Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Stanislav Nevjelík z Vizovic si před pěti lety pořídil elektrokoloběžku. Nyní však zjistil, že se strojem za 60 tisíc korun na silnici nesmí.
Koloběžku mu prodal obchodník, který ji přivezl z Číny. Ovšem bez technického průkazu a homologace pro Evropu. „Tenkrát pravidla nikdo neřešil,“ vysvětluje muž.
Několik let s ní jezdil, aniž by tušil, že něco není v pořádku. To, že ji podle současných zákonů nemůže používat, mu řekla až policejní hlídka při náhodné kontrole.
Rozhodl se proto co nejdříve věci napravit. Ukázalo se však, že legalizovat používání jeho koloběžky je prakticky nemožné. Nemá totiž doklad o technické způsobilosti ani jinou dokumentaci. A prodejce s ním nekomunikuje.
„Jsem v úzké uličce. Koloběžka vyšla na 25 tisíc plus pět tisíc s baterkou, která odešla po roce. Kupoval jsem si novou baterku za dalších 30 tisíc. Dal jsem tedy 60 tisíc za něco, co teď nesmí na ulici,“ stěžuje si Nevjelík.
Pozor na dokumentaci
Podle mluvčího Ministerstva dopravy Františka Jemelky je pouze jedna možnost, jak v takovém případě získat schválení o technické způsobilosti. „Jediným možným způsobem je jednotlivé schválení. Schvalovacím orgánem je kterýkoliv úřad obce s rozšířenou působností,“ radí.
Základním podkladem je potom protokol o plnění technických požadavků, jako je třeba funkční osvětlení nebo brzdy. „Ten je oprávněna vystavit technická zkušebna. Vzhledem ke kategoriím (L a Z) zákon připouští i protokol ze zkušební stanice, nicméně nutnost provedení zkoušek, především brzdových, tuto možnost prakticky vylučuje,“ dodává Jemelka.
Ani v technické zkušebně ale Stanislavu Nevjelíkovi nepomohli. „Elektrokoloběžku lze velmi těžko zařadit do nějaké kategorie silničních vozidel, a tak ji nemůžeme jakkoliv podrobit schvalování. Naše zkušebna se problematikou elektrokoloběžek nezabývá,“ reagoval na dotaz technik zkušební laboratoře Jakub Mynář.
Podle mluvčí pojišťovny Uniqa Evy Svobodové by si proto každý kupující – i při nákupu z druhé ruky – měl ohlídat, aby k vozidlu dostal jednoznačnou dokumentaci. „Pozor také na nehomologovaná vozidla, například starší podomácku vyráběná. Taková do provozu ani nesmí,“ varuje.
Kdo musí mít pojištění
Na elektrokoloběžky se od začátku dubna vztahují nová pravidla. Od určitého výkonu nesmí na silnici bez sjednaného povinného ručení.
Novinka vyplývá ze zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Platí pro všechna vozidla, která mají motorový pohon a dosáhnou rychlosti nad 25 km/h. Pokud je však stroj těžší než 25 kilogramů, pojištění musí mít už při konstrukční rychlosti nad 14 km/h.
Kromě elektrokoloběžek se zákon týká také segwayů, zahradních traktorů, jednokolek, dvoukolek, tříkolek, elektrických skateboardů nebo třeba motorových golfových vozítek mimo soukromé pozemky.
Vozidla, která majitelé využívají výhradně na ohraničeném a neveřejném pozemku, pojištění mít nemusí. Pokud tedy například zahradní traktor zůstává na soukromé zahradě, zákon se na něj nevztahuje. Jakmile by ale vyjel na silnici, povinné ručení musí mít sjednané.
Nová legislativa se netýká ani elektrokol. „Povinnosti pojištění však podléhají pouze vozidla, u kterých je motor hlavním zdrojem pohybu. Elektrokol se tedy netýká, protože jejich primárním zdrojem energie je šlapání,“ vysvětluje tiskový mluvčí Ministerstva financí Filip Běhal.
Novinky v zákoně o povinném ručení
- Nové, vyšší limity krytí v povinném ručení - 50 milionů korun na majetkové škody i pro újmu na zdraví.
