Článek
Jihomoravský kraj poprvé za jedenáct let zdražuje jízdné. Od středy zvyšuje ceny jednorázových i časových jízdenek. Lidé si za jízdné připlatí ale také v Pardubicích, v Karlových Varech nebo v Plzni. V Jihlavě se jízdné zvedlo loni, někdy až na trojnásobek původní ceny.
Na jižní Moravě zdraží oblíbená univerzální jízdenka o 24 korun, tedy o 16 procent. Doposud stála 156 korun. Jedna jízda tedy vycházela na necelých dvacet korun.
V Brně zůstane cena 156 korun na osm cest zachována. Univerzální jízdenka však bude platit 45 minut jen v Brně. „Původně byla určena spíše na krajské cesty, ale kvůli ceně si ji oblíbili i lidé v Brně,“ poznamenal vedoucí tarifního oddělení dopravního podniku Vít Prýgl.
Kvůli zvyšujícím se cenám ale v jihomoravském integrovaném dopravním systému zdraží na 180 korun, brněnský dopravní podnik nabídne její alternativu za původní cenu.
„Chtěli jsme zachovat možnost jezdit za stejnou cenu,“ vysvětlil generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.
Jedna cesta tak vyjde na 19,5 koruny, zatímco obyčejná jednorázová jízdenka stojí 25 korun. Cestující v Brně ji využijí pro tarifní zóny 100 a 101.
Jízdenku si budou moci cestující pořídit od března, a to na předprodejních místech dopravního podniku i v trafikách a tradičních předprodejních místech.
Zdražují i další kraje a města?
Jihomoravský kraj není jediný, kdo plánuje zdražení. V rámci systému Pražské integrované dopravy si od dubna připlatí cestující ve Středočeském kraji. Starší jednorázové jízdenky budou sloučeny do jedné. Zatímco předtím stála čtvrthodinová jízdenka 14 korun, nyní bude stát stejně jako nynější dvacetiminutová 22 korun.
Většina dopravních podniků zdražovat neplánuje. Náklady jsou sice vyšší, města ale chtějí omezit automobilovou dopravu.
Samotné vedení Prahy stejně jako Brna ale zdražovat nehodlá. „Základní cena třicetiminutové jednorázové jízdenky je 30 korun a devadesátiminutové 40 korun,“ uvedl vedoucí odboru marketingu Filip Drápal.
Město | Zdražení letos | Cena jízdenky (jednorázová) | Cena roční předplatní jízdenky |
---|---|---|---|
Praha | ne | 30 korun | 3650 korun |
Brno | ne | 20 korun | 4750 korun |
České Budějovice | ne | 20 korun | 3990 korun |
Pardubice | ano | 22 korun, 25 korun pro druhou zónu | 3890 korun |
Zlín | ne | 12 korun | podle pásma (nejlevnější 2760 korun) |
Mladá Boleslav | ne | 16 korun | 1000 korun |
Hradec Králové | ne | 20 korun | 3700 korun |
Karlovy Vary | ano (jen jednorázové) | 25 korun | 3200 korun |
Jihlava | ne (zdražili loni) | 22 korun | 3990 korun |
Plzeň | ano | 22 korun | 4252 korun |
Ústí nad Labem | ano | 24 korun | 4490 korun |
Liberec | ne | 24 korun | 3650 korun |
Ostrava | do vydání článku se neozvali | 25 korun (elektronická) | 4000 korun |
Cestující si od března připlatí například v Pardubicích. Jednorázové jízdné tam zdražilo o 16 procent. Zvýšila se cena elektronických jízdenek i časových jízdenek, jedinou výjimkou je roční jízdenka a jízdenka na deset měsíců. „Důvodem úpravy jízdného bylo skokové navýšení nákladů především u pohonných hmot a mzdových nákladů,“ objasnila mluvčí Dopravního podniku města Pardubic Jitka Malinská.
V Ústí nad Labem dopravní podnik zdražil v lednu, a to o pětinu z důvodu rostoucích cen energií a paliva. Reagoval také na změnu cen v dopravě kraje, ten zdražil některé jízdenky o 24 procent.
„U časových jízdenek obyčejných došlo k navýšení ceny tak, aby její zvýšení nepřesáhlo tři koruny na den,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku města Ústí nad Labem Jana Dvořáková.
V Plzni došlo ke zdražení jednotlivého jízdného o deset procent. Cena reaguje na výši inflace.
Dopravní podnik v Karlových Varech zdražil pouze jednorázové jízdenky, dvacetiminutovou o čtvrtinu a hodinovou o pětinu. „Časové jízdné, tzv. ‚lítačky‘, jsme nezdražovali a v letošním roce zdražovat nebudeme,“ ujistil mluvčí tamního dopravního podniku Lukáš Siřínek.
Jihlavským cestujícím ceny stouply loni v květnu. Nejvíce si připlatili senioři a dárci krve za roční jízdenku, jejíž cena se zvedla na více než trojnásobek té původní. Zatímco předtím stála 120 korun, nyní musí platit 365 korun.
Zdražit neplánují dopravní podniky v Praze, Brně, Hradci a Mladé Boleslavi. Dopravní podniky v Českých Budějovicích, Liberci a Zlíně uvedly, že případné zvýšení cen je na provozovatelích.
Lidé cestují méně
Podle průzkumu data.Brno z konce léta minulého roku využívalo veřejnou dopravu 56 procent brněnských cestujících. Oproti předcovidovým létům tak lidí mírně přibylo, stejně jako těch, kteří do práce či školy chodí pěšky.
Na druhou stranu ale ubylo lidí, kteří se obecně do práce nebo za studiem musí přepravovat. V Brně to pravidelně dělá asi 63 procent dotázaných. Před čtyřmi roky to bylo o pětinu víc. Také to je jeden z dopadů pandemie covidu.
Město brněnskému dopravnímu podniku poslalo letos finanční kompenzaci 2,75 miliardy korun. „Pro vedení města je podpora městské hromadné dopravy prioritou,“ vysvětlila mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková.
Před covidem se tržby držely stabilně okolo 970 milionů korun. V roce 2020 pak klesly na 816 milionů a v následujícím roce dokonce na 780 milionů. Loni se tržby brněnskému dopravnímu podniku zase vrátily na hodnoty jako před covidem, celkem dosáhly 930 milionů, tedy o 43 milionů korun méně než v roce 2019.
Elektronické jízdenky mají zelenou
Jihomoravský integrovaný dopravní systém na svých stránkách píše, že prodej papírových časových jízdenek postupně omezuje. Do budoucna plánuje, že papírové měsíční, čtvrtletní a roční jízdenky pro Brno už prodávat nebude. Elektronické předplatní jízdenky koupené prostřednictvím e-shopů jsou navíc levnější.
Velká část Brňanů i proto elektronické jízdenky využívá.
„Téměř polovina cestujících, kteří využívají jednorázové jízdenky, nakupují jízdenku platební kartou přímo ve voze. Dalších 15 procent si kupuje SMS jízdenky,“ dodal Havránek.
Jízdné mohou uhradit kartou ve voze nově i Jihlavané, kterým se služba zpřístupnila v minulém roce.
AKTUALIZACE: Upravili jsme chybný údaj u Hradce Králové za roční jízdenku.