Článek
Návrh kodaňského studia Henning Larsen Architects, který uspěl v mezinárodní architektonické soutěži vypsané Správou železnic (SŽ), Prahou a pražským dopravním podnikem, počítá s tím, že přední část haly zmizí. Namísto ní vznikne prostranství zastřešené dřevěnou konstrukcí. Proti návrhu již vznikla online petice.
„Ministerstvo kultury opakovaně deklarovalo, že nová budova hlavního nádraží v Praze je kulturní památka,“ uvedla mluvčí Ministerstva kultury Ivana Awwadová na dotaz ČTK. Pokud jde o přijatelnost v pondělí představeného návrhu na přeměnu nádraží, k té se podle ní ministerstvo vyjádří až při případných budoucích odvoláních. „Nyní nelze v této věci ze strany Ministerstva kultury předjímat případná stanoviska,“ sdělila.
Památkovou ochranu nese zejména secesní Fantova budova nádraží, nová odbavovací hala ze 70. let minulého století nicméně podle ministerstva není samostatným objektem, ale přístavbou, takže se na ni památková ochrana rovněž vztahuje.
Dominantním prvkem návrhu studia Henning Larsen Architects je velká dřevěná konstrukce, které se má klenout nad novou odbavovací halou směrem k Vrchlického sadům. Zároveň má zmizet velká část haly, zachována má být část nacházející se pod magistrálou. Nové prostranství před nádražím má s úrovní magistrály propojit široké schodiště, na které naváže nový přechod přes frekventovanou silnici k Fantově budově.
Více o návrhu se dozvíte zde:
Návrh po zveřejnění sklidil kritiku na sociálních sítí a vznikla proti němu online petice, kterou zatím podpořilo přes 800 lidí. Petenti požadují zachování haly, kterou navrhli architekti Jan Bočan, Josef Danda, Alena Šrámková, Jan Šrámek a Julie Trnková a která je podle nich významným reprezentantem architektury 70. a 80. let. Střešní konstrukce podle nich skryje Fantovu budovu a návrh také plánuje zrušit bez náhrady parkoviště na střeše budovy. „Praha si zaslouží vstupní bránu, která dotváří její architektonické dědictví, ne takovou, která ho popírá,“ uvedli petenti.