Článek
Tři čtvrtě roku leží 317 tun nelegálního odpadu z Německa vedle pneuservisu a obchodu se zahradním nábytkem na okraji Brna. Dalších 150 tun je od prosince vysypaných u bývalé pily v obci Jiříkov-Těchanov na Bruntálsku. Kusy letadel, větrných elektráren, automobilů, ale i tuny baterií tam podle České inspekce životního prostředí navozila česká firma Piroplastik a pochází z německé společnosti Roth International. Obě firmy a lidi na ně napojené prověřuje krom inspekce také česká i německá policie.
Seznam Zprávy v minulých týdnech popsaly, jak a kdy se nelegální odpad do Česka dostal a kdo za ním oficiálně stojí. Jedná se o předluženou prázdnou firmu, lidi v exekucích nebo s trvalou adresou na městském úřadě a takzvané bílé koně.
Výsledkem je, že k odvozu pěti set tun nelegálního odpadu se nikdo nemá. „Němci si to musí odvézt. A když to neodvezou, tak nám to zaplatí,“ říká rezolutně ministr životního prostředí Petr Hladík.
„Naše ministerstvo komunikuje s okresním německým úřadem a plně doufám, že si to Němci odvezou v řádu týdnů. Pak je tu ale trestněprávní odpovědnost. Podle mě se jednoznačně jedná o podvod a doufám, že případ skončí u soudu,“ míní ministr. Dokonce hovoří o tom, že by se mohlo jednat o organizovaný zločin, za který hrozí vyšší tresty.

Nelegální skládka v obci Jiříkov-Těchanovice.
Policie ale zatím nikoho neobvinila, věc prošetřuje pro podezření z přečinu neoprávněné nakládání s odpady. „Bruntálští kriminalisté činí procesní úkony, například výslechy osob, vyžádání různých listinných materiálů, které následně posuzují a vyhodnocují,“ sdělila Seznam Zprávám policejní mluvčí Pavla Jiroušková.
Podobnou reakci získala redakce od německých úřadů. „Vyšetřování probíhá. V tuto chvíli vám bohužel nemohu poskytnout žádné další informace,“ napsal mluvčí německého státního zastupitelství Matthias Bauer.
Odhalit původ odpadu je složité
Podle ministra Petra Hladíka a ředitele České inspekce životního prostředí Petra Bejčka se množství nelegálního odpadu, který se do Česka doveze, těžko odhaduje. „Víme, co zachytíme. Co projde, nevíme,“ shrnuje ministr.

Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) a ředitel České inspekce životného prostředí Petr Bejček v rozhovoru pro Seznam Zprávy.
Z oficiálních statistik plyne, že celníci za minulý rok zadrželi na korbách kamionů 364 tun přeshraničního odpadu. V roce 2024 provedli 525 kontrol zaměřených právě na nákladní vozidla převážející odpad. Ve 106 případech došlo k porušení předpisů a v 16 případech se jednalo o nelegální přepravu, kdy řidiči převáželi jiný druh odpadu, než jaký měli v přepravních dokumentech. Čili přesně to, co inspektoři odhalili v případě navážení odpadu do Jiříkova a Brna.
„Většinou se celníkům podaří zachytit jeden, dva kamiony, ale tady jich bylo pět a navíc se díky dokumentům podařilo prokázat původ už i vyloženého odpadu, tedy těch pěti set tun. Z tohoto úhlu pohledu se tedy jedná o vcelku velký záchyt,“ hodnotí ředitel inspekce Bejček mediálně hojně pokrytou kauzu.
Když se na to však podívá z větší perspektivy, je to jen malý výsek v mozaice dovozu přeshraničního dovozu nelegálního odpadu. Mnohem častěji inspektoři nalézají násobně větší množství odpadu na černých skládkách, tam je už výrazně těžší dohledat původ i viníka.
„U záchytů, které odhalí celníci, je to vyšetřování snazší. Tam je nějaký řidič, má nějaké papíry, buď legální, nebo nelegální a policie přesně ví, odkud a kam vyjel. Ve chvíli, kdy někdo odhalí černou skládku, je to velmi složité. Dohledává se, jestli někdo někoho viděl, nebo se určuje, co to je vůbec za materiál,“ vysvětluje ministr Hladík.
„V takovýchto případech hovoříme o tisících tun nelegálního odpadu, který leckdy ze zahraničí pochází, ale jak se k nám dostal, kdo a kdy ho sem přivezl, je těžké dohledat. Setkáváme se také s tím, že přepravci zfalšují dokumenty a přeshraniční odpad vydávají za český nebo jezdí úplně bez dokumentů,“ doplňuje ministra ředitel Bejček.
Hladík hodlá odpad řešit v Bruselu
Počet odhalených případů a objem přeshraničního dovozu nelegálního odpadu do Česka stoupá. Ministr Hladík to hodlá řešit na celoevropské úrovni. Poukazuje třeba na to, že kooperace mezi státy je složitá, nekoncepční a v lecčems nefunguje.
„Zatímco u nás dává povolení k dovozu odpadu naše ministerstvo a řeší to inspekce, v Německu je to brutálně decentralizované. Potřebujeme jednoho partnera, místo toho jich máme asi tři sta, protože si to tam každá obec řeší sama,“ popisuje jeden z mnoha problémů, s nímž se při navrácení odpadu potýká. A zmiňuje další.
„Třeba vůbec nevíme, jestli Piroplastik nebo Roth International dostaly pokuty i někde jinde, třeba v Itálii, Rakousku nebo v Německu, protože se to centrálně neeviduje. Proto budu tlačit na své evropské kolegy, aby vznikla minimálně společná databáze všech environmentálních postihů právnických osob v zemích Unie,“ předestírá ministr své na plány na následující setkání ministrů životních prostředí v Bruselu.
Každopádně v případě zmíněných firem je ministr Hladík nekompromisní. Opakuje, že německý odpad na Moravě si Německo musí odvézt zpět.