Článek
Ministr dopravy Martin Kupka představil na příští rok rekordní dopravní rozpočet ve výši 150 miliard korun.
Vyplývá z něho, že do konce volebního období Fialovy vlády bude kompletně dokončeno 164 kilometrů dálnic, z toho nejdelší budou dva třicetikilometrové úseky na jihočeských komunikacích D3 a D4.
Kupkův předchůdce Karel Havlíček (ANO) prosadil pro dopravní fond SFDI už v roce 2021 částku 127 miliard, teď - za Kupkova vedení resortu - budou výdaje akcelerovat na 150 miliard. Na silnice a dálnice z toho půjde zhruba polovina. Na pokrytí výdajů si ovšem musí SFDI půjčit 30 miliard na kapitálových trzích.
„Finance budou příští rok využity například i na nové úseky dálnic D6 okolo Hořoviček a Hořesedel, dálnici D35 k Mohelnici nebo na pokračování běžící stavby dálnice D3 směrem k rakouským hranicím,“ popsal hlavní priority ministrův mluvčí František Jemelka.
Nově se ovšem budou otevírat ještě dálnice, které rozjel Havlíček případně jeho předchůdci.
Ještě letos bude zprovozněn obchvat Frýdku-Místku na dálnici D48, napřesrok obchvat Českých Budějovic na D3. V prosinci 2024 má francouzský koncern Vinci předat posledních 30 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, kterou staví a zároveň financuje v rámci projektu PPP. Automobilistům budou k dispozici také první fragmenty dálnice D55 v údolí Moravy. Po patnácti letech odkladů se v úseku Hulín-Fryšták otevře první úsek dálnice D49.
Kdy budou dokončeny poslední úseky dálnic
Dálnice | Úsek | Rok |
---|---|---|
D1 | Praha-Brno-Ostrava-hranice | 2026 |
D3 | České Budějovice-hranice | 2027 |
D6 | Praha-Karlovy Vary-Cheb | 2028 |
D7 | Praha-Chomutov | 2028 |
D11 | Praha-Hradec Králové-hranice | 2028 |
D35 | Hradec Králové-Olomouc | 2028 |
Zdroj: ŘSD, SFDI
Dosavadní ministři dosud byli schopni dokončit či rozestavět pouze jednotlivé střípky předimenzovaného projektu sítě dálnic, Martin Kupka však má podle výhledu na příštích šest let vyšší ambice.
Do konce roku 2025 se rozjedou stavby, které zkompletují dálnice D1, D6, D7, D11, D35 v úseku z Hradce Králové do Olomouce a D3 z Českých Budějovic na rakouské hranice. Do roku 2028 by tak měla být zásadní část dálniční sítě hotova. Největším dluhem proti plánu by zůstala severní část pražského okruhu a spojení z Brna na rakouské hranice.
Nejpilnější stavitelé dálnic
Roky | Premiéři | Ministři dopravy | Dokončené km |
---|---|---|---|
2003-2006 | Špidla, Gross, Paroubek | Šimonovský | 140 |
2007-2010 | Topolánek, Fischer | Řebíček, Bendl, Slamečka | 182 |
2011-2013 | Nečas, Rusnok | Bárta, Šmerda, Dobeš, Stanjura, Žák | 70 |
2014-2017 | Sobotka | Prachař, Ťok | 39 |
2017-2021 | Babiš | Ťok, Kremlík, Havlíček | 108 |
2021-2025 | Fiala | Kupka | 164 |
Zdroj: SFDI, ŘSD
Ministr však musí na realizaci svých plánů dohlížet důsledněji než jeho předchůdci. Dosud platilo pravidlo, že se dostavba již rozestavěných dálnic zdrží proti původnímu termínu o dva roky. Pokud některý z předchozích rozpočtů SFDI zmiňoval stavby, u kterých se ještě nekoplo, nebylo výjimkou, že se začátek odložil o pět let.
Například podle pět let starého rozpočtu měla D3 dosáhnout na rakouské hranice letos a po pražském okruhu u Běchovic se mělo jezdit napřesrok. Podle aktuálního plánu budou obě klíčové stavby dokončeny v roce 2027.