Hlavní obsah

Ministr Kupka: Ruské skupiny opakovaně zaútočily na České dráhy

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ministr dopravy Martin Kupka.

Když list Financial Times napsal, jak zpravodajci varují Evropu před ruskými sabotážemi, citoval i příklady od českého ministra dopravy Martina Kupky. Ten Seznam Zprávám upřesnil, čemu jeho resort čelil.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Tajné služby varovaly Evropu před sabotážemi či žhářskými útoky řízenými z Ruska. Napsal to v neděli list Financial Times, který kromě řady bezpečnostních expertů a analytiků cituje také českého ministra dopravy Martina Kupku, podle něhož čelila útokům vedeným z Ruska česká železniční síť.

V rozhovoru pro Seznam Zprávy pak ministr upřesnil, že České dráhy opakovaně čelily kybernetickým útokům. „Je zcela patrné, že od té doby, co vypukla ruská agrese na Ukrajině, tak je tu patrný nárůst útoků ze strany ruských nebo rusky mluvících kyberkriminálních skupin,“ řekl o incidentech Martin Kupka.

Varování zpravodajců zveřejněné novináři Financial Times přitom přichází jen několik dní poté, co Česko poprvé v historii spojilo jeden z hackerských útoků také s ruskou tajnou službou GRU, která stojí i za explozemi ve Vrběticích.

Tajné služby varují, že ruští agenti plánují sabotáže napříč Evropou. Přitom podle vašich slov už Rusko podniklo pokusy o narušení evropské železniční sítě. O co šlo?

Vycházel jsem z výročních zpráv Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost, Bezpečnostní informační služby a také z toho, čemu jsme čelili zejména v minulém roce. Především u Českých drah, kde docházelo opakovaně k útokům na uživatelské aplikace. Všechny se podařilo odvrátit.

Je zcela patrné, že od té doby, co vypukla ruská agrese na Ukrajině, tak je tu patrný nárůst útoků ze strany ruských nebo rusky mluvících kyberkriminálních skupin.

Co ty útoky způsobily?

Zejména zdržení v odbavování jízdních dokladů. Omlouvali jsme se za to veřejnosti. Naštěstí se útočníkům nepodařilo prolomit ten systém. Jenom ho opravdu zatížili těmi útoky.

Ve Švédsku se třeba v současné době vyšetřuje větších počet případů vykolejených vlaků. V Česku takto ruští agenti zatím nezaútočili?

K tomu v Česku nedošlo. I Správa železnic čelila atakům, ale výhradně v těch uživatelských aplikacích, nikoliv v systémech, které jsou striktně oddělené a starají se o bezpečnost železniční infrastruktury.

Řekl jste, že ty útoky přišly od ruských nebo rusky mluvících skupin. Jak blízko jste se k těm hackerům dostali?

V tom, co jsem mohl sdělit, jsem odpověděl úplně vše. Více říct opravdu nemohu.

Máte aktuálně od tajných služeb nějaké informace o hrozícím útoku?

Ne, teď aktuálně nikoliv, a opravdu se snažíme zajistit co největší zabezpečení těch systémů.

Doporučované