Článek
„Mají v Polsku cukr moučku? Nikde jsem na ni nenarazila. A na kolik tak asi vyjde?“ ptá se uživatelka Facebooku v jedné ze skupin, v níž si lidé sdílejí zkušenosti a tipy na nákupy v Polsku.
Právě tam míří Češi v posledních měsících ve velkém. Řada lidí vyráží vlastním autem, čím dál větší poptávka je ale i po nákupních autobusových zájezdech.
Ty si někteří uživatelé sociálních sítí pochvalují. „Dnešní nákupní zájezd do Polska se opět vydařil. Byly tam tisíce Čechů, stovky aut, ale Poláci vše vzorně zvládají - dobře jsme nakoupili,“ hodnotí jeden ze zájezdů na facebooku Josef Sklenář z Tlustic ve Středočeském kraji.
K severním sousedům jezdí Češi hlavně kvůli nižší ceně zboží, mají ale i další důvody.
„Nejenže je to levnější, ale je mnohem větší výběr. Nakonec vše je Made in Poland, tak proč podporovat překupníka, raději jedu osobně. O ochotě prodávat nemluvím. Jezdíme dlouho a jezdit budeme,“ píše v diskuzi o nákupech v Polsku Eva Zajišková z Prahy.
„Zájem je poměrně slušný,“ komentoval aktuální poptávku po zájezdech zakladatel cestovní kanceláře Slantour Ladislav Peška. „Je pravda, že i pro nás je zájem překvapivě dost vysoký, protože jsme museli přidávat autobusy, abychom mohli klientům vyhovět,“ doplnil Peška.
„Letos se to hodně obsazuje,“ potvrdila aktuální vysokou poptávku i Leona Hořanská z cestovní kanceláře Valaška.
Autobusy vyráží z Česka většinou brzy ráno, na nákupy pak mají cestující přibližně čtyři až pět hodin. V odpoledních hodinách se pak vrací zase zpět.
„Zachovejte nákupní kulturu“
Ne všude jsou Poláci z nakupujících nadšení. Například v Bogatynii v česko-polsko-německém pohraničí místní proti zákazníkům z Česka sepsali výzvu.
„Chceme, aby naše děti měly přístup k čerstvým produktům, pomalu se to však stává nemožné, když přicházíme do obchodů, stále častěji nacházíme prázdné regály,“ píše se podle serveru Wyborcza.pl v textu. Čechy jejich polští sousedé mimo jiné nabádají, aby „zachovali nákupní kulturu“.
Známými destinacemi jsou třeba Kudowa-Zdrój nebo Polský Těšín, kde se nachází vyhlášené velké tržnice. Češi ale míří i do obyčejných supermarketů.
„Příčina zvýšeného zájmu, my si z toho děláme legraci, je panika z másla,“ uvedla pro Seznam Zprávy jednatelka cestovní kanceláře Travel Sport Lenka Podrabská. Dodala, že do supermarketů vyráží Češi hlavně pro potraviny, typicky pro máslo, které berou někdy i po taškách.
„Tady si to podělí s přáteli, dají si to do mrazáku a mají z čeho péct cukroví,“ vysvětlila Podrabská.
Pro plesové šaty i oblek
Jídlo ale není jediný důvod, proč mají Češi o zájezdy zájem. „Někdo se nás ptal, jestli se mu do autobusu dolů do úložného prostoru vejde kus nábytku,“ sdělil Seznam Zprávám Peška.
Podle Podrabské nakupují Češi hojně také boty nebo oblečení. Dříve byl údajně zájem třeba o levné plesové šaty, dnes mnoho lidí nakupuje pro změnu obleky. „Tady za slušně padnoucí oblek zaplatíte bez problému 10 000, tam třeba 2000 korun,“ vysvětlila Podrabská.
Ceny oděvů a bot se v českých facebookových skupinách řeší také. „Já koupil zimní bundu, která tady stojí kolem 2000, za 1400 Kč,“ odpovídá na příspěvek s dotazem na cenu polského oblečení František Janko z Brna.
Populární je také drogistické zboží, před Dušičkami pak věnce a svíčky, během adventu zase vánoční výzdoba.
„Ještě větší zájem se objevil, když média rozšířila zprávu o tom, že tam (v Polsku) byla ponížena daň,“ komentovala Podrabská. Řeč je o DPH u základních potravin.
Tu Polsko letos v únoru úplně zrušilo. Pro pohonné hmoty pak v zemi platí snížená spotřební daň, ta se ale bude od ledna zvyšovat. DPH na základní potraviny nicméně Polsko ani nadále neuvalí.
Dvouletá pauza
Situaci teď ale komplikuje zdražování na české straně.
„Před touto krizí pohonných hmot jsme cestu prodávali za 380 korun na osobu. Museli jsme o sto korun zdražit, protože bychom ji finančně nezvládli vypravit,“ popsala Podrabská.
Po zvýšení ceny se tak nákupy za hranicemi některým zákazníkům přestaly vyplácet. V současnosti se ceny jednodenních zájezdů pohybují kolem čtyř až pěti set korun.
Za aktuální poptávkou po zájezdech stojí i omezení cestování během koronavirové pandemie. „Ono se dva roky nejezdilo, takže zájem je i proto vyšší,“ řekl Peška.