Hlavní obsah

Šéf dopravní policie: Mladí přeceňují schopnosti, může to končit tragicky

Foto: DigitalPen, Shutterstock.com

Sedmnáctiletí řidiči loni způsobili šest nehod a čtyři lehká zranění.

Řízení s mentorem už pro sedmnáctileté. Nebo řidičský průkaz na zkoušku čili zpřísnění podmínek pro prvořidiče. Daří se skrze tyto zásadní změny snižovat rizikovost prvořidičů? Na to se ptáme šéfa dopravní policie Michala Hodbodě.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Je tomu rok, co Česko zavedlo velkou reformu mířící na mladé řidiče a prvořidiče. Ti mohou do autoškol vstupovat dříve a řídit pod dohledem mentorů - nejčastěji svých rodičů - už od 17 let. Díky tomu najezdí více kilometrů než pouze v autoškole, zároveň jsou pod dohledem zkušenějších řidičů.

Dopravní experti uvádějí, že mladí řidiči a řidičky by měli pod dohledem najezdit 3 tisíce kilometrů, aktuálně ale v autoškolách odjezdí jen 500. Toto číslo se s mentoringem zvyšuje. Zároveň ale Ministerstvo dopravy připravilo na prvořidiče i „bič“ v podobě řidičského průkazu na zkoušku.

Zpřísnění podmínek se vztahuje na řidiče a řidičky mající oprávnění méně jak dva roky. Při spáchání šestibodového přestupku nebo trestného činu musí začínající řidiči do tří měsíců absolvovat preventivní program - psychologický pohovor a školení pro začátečníky v autoškole. Téma mladých řidičů probíráme s ředitelem služby dopravní policie Michalem Hodboděm.

Ročně zemře na silnicích 400 až 500 lidí. Zhruba čtvrtinu až pětinu tvoří řidič do 24 let. Zůstávají stále rizikovou skupinou?

Je pravdou, že mladí řidiči představují vysoce rizikovou skupinu. Nemají tolik zkušeností, přeceňují své schopnosti, což potom vede k tragickým dopravním nehodám.

Daří se tento trend lámat? Mění se?

Trend je dlouhodobý. Je ale důležité se dívat na to, co je za tou nehodou. Příčiny jdou napříč věkovými skupinami. Dlouhodobě to je nevěnování se řízení, což souvisí s mobilními telefony a technologiemi, které odvádí pozornost od řízení.

U nejtragičtějších nehod je na prvním místě rychlost, potom opět nevěnování se řízení. A také je dost časté přejetí do protisměru. To může být způsobené buď rychlostí, nebo zase tím, že se řidič nevěnoval řízení.

I u mladých najdeme tyto příčiny, ale přidává se k tomu ještě časté přeceňování schopností. Nemají zkušenosti a zároveň mají tendence posouvat hranice toho, co dokáží, až na krajní mez.

Mění se to nějak? Jsou agresivnější, rychlejší?

Nic nám teď nevyskočilo, že by se u mladých řidičů změnilo. Je to dlouhodobý trend, který jde celou společností.

Jinou kapitolou je konzumace alkoholu nebo návykových látek. Jsou to pak klasické víkendové, jak tomu říkáme, diskotékové, dopravní nehody.

Těch zůstává stejně?

Ani tady nám z dlouhodobého trendu nic nevybočuje. Na druhou stranu nám ale jde ve statistice nehod alkohol dolů. Je to dlouhodobé i tím, jak se na to více zaměřujeme, daří se osvětové kampaně a jsou například povinné dechové zkoušky.

Foto: Policie ČR

Ředitel dopravní policie Michal Hodboď: „Obecně nám jde ve statistice nehod alkohol dolů.“ Problémem ale zůstává nezkušenost mladých řidičů.

Program řidičského oprávnění pro sedmnáctileté řidiče se podle Ministerstva dopravy osvědčil. Nehod je minimum, přihlásilo se více lidí, než očekávali. Za vás je hodnocení také pozitivní?

Potvrdilo se, co jsme od toho očekávali. Mladý řidič má vedle sebe mentora, psychickou oporu, která mu pomáhá zvládat složité situace. Ukazuje se, že to je cesta správným směrem. Jak jsem říkal, mladí nemají zkušenosti, přecení se a pak to končí nehodou. V programu L17 máme šest dopravních nehod, čtyři lehká zranění. U osmnáctiletých řidičů máme šest usmrcených osob a nějakých 1100 nehod.

Otázkou je, jestli se to promítne i do nehodovosti příští rok. Tedy zda ti, kteří prošli mentorským programem, budou skutečně méně bourat. Jaké jsou vaše očekávání?

Když si vezmete, že z celkového objemu nových řidičských oprávnění na skupinu B představuje program L17 nějakých 20 procent, tak by se to mělo i zásadním způsobem promítnout do statistiky. Očekávání máme a uvidíme.

Statistiky nehod mladých řidičů za minulý rok

Řidiči 17 let (s mentorem)

V této kategorii bylo loni celkem 24 048 řidičů, kteří dohromady způsobili šest nehod a čtyři lehká zranění.

Řidiči 18 let

V této kategorii bylo loni celkem 53 464 řidičů, kteří dohromady způsobili 1106 nehod, šest úmrtí, 31 těžkých zranění a 457 lehkých zranění.

Je aktuálně systém nastavený pro mladé řidiče dostatečně kvalitně? Nebo je někde potřeba zabrat?

Za policii je jednou z nejdůležitějších věcí výchova mladých řidičů. Vnímáme pozitivně program pro sedmnáctileté, nebo třeba i řidičský průkaz na zkoušku. Po vzoru zahraničí ten trend potřebujeme udržet, prohlubovat jejich vzdělání, znalosti.

Je to dobrý začátek, ale musíme se mladším řidičům dlouhodobě věnovat, minimalizovat rizika a pracovat na tom, aby si je uvědomili.

Takže fungují emoční kampaně na sociálních sítích zachycující následky nehod, pozůstalé…

Ano, emoce bohužel táhnou. Je to o preventivních projektech. Musíme hodně upozorňovat na rizika spojená s konzumací alkoholu, návykových látek. Myslím, že to se nám v Česku dlouhodobě daří. Dobře také sledujeme zahraniční trend, třeba v rámci řidičského průkazu na zkoušku. Pokud mladý řidič chybuje, je se sankcí spojena edukace. To je dobrý směr.

U řidičského oprávnění na zkoušku z dat vyplývá, že se provinilo necelé procento z celkového počtu. Znamená to, že toto opatření zabírá?

Spíš se ukazuje, že pachatelů závažných přestupků není mezi mladými tolik.

Jsou tedy rizikoví, ale ne z pohledu toho, že by jezdili opravdu velmi rychle, projížděli červenou, ale zkrátka protože jim chybí zkušenosti.

Přesně tak. Nevěnují se řízení, ale to není šestibodový přestupek. Proto by ještě lépe mohl zafungovat program mentorství pro sedmnáctileté řidiče, ale to se bavíme o delším časovém horizontu.

Doporučované