Článek
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) dokončilo připojování stavebních úřadů k systému, který jim umožní souběžně využívat původní lokální systémy a nové digitální systémy stavebního řízení. Takzvaný technologický bypass nasadilo na 435 úřadech, které používají lokální systém VITA. Upravený software pro napojení momentálně testuje i firma VERA, která ho dodává 42 stavebním úřadům. Zbývajících zhruba 100 institucí v lokálních systémech nepracuje.
S novým digitálním systémem mají úředníci i stavebníci problémy od jeho spuštění počátkem loňského července. V současnosti funguje přechodné období, než bude na systém dokončena nová zakázka.
Systém VITA, který jeho dodavatel zatím jako jediný připravil pro použití s technologickým bypassem, používá zhruba 500 stavebních úřadů z celkových 652 v zemi. Připojení k propojenému systému stavebního řízení je pro úřady dobrovolné, zbývající úřady používající systém VITA bude ministerstvo připojovat individuálně podle jejich potřeb.
Ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek (za STAN) dříve uvedl, že všechny úřady by měly mít možnost souběžně využívat původní systémy i nové digitální rozhraní do konce března. Kvůli problémům s individuálním nastavením původních systémů na úřadech ale napojování nabralo zpoždění.
„Potíže se objevují hlavně u napojení na různě nastavené lokální spisové služby. To si vyžádalo speciální přístup dodavatele téměř ke každému jednotlivému úřadu. Zřídili jsme online skupinu, ve které mohou pokládat dotazy na připojení a používání bypassu. V 90 procentech případů dostanou odpověď ještě ten samý den,“ řekla vrchní ředitelka sekce IT na MMR Eva Pavlíková.
Kvůli problémům s digitalizací stavebního řízení premiér Petr Fiala (ODS) loni v září odvolal tehdejšího ministra pro místní rozvoj a vicepremiéra pro digitalizaci Ivana Bartoše (Piráti), což nakonec vyústilo v odchod Pirátů do opozice. Vláda následně rozhodla v dalším vývoji systému nepokračovat a vypsala na něj novou zakázku.
Kompletní a otestovaný nový systém digitalizace stavebního řízení by měl být hotový do roku 2028. Do té doby bude platit přechodné období, ve kterém budou stavební úřady moci využívat právě technologický bypass.