Článek
Stačil mu jediný bod navíc a maturitní test z češtiny by zvládl. František proto podal žádost o přezkoumání svého testu, jestli mu hodnotitelé nezapomněli nějaký správný výsledek započítat. V žádosti spoléhal především na otázku 15.
„Doma a i s kamarády ve škole jsme se o té otázce bavili. Otázka se nám zdála docela sporná, tak jsem to zkusil,“ popisuje maturant František.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) ale jeho žádost zamítlo. Podle úřadu nebyla důvodná a výsledek didaktického testu se tedy nemění.
„MŠMT dospělo k závěru, že hodnocení žadatele bylo správné. Současně byla dodržena kritéria hodnocení zkoušek společné části maturitní zkoušky a kritéria celkového hodnocení maturitní zkoušky,“ uvádí ministerstvo ve vyrozumění a k tomu dodává v příloze, že i úloha 15 byla vyhodnocena správně.
Jen tři šťastní poražení
František si tak bude muset didaktický test z češtiny zopakovat. Stejně spíše počítal, že jeho pokus o přezkoumání nevyjde. Ostatně za posledních pět let průměrně uspělo se svou žádostí jen 0,8 procenta žáků.
Ani letos tomu nebylo jinak. Žádost o přezkoumání alespoň jednoho svého didaktického testu podalo 1065 maturantů. Kladně sice ministerstvo vyhodnotilo osm případů, zpětného uznání maturity se ale dočkali jen tři maturanti. U zbylých pěti MŠMT uznalo, že došlo k narušení průběhu zkoušky, a tak mají žadatelé možnost zkoušku opakovat bez toho, že by o jeden pokus přišli. Z každého zkušebního předmětu mohou žáci konat dvě opravné zkoušky, dohromady tedy mají tři pokusy.
„Nejčastější podání žádostí o přezkoumání didaktického testu neobsahovala žádné konkrétní námitky žadatelů či pouze jednoduché ‚prosím o přezkoumání‘. Pokud již nějaký důvod byl uveden, pak to bylo nejčastěji – stejně jako v minulých obdobích – odvolání na chybějící jeden bod, kvůli kterému je didaktický test pod hranicí úspěšnosti,“ vysvětluje ředitelka tiskového odboru MŠMT Tereza Fojtová.
Žádostí o přezkoumání maturity ale rok od roku ubývá. Zatímco před covidem v roce 2018 poslalo na ministerstvo žádost 4038 žáků a o rok později dokonce 4442 maturantů, letos je to čtyřikrát méně. Možným vysvětlením je, že v těchto letech se v testech objevila chyba, a tak mohlo více maturantů zkoušet štěstí s odvoláním. Čísla z let 2020 a 2021 je nutné brát s rezervou, protože průběh maturitních zkoušek byl v těchto letech pozměněn.
Jarní termín maturit | Počet žádostí | Kladně vyřízených |
---|---|---|
2023 | 1065 | 8 |
2022 | 1462 | 13 |
2021* | 1130 | 20 |
2020* | 2821 | 14 |
2019 | 4442 | 9 |
* covidový rok s uzpůsobeným modelem maturitní zkoušky | ||
Zdroj: MŠMT |
I přezkoumání maturit je ale poměrně přísné. Seznam Zprávy loni popsaly případ maturantky Veroniky, která ve stresu přepsala do záznamového archu sice správnou odpověď, ve slově jí ale vypadlo jedno písmeno. MŠMT její žádost o uznání odpovědi zamítlo, protože slovo nebylo zapsáno bezchybně.
V některých úlohách jsou přitom hodnotitelé poměrně benevolentní. Letos tak kupříkladu měli maturanti odhalit podle nápovědy nejstarší literární památku Epos o Gilgamešovi a autora Ilias Homéra. Plný počet bodů ale žáci dostali i za různé zkomoleniny, jako například Epos o Gilgamešovy, Gilgámešovi, Gillgamešovi nebo v druhém případě i za Homera, Hóméra případně Homméra.
Příběh jednoho ztraceného písmenka v testu má ale nakonec šťastnou tečku. Veronika letos test zvládla, a tak má maturitu v kapse. I když ji jedna chyba stála rok čekání na maturitu navíc.