Článek
Některé jízdenky podraží, jiné zlevní. Nová pravidla, která inicioval Středočeský kraj, se týkají Pražské integrované dopravy. Ovlivňují cestování uvnitř středních Čech, ale v rámci příměstské dopravy se dotknou i jízd na linkách mezi krajem a Prahou.
Ceny ani systém jízdenek určených pouze pro Prahu se nemění. Podle informací z pražského magistrátu a z organizace Ropid, která má na starosti Pražskou integrovanou dopravu, se v hlavním městě podobné změny ani v nejbližší době nechystají.
Od dubna se však zkrátí doba platnosti jednorázových lístků pro více pásem, které platí v metropoli i jejím okolí. Hlavně Středočeši dojíždějící do Prahy mohou naopak uvítat zlevnění jednodenních jízdenek.
Středočeský kraj přistoupil ke změnám kvůli inflaci a energetické krizi. Zdražení se dotklo krátkodobých jízdenek a časových kuponů pro menší množství pásem, naopak kupony pro větší vzdálenosti jsou výhodnější. Důvodem některých změn byly i opakované podněty cestujících a partnerů zapojených do systému. Nově přibyly 10měsíční kupony, určené hlavně pro žáky a studenty, a také přenosné časové kupony, které využijí především firmy.
Jednorázové jízdenky
Pro jednorázové cesty ve dvou tarifních pásmech mimo Prahu existovaly dosud dvě jízdenky – na 15 minut za 14 korun a na 30 minut za 22 korun. Od dubna bude jen jedna na 15 minut za 20 korun. Tento lístek nelze použít v Praze, tedy v pásmech P, 0 a B. Nově však bude mimo Prahu platit i ve vlacích integrované dopravy.
U jednorázových jízdenek pro více pásem zůstávají stejné ceny, ale zkracuje se doba platnosti, většinou o půl hodiny. Jízdenky pro osm a více pásem budou platit vždy jen tři hodiny.
Lidé by si neměli v březnu kupovat moc jednorázových jízdenek do zásoby. Budou totiž platné jen do konce března. Od 1. dubna začnou platit jiné lístky podle nových pravidel. Případné zbylé plnocenné jízdenky však nemusí skončit v koši. „Výměna za nové lístky možná nebude. Bude však možné zpětný odkup nevyužitých jízdenek pro jednotlivou jízdu, a to od 1. dubna do 31. října 2023,“ uvedl Oldřich Buchetka, mluvčí Integrované dopravy Středočeského kraje.
Výměna bude možná ve všech předprodejních místech Pražské integrované dopravy s výjimkou infocenter. Zvýhodněné jízdenky vyměnit nelze, ty nevyužité propadnou.
Změny u jednorázových jízdenek
Pásma | Platnost/cena do března 2023 | Platnost/cena od dubna 2023 | Změna |
---|---|---|---|
2 | 15 minut / 14 Kč | 15 minut / 20 Kč | Zdražení |
2 | 30 minut / 22 Kč | – | Zrušeno |
3 | 60 minut / 30 Kč | 30 minut / 30 Kč | Zkrácení doby |
4 | 90 minut / 40 Kč | 60 minut / 40 Kč | Zkrácení doby |
5 | 2 hodiny / 50 Kč | 90 minut / 50 Kč | Zkrácení doby |
6 | 2,5 hodiny / 60 Kč | 2 hodiny / 60 Kč | Zkrácení doby |
7 | 3 hodiny / 70 Kč | 2,5 hodiny / 70 Kč | Zkrácení doby |
8 | 3,5 hodiny / 80 Kč | 3 hodiny / 80 Kč | Zkrácení doby |
Každé další 9–16 | + půl hodiny / + 10 Kč | vždy 3 hod. / + 10 Kč | Zkrácení doby |
Zdroj: pid.cz, plnocenné jízdenky. Středočeská jízdenka pro dvě pásma neplatí na území Prahy, ta pro čtyři pásma neplatí v pásmu P.
Celodenní jízdenky
Jednorázové jízdenky na 24 hodin od dubna o pětinu zlevňují. „U těch, co jsou vyloženě pro Prahu, se cena nemění. Zlevňují se ty, které jsou mimopražské anebo v kombinaci s Prahou,“ upřesnil mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal.
Navíc přibyla celodenní jízdenka platná jen v hodně využívaných mimopražských tarifních pásmech 1–4, která bude stát 80 korun.
