Hlavní obsah

Miliardová lanovka v režii brněnského sponzora ANO? Odpůrci podali žalobu

Foto: cobude.brno.cz, Seznam Zprávy

Projekt lanovky, která má spojit kampus s výstavištěm, počítá s náklady bezmála miliardu korun.

Opozice se po informacích Seznam Zpráv bude doptávat na okolnosti zakázky na miliardový projekt plánované brněnské lanovky. Část politiků žádá studii proveditelnosti.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Politici na brněnském magistrátu chtějí od vedení městského dopravního podniku znát historii příprav sporné lanovky. Na úterním jednání zastupitelů dojde na interpelace, odpůrci stavby zároveň podali správní žalobu. Vadí jim, jak se Ministerstvo dopravy vypořádalo s námitkami místních a ochránců přírody. Stavba za nejméně 950 milionů korun má vést z výstaviště do univerzitního kampusu, z části nad lesem.

Ve hře jsou lukrativní pozemky

Jak Seznam Zprávy o víkendu informovaly, projektovou dokumentaci na miliardovou lanovku za více než 12 milionů korun vyhotovila projekční firma Aid Team, a. s. Její šéf a developer Jaromír Černý má přitom na plánované trase pozemky.

Na jednom z nich o velikosti přes 1400 metrů čtverečných, vlastněném CD XXI, má dokonce vyrůst mezistanice Kampus. Lanovka je plánovaná na 1700 metrů délky, počítá se čtyřmi zastávkami.

Jak Seznam Zprávy upozornily, Jaromír Černý v minulosti sponzoroval hnutí ANO. V roce 2014 mu s manželkou darovali 900 tisíc korun. A Brnu vládne koalice v čele s ODS a hnutím ANO.

Náměstek primátorky Filip Chvátal (KDU-ČSL) se o záležitosti dozvěděl od redaktora Seznam Zpráv. „Jsou to zásadní informace. Dopravní podnik to bude muset vysvětlit. Je potřeba si sednout na to, jak by se dal projekt upravit. Město si má jednoznačně udělat studii proveditelnosti, která zhodnotí benefity investice, z hlediska ekonomiky, počtu cestujících, tak i dopadu na životní prostředí,“ sdělil pro Seznam Zprávy.

+1

Informace překvapily také brněnskou lídryni Zelených Janu Drápalovou. Upozornila, že Černý vlastnil v lokalitě pozemky už před stavbou kampusu a díky směnám s veřejnými institucemi přišel k jiným lukrativním parcelám. „Nepovažujeme za standardní, aby projektovou dokumentaci zpracovával někdo takto majetkově propojený. Domnívám se, že kdyby lanovku chystal někdo jiný, bude to pro město výhodnější. Obávám se, že bude chtít zase jinou směnu za nějaké lukrativní pozemky, kterých se tím pádem Brno nevýhodně zbaví,“ reagovala.

Podobně to vnímá její stranická kolegyně Jasna Flamiková, která už dříve proti záměrům s lanovkou protestovala. „Každopádně je podivné, že zakázka se dostala právě panu Černému. Musíme se s tím ještě víc seznámit,“ řekla.

Zatím není jasné, za jakých podmínek má město, potažmo dopravní podnik soukromý pozemek ke stavbě získat. Trasa také vede přes parcely Masarykovy univerzity nebo Lesů ČR.

Dopravní podnik, který má projekt za město na starosti, vlastnictví pozemků zatím neřešil. „Vzhledem ke složitosti získání společného povolení jsme taková jednání doposud s žádným z vlastníků pozemků neiniciovali. Platí, že nyní budeme informovat město o splnění pověření k zajištění projektové dokumentace a příslušných rozhodnutí. V návaznosti na rozhodnutí města budeme dále v tomto projektu pokračovat,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

S trasou nelze hnout. Skutečně?

Jaromír Černý pro Seznam Zprávy informaci o mezistanici na svém pozemku potvrdil. Podle něj však jednání jeho firem nebylo účelové, prý si sám pozemek „znehodnotil“ dopravní stavbou. „Spolupracujeme s městem i Masarykovou univerzitou 20 let. Řešení určitě najdeme. Můžeme pozemky směnit, pronajmout. Nechci předjímat,“ reagoval.

Redaktorovi také tvrdil, že je trasování lanovky zřejmé už dvě desítky let a nejde s ním hýbat.

Podle dopravního podniku však trasování určila až čtyři roky stará studie. „Navrženou trasu lanovky jsme projednali s Kanceláří architekta města a magistrátním odborem územního plánování v roce 2020. Trasa vychází ze zpracované technické studie,“ potvrdila Tomaštíková.

Ke zvýšené opatrnosti vůči zakázce nabádá protikorupční organizace Transparency International.

„Zájmy projekční kanceláře, potažmo jejího vedení se mohou dostat do kolize se zájmy klienta,“ sdělil právník neziskové společnosti Petr Leyer. „Nevím, jestli projekční společnost důležité informace objednateli předem sdělila. To by byl běžný férový přístup. Pokud o tom lidé z vedení města nebo dopravního podniku věděli, měli lépe vybrat dodavatele projekčních prací, protože může ovlivnit podobu zakázky, cenu, další atributy. Pro zadavatele je to samozřejmě rizikové. Střet zájmů by měl být ošetřen,“ dodal Leyer. Zvážil by i výběr jiného dodavatele, pokud to zakázka dovoluje.

Právník se také pozastavil nad faktem, že Černý v minulosti sponzoroval hnutí ANO. „Samozřejmě se nabízí otázka, kdo, kdy a jak nápad lanovky přinesl mezi politickou reprezentaci,“ dodal.

Podnikatel Černý popřel, že by měly jeho dary hnutí se zakázkou jakoukoli spojitost, nicméně potvrdil, že už roky jeho firma drží pozemek právě pro výstavbu lanovky.

Opoziční Piráti už avizovali, že se na okolnosti přípravy zakázky budou ptát na úterním zastupitelstvu. „Developer si vyprojektoval stanici lanovky přímo na svůj pozemek. Celý projekt vypadá účelově. Je to další vážný důvod pro pochybnosti. Budeme se na to ptát na úterním zastupitelstvu,“ řekl jejich lídr Marek Lahoda.

Padla správní žaloba

Proti lanovce bojují také ochránci přírody. Pode České ornitologické společnosti projekt ohrozí nocoviště mnoha druhů ptáků. Petici proti projektu už podepsalo okolo čtyř tisíc lidí.

Ministerstvo dopravy před pár dny vypořádalo námitky odpůrců stavby. Těm se však nelíbí, jak se úřad s výhradami popasoval. Ornitologové proto podali ke Krajskému soudu v Ostravě žalobu proti povolení stavby. Obávají se kolize ptáků s nosnými lany i skleněnými plochami nebo rušení všech živočichů.

„Naše argumenty vůbec nebyly vyslyšeny. Vliv na životní prostředí je založený na biologickém hodnocení, které v místě nezohlednilo nocování tisíců jedinců zvláště chráněného druhu,“ sdělil za ornitology Jan Sychra.

Podle něj chybějí městu jasná data, proč lanovku v daných místech stavět. „Doposud jsme od města neslyšeli žádný pádný argument, jaký je veřejný zájem na tom, aby se tato lanovka budovala, pokud má být upozaděna ochrana přírody a životního prostředí. Celý záměr běží z našeho pohledu rychle a tiše. O lanovce se sice mluví asi deset let, ale všichni to brali jako sci-fi. O stavebním povolení jsme se dozvěděli až v lednu,“ řekl Sychra.

Doporučované