Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Bývalý ekonomický ředitel pražského dopravního podniku Matej Augustín zřejmě dostane odměnu za vykonanou práci, a to přesto, že je nyní obviněn z činů jdoucích jednoznačně proti zájmům městské firmy.
Členové dozorčí rady pražského dopravního podniku totiž začali měnit původní rezolutní postoj, že exmanažerovi obviněnému z organizované korupce a manipulování veřejných zakázek v kauze Dozimetr odměnu nevyplatí.
„Já stále trvám na tom, že si to nezaslouží,“ říká sice předseda dozorčí rady a náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě), avšak další kolegové s odkazem na rozbory právníků jsou v dalším postupu opatrnější.
Matej Augustín, který byl podle policejního obvinění dosazen do dopravního podniku skupinou Michala Redla jako spojka pro organizovanou korupci, by měl dostat až 1,368 milionu. Jde o prémii za období, kdy se podle obvinění ve firmě dopouštěl trestné činnosti.
Dozorčí rada jednala o udělení roční odměny Augustínovi tento týden ve středu už potřetí a opět neřekla ano ani ne. A jak zjistily Seznam Zprávy po tomto jednání dozorčí rady, stojí před jejími členy další problém. Augustínova odměna je totiž spojena s úroky z prodlení, které by se uplatnily v případě, kdyby se Augustín v případě nevyplacení odměny začal soudit a kdyby třeba nakonec uspěl. Což právníci nevyloučili. Takže panují obavy, že konečná částka by se mohla z 1,368 milionu - zvláště při nynější vysoké inflaci - významně zvýšit.
Jak pro Seznam Zprávy potvrdilo několik členů dozorčí rady dopravního podniku, debata proto směřuje k tomu, že nyní bude obviněnému Augustínovi odměna pravděpodobně v nějaké výši přiznána. Nebude mu ale zřejmě zatím vyplacena a dopravní podnik počká, zda bude bývalý člen představenstva pravomocně odsouzen. V takovém případě by se podle právníků prokázalo, že městskou firmu poškodil, a nemá tak na peníze nárok.
Než rozsudek padne, peníze přiznané jako odměna Augustínovi by se uložily na bankovní účet. „Peníze bychom uložily na nějaký úročený vklad, aby podnik netratil případně na nějakých sankcích,“ řekl redakci místopředseda dozorčí rady Jan Marek (za Spojené síly pro Prahu).
„Můžeme říkat, ať se o to soudí, ale byli bychom špatní hospodáři, kdyby se platily náklady, navíc nějaké úroky,“ doplnil Marek.
Matej Augustín a Dozimetr
Slovenský manažer Matej Augustín se dostal do managementu pražského dopravního podniku na konci roku 2019, když ho tam i přes nesouhlas části pražské koalice prosadil tehdejší primátorův náměstek a nyní obviněný Petr Hlubuček (tehdy STAN).
V éře vlády slovenského premiéra Roberta Fica vedl Augustín státní železniční společnost Cargo Slovakia, do pražského dopravního podniku byl však podle policejních závěrů účelově dosazen. Aby obviněným kolem Petra Hlubučka a Michala Redla otevřel přes ovlivňování zakázek cestu k úplatkům.
K jednotlivostem ilustrujícím Augustína a jeho roli v obviněné skupině patří historka, kterou také policie v dokumentech o případu zachytila – podle ní je Augustín autorem nápadu s papírovými vizitkami s číslem 508, jež podle policie obvinění rozdali mezi vybrané lidi, od nichž by mohla skupina korupcí získat peníze.
Právě rizika vysokých úroků připočtených jednou k odměně se členové dozorčí rady bojí nejvíce. V případě, když Augustín dopravní podnik o odměnu zažaluje a soud mu dá za pravdu, mohl by být tento úrok i ve výši patnácti procent za rok. Přitom podle právníků je pravděpodobné, že by dopravní podnik v takovém sporu zřejmě neuspěl.
„Argumentoval tak i advokát, který byl osloven. Ten říkal, že to riziko je vysoké,“ popsal další z členů dozorčí rady Jan Lička (Piráti).
Podle jednotlivých členů dozorčí rady je problém v tom, že ve smlouvě, kterou Augustin měl, není uvedeno, že by v případě poškození podniku neměl na finanční bonus nárok.
„My tam nemáme tu podmínkovou větu uvedenou, jak bývá v jiných společnostech, že odměna závisí na tom, aby se člen představenstva choval slušně, aby byl reprezentantem společnosti. Odměna je vázána jen na ty cíle,“ uvedl Lička.
To se však má změnit. Právníci připravují změnu smluv již pro současné členy představenstva, v nichž už bude uvedeno, za jakých okolností nebudou mít na roční odměnu nárok.
Úkoly pro manažera
Jedním z úkolů, z nichž se odvíjí odměna pro Augustína a které jako manažer městské dopravní společnosti v roce 2021 dostal, bylo vypracování návrhu, jak financovat stavbu první části metra D, dále měl zajistit analýzu odbavovacího systému nebo vyřešit problematiku on-line systému dohledu tramvají.
V posledním případě jde o zakázku, kterou má více než sedmnáct let na starosti firma Xanthus Servisní. Jen mezi roky 2019 a 2022 této firmě vyplatil dopravní podnik podle serveru Hlídač státu přes 153 milionů korun.
Zároveň jde o jednu z firem, o kterou se podle zjištění Seznam Zpráv také zajímá policie, i když firma ani nikdo z jejích lidí v Dozimetru obviněn není.