Změny u celodenních jízdenek
Typ | Cena do března 2023 | Cena od dubna 2023 | Změna |
---|---|---|---|
Pásma 1–4 | – | 80 Kč | Novinka |
Pásma 1–12 (krajská) | 180 Kč | 140 Kč | Zlevnění |
Praha + pásma 1–4 (Praha XXL) | 200 Kč | 160 Kč | Zlevnění |
Praha + pásma 1–12 (všepásmová) | 300 Kč | 240 Kč | Zlevnění |
Zdroj: pid.cz, jízdenky na 24 hodin pro vnější pásma
Předplatné časové kupony
Často využívané mimopražské kupony na měsíc, čtvrtletí a rok určené pro jedno až čtyři pásma se od dubna zdražují o pět procent, tedy o několik desetikorun až stokorun.
Dlouhodobé jízdenky pro pět a více pásem naopak zlevňují. Při platnosti pro pět a šest pásem budou levnější o pět procent. V případě sedmi a více pásem se ovšem systém výrazně mění. Ceny kuponů se sjednocují a budou tím výhodnější, čím více pásem člověk využije.
Zatímco dosud existovaly kupony s podstatně odlišnými cenami až pro 13 pásem, nyní se bude cena pro sedm či všechna pásma lišit jen mírně. Nejdražší roční kupon stál dosud přes 34 tisíc korun, nově bude jen za 22 tisíc korun.
Novinkou, kterou ocení hlavně žáci a studenti i jejich rodiče, jsou kupony s platností na 10 měsíců, tedy například na školní rok bez prázdnin. K dispozici budou jen v elektronické podobě.
Dlouhodobé kupony s platností od 1. dubna je možné pořídit už během března, s předstihem 30–60 dní. Až do konce března jsou v prodeji i mimopražské kupony za staré ceny, se začátkem platnosti nejpozději 31. března 2023.
Ceny časových kuponů od dubna 2023
Počet pásem | Měsíční/30denní | Čtvrtletní/90denní | 10měsíční* | Roční/365denní |
---|---|---|---|---|
1 | 395 Kč | 1 000 Kč | 3 150 Kč | 3 740 Kč |
2 | 605 Kč | 1 575 Kč | 4 835 Kč | 5 735 Kč |
3 | 920 Kč | 2 365 Kč | 7 350 Kč | 8 730 Kč |
4 | 1 210 Kč | 3 150 Kč | 9 665 Kč | 11 470 Kč |
5 | 1 485 Kč | 3 940 Kč | 11 870 Kč | 14 090 Kč |
6 | 1 770 Kč | 4 725 Kč | 14 175 Kč | 16 835 Kč |
Pásma 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6 | 2 050 Kč | 5 515 Kč | 16 385 Kč | 19 450 Kč |
Všechna vnější pásma (mimo pásmo 0) | 2 050 Kč | 5 515 Kč | 16 385 Kč | 19 450 Kč |
Pásmo 0 + všechna vnější pásma | 2 335 Kč | 6 300 Kč | 18 690 Kč | 22 195 Kč |
*10měsíční kupony dostupné pouze elektronicky
Zdroj: pid.cz
Novinka: firemní jízdenky
Zatímco běžné časové kupony jsou nepřenosné, tedy určené pro jednoho konkrétního člověka, nově se pro mimopražská pásma zavádí také anonymní přenosné kupony. Určené jsou hlavně pro firmy, které je mohou nabízet svým zaměstnancům jako bonus. Odstupňované jsou podle pásem podobně jako nepřenosné kupony, jejich cena je však o 35 procent vyšší.
Chystané změny od roku 2024
Už vloni v prosinci schválila Rada Středočeského kraje záměr pro další změny v hromadné dopravě. Podle Oldřicha Buchetky, mluvčího Integrované dopravy Středočeského kraje, se předpokládá jejich zavedení během roku 2024.
Řidiči příměstských autobusů by už neměli kontrolovat a prodávat jízdenky, nastupovat se bude všemi dveřmi. „Předpokládáme, že čím dál více lidí bude cestovat na předplacené kupony nahrané například na kartičce Lítačka, In Kartě Českých drah či v aplikaci PID Lítačka,“ vysvětlil Oldřich Buchetka. V autobusech budou automaty a jízdenky mají namátkou kontrolovat revizoři, kterých přibude.
Důvodem je snaha zrychlit a zpříjemnit cestování i ulehčit řidičům práci. Díky rychlejšímu odbavení se sníží počet minut, které autobusy stráví na zastávkách, čímž se zlepší dodržování jízdních řádů a zkrátí doby cestování. Lidé už také nebudou muset stát na zastávkách v řadě, i když třeba prší.