Článek
Zvýšení bezpečnosti ve školách může pomoci komunikace s žáky a rodiči, spolupráce s policií, včasné nahlašování incidentů či například vytvoření krizového týmu. Škola by měla žákům a rodičům vysvětlit, že nebude tolerovat výhrůžky, šikanu či agresivní chování a má nástroje, jak tyto incidenty řešit. Vyplývá to z dopisu a doporučení, které školám zaslalo Ministerstvo školství.
Součástí doporučení jsou odkazy na takzvané Karty KID, desatero bezpečné školy či rady, jak postupovat v případě, že se ve škole bezpečnostní incident stal. Doporučení poslalo ministerstvo i v reakci na vyhrožování a násilí ve školách, která se řešila v posledních týdnech.
Podle desatera by školy měly například během výuky provozovat pouze jeden hlavní kontrolovaný vstup, ostatní by měly být uzamčené. U hlavního vchodu by měla být ostraha pro evidenci a doprovod návštěv. Školy by měly zpracovat písemné krizové postupy pro všechny typy krizových situací, zároveň by je měly pravidelně nacvičovat. Školy by také měly preventivně monitorovat rizika a vytvořit systém včasného varování.
Dalším z doporučení ministerstva je využití Karty KID, která poskytuje vodítka k identifikaci akutního ohrožení života, bezpečí a zdraví dítěte. Materiál obsahuje odkazy na Kartu KID pro školy, pro veřejnost či na videokurz. V následujících týdnech se podle resortu bude konat webinář pro vedení škol, na kterém ministerstvo představí konkrétní opatření, krizové postupy a metodickou podporu, uvedl v dopise školám vrchní ředitel sekce vzdělávání a mládeže Jan Mareš.
Připravená jsou i doporučení, jak postupovat, pokud se incident ve škole stal. Školy by měly například vytvořit krizový tým a jasně si stanovit role, zajistit okamžitou odbornou podporu či nastavit komunikaci. Materiál také přináší rady pro přístup k žákovi, který se stal obětí trestného činu. Škola by například měla určit jednoho pracovníka, který bude pro žáka hlavní kontaktní osobou. Pomoc by žákovi škola měla nabízet opakovaně a různými způsoby, zároveň by měla chránit jeho soukromí. Součástí materiálu jsou i tipy, kde může dítě či jeho rodina hledat pomoc.
Doporučení se týkají i komunikace s veřejností v případě mimořádné události. Školy by měly například aktivně komunikovat přes všechny dostupné kanály. Zároveň by měly uvádět na pravou míru fámy, které se mohou šířit například na sociálních sítích. Součástí materiálu je i příklad společného prohlášení školy a zřizovatele o tom, jak mimořádnou událost řeší.
Materiál obsahuje i rady pro učitele, ředitele a pracovníky škol, jak mluvit s dětmi, které se cítí v ohrožení. Součástí materiálu je i dopis médiím o právních důsledcích vyhrožování ve školách. Zahrnuje informační box, který obsahuje informace o trestněprávních následcích takového chování. Zařazování těchto informací do zpráv může podle doporučení zvýšit povědomí veřejnosti. Materiál zahrnuje i výzvu pro influencery, aby se zapojili do kampaně na šíření kontaktů na krizovou pomoc a dostupnou podporu.