Hlavní obsah

Ministerstvo píše školám: Nedopusťte lynčování kvůli ruské agresi

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Kvůli napadení Ukrajiny ruskou armádou poslal ministr školství Petr Gazdík (STAN) ředitelům a pedagogům dopis, ve kterém varuje před riziky následujících dní – například lynčování kohokoliv za příslušnost k národnosti.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ministerstvo školství se obává, aby ruská agrese na Ukrajině neovlivnila život i v českých školách. Šéf úřadu Petr Gazdík (STAN) se proto v dopise obrátil na všechny ředitele a učitele.

„Prosím, nenechme negativní důsledky aktuálních válečných událostí vstupovat do školních kolektivů. Mějme neustále na paměti, že děti za chování dospělých nemohou a že důležitým úkolem škol je v těžkých historických obdobích posilovat zdravé vztahy. Do škol nepatří dělení na ‚my a oni‘ ani válečné nepřátelství,“ píše ministr školství.

Podle něj jde o další ránu pro společnost unavenou a často i rozdělenou kolem pandemie covidu-19. Dá se tedy očekávat, že i do škol se přenesou pocity nejistoty, obav, ale i nenávisti.

„Chtěl bych Vás tímto naléhavě požádat, abyste věnovali pozornost novým rizikům, která mohou následující dny přinést. Slovní či fyzické útoky, šikana, vzájemné napadání a obviňování, rozlišování národností na ‚hodné a zlé‘, lynčování kohokoliv za příslušnost k národnosti a další jevy, které válečné konflikty provázejí i na územích, kde se neválčí,“ prosí školy v dopise ministr.

Zároveň ministerstvo školství do škol zaslalo pětibodový návod s metodickými doporučeními, jak mají učitelé pracovat s třídními kolektivy ve vztahu k ruské agresi vůči Ukrajině. Školy by měly jasně informovat o postoji České republiky, ale věnovat i zvýšenou pozornost žákům ukrajinské, ruské a běloruské národnosti. Právě pro ně je současná situace nejcitlivější.

Zejména ve třídách, kde jsou tito žáci zařazeni, ministerstvo doporučuje cílenou preventivní práci s celým kolektivem. I v dalších třídách by ale školy měly pracovat v rámci osvěty s tématy rovnosti, respektu a tolerance. Pro metodickou podporu se mohou školy obrátit na odborné společnosti, například organizaci META nebo Centrum Locika.

Ministerstva navýší podporu Ukrajincům

Metodický návod pro své vedoucí sestavil také Junák – český skaut. Organizace dává příklady, jak s dětmi mluvit o válce. Základem je naslouchání a debata bez zbytečného podněcování dalších obav.

„Nepřehlížejme jejich potřebu o tématu mluvit. Věnujme čas společnému povídání, i kdyby to mělo být na úkor jiného naplánovaného programu. Ten by si holky a kluci stejně nejspíš neužili, pokud prožívají něco jiného,“ píše v doporučení Junák – český skaut.

Ministr školství Gazdík společně s ministryní pro vědu, výzkum a inovace Helenou Langšádlovou vyjádřili rovněž v dalším dopise plnou podporu svému protějšku – ministrovi školství a vědy Ukrajiny Serhiji Škarletovi. A odsoudili ruskou agresi.

„Za oba naše resorty hodláme navýšit finanční prostředky tak, aby ukrajinští studenti, akademici a vědci mohli i nadále pokračovat ve své práci,“ ujistili.

Odkazují se rovněž na podporu ze strany jednotlivých vysokých škol. Česká konference rektorů už včera odsoudila násilnou a dobyvačnou politiku Ruska a nabídla pomoc. Západočeská univerzita v Plzni například připravuje pro studenty a akademiky z Ukrajiny ubytování na kolejích a kurz češtiny. Zlínská Univerzita Tomáše Bati pak nabídne ukrajinským studentům stipendijní program.

Doporučované