- Rozšíření skupiny vozidel, pro které je nutné sjednat povinné ručení - nově i vozidla s motorovým pohonem a konstrukční rychlostí nad 25 km/h, anebo s konstrukční rychlostí nad 14 km/h, mají-li současně hmotnost nad 25 kg.
- Zákon mění osobu odpovědnou za uzavření pojištění – nově má povinnost uzavírat povinné ručení provozovatel vozidla.
- Po České republice bez zelené (bílé) karty - na území ČR už nebude potřeba prokazovat se kartou, nahradí ji online evidence pojištění vedená Českou kanceláří pojistitelů, do níž bude Policie ČR nahlížet.
Nejčastější problémy
Ke sjednání pojištění zájemci potřebují výrobní nebo evidenční číslo, které bývá na rámu elektrokoloběžky. Uvést musí také značku a typ vozidla. Cena pak vyjde na 100 až 500 korun ročně.
Mezi nejčastější problémy se sjednáním povinného ručení patří situace, kdy lidé k vozidlům nemají patřičnou dokumentaci a nevědí tak o nich potřebné informace.
I takové problémy však podle mluvčího pojišťovny Kooperativa Milana Káni mají většinou řešení. „Zpravidla lidé nemohou dohledat výrobní nebo sériové číslo, s tím jim pomohou naši obchodníci. Většinou stačí prohlédnout elektrokoloběžku ze všech úhlů, mnohdy je výrobní nebo sériové číslo schováno u baterie,“ radí.
„V případě, že žádné takové číslo nedohledají přímo na elektrokoloběžce, radíme klientům, aby se obrátili na výrobce nebo se podívali do manuálu, kde je identifikace uvedena, případně prozkoumali internet,“ dodává.
Potíže mohou také nastat v případě, kdy lidé s vozidly jedou do zahraničí. I v rámci EU je totiž potřeba dávat pozor na místní úpravu.
„Například některé sousední země vyžadují povinné ručení u registrovaných elektrokol s vyšší dosahovanou rychlostí. Některé země naopak zvažují, že hranici rychlosti pro povinnost pojištění sníží až na rychlost rychlé chůze,“ doplňuje Svobodová.
Technický průkaz není podmínkou
Pojišťovny zájemce o pojištění odmítnout nemohou. „Pokud vozidlo splňuje uvedené podmínky, v případě neexistence technického průkazu není možné odmítnout sjednání povinného ručení,“ vysvětluje mluvčí Generali Česká pojišťovna Monika Majerčíková.
Pokud elektrokoloběžka na základě svých technických parametrů podléhá povinnosti pojištění, uplatňuje se totiž takzvaná kontraktační povinnost pojistitele.
„Ta spočívá v tom, že pojistitel (tedy pojišťovna) je povinen uzavřít smlouvu o pojištění odpovědnosti, jestliže návrh na její uzavření neodporuje zákonu nebo pojistným podmínkám pojistitele a jestliže vozidlo, jehož provozu se má pojištění odpovědnosti týkat, splňuje zákonem stanovené podmínky pro jeho provozování,“ upřesňuje Běhal.
Policie rozdává pokuty
Policie při kontrolách vyžaduje dodržování nových pravidel. Za jejich porušení hrozí pokuta až deset tisíc korun, ve správním řízení až 50 tisíc korun. „Provádíme kontroly i vozidel, jako jsou elektrokola, motorové koloběžky nebo kola a koloběžky s přídavným motorkem,“ potvrdil policejní mluvčí Jakub Vinčálek.
Kolik už padlo pokut za nedodržování nových norem, však nelze říct. „Policie statisticky nesleduje pouze tuto novou kategorii, ale celkové pokuty za nesjednané zákonné pojištění, tedy u všech vozidel bez rozdílu, která musí mít sjednané zákonné pojištění z odpovědnosti za způsobenou škodu z provozu vozidla,“ vysvětluje mluvčí.
Za rok 2023 policie evidovala celkem 348 dopravních nehod zaviněných řidičem elektrokoloběžky, což představuje přibližně 0,4 procenta z celkového počtu nehod šetřených policií.