Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Redakce Seznam Zpráv vybrala do Fóra čtenářů zajímavé názory z diskuze u článku, který se zabývá integrací ukrajinských dětí do škol, tedy jestli funguje a jak ji stát plánuje zlepšit.
„Jsem si jistá, že mezi uprchlíky z Ukrajiny jsou i učitelé. Proč tedy neotevřít samostatné ukrajinské třídy nebo školy? Děti by mohly zvládat učivo ve svém jazyce a k tomu se pomalu učit i češtinu… Bylo by to lepší, než aby brzdily ve výuce české děti,“ uvedla například Renata Amadi.
Jaroslav Tesarek: Ukrajinci by měli mít své školy a studovat ve svém jazyce, děti budou mít v hlavě guláš, až se vrátí domů na Ukrajinu.
Gerzova Andrea: Tak logické by bylo, pokud chce dítě cizince chodit do české školy, aby absolvovalo nějakou dobu jazykovou přípravu, též organizovanou Ministerstvem školství. Jinak samozřejmě nestíhají a narušují výuku dětí, které česky umí!
Petr Stejskal: Utekli před válkou, přímou hrozbou smrti. Tady mohou žít v míru a klidu. Proto by mohli oželet trochu času a věnovat se výuce jazyka, kde je přijali. Zřídit výuková střediska formou internátní školy, kde by se naučili jazyku hostitelské země, a poté integrovat do běžných škol.
Jiří Kalina: Já bych to viděl v souladu s názorem ukrajinských dětí. Jsou tu na chvíli, takže by bylo nejlepší řešení vytvoření ukrajinských škol, kde by je učili ukrajinští učitelé podle jejich osnov, aby potom byly po návratu domů lépe připraveny. Prostě by výuka probíhala separátně, s výjimkou těch, které by měly zájem o výuku v češtině, bez ohledu na to, že by někdy nestíhaly a mělo by to možný dopad na jejich školní úspěchy.
Michal Bock: Takže krátkodobé vyčlenění je neakceptovatelné, ale to, že kvůli nim se opožďuje výuka ostatních, je ok? Proč se má většina přizpůsobovat menšině? Co je na tom, kdyby se udělala třída Ukrajinců, kde by měli denně intenzivní výuku českého jazyka. Máme asistentů tisíce.
Šárka Repíková: Hlavně by těm ředitelům na ZŠ měl někdo říct, že češtinu pro cizince musí učit jazykář, učitel cizího jazyka, ne češtináři. Místo toho to doučují učitelky prvního stupně a češtináři. Učí se metodikou cizího jazyka a absolvent českého jazyka a literatury toto neumí, protože se to na VŠ neučil.
Milan Lacko: České školství má dlouhodobé problémy, žel bohu to není problém jen této vlády, ale i předchozích a myslím, že se to vrátí i s úroky. Pokud je zde tolik ukrajinských dětí, proč nemají vlastní třídy nebo vlastní školu, tím by odpadly problémy.
- Věra Zimovjanová (reaguje): Taky mám na to stejný názor, ať mají své učitele a češtinu vyučovat jen jako jazyk, ne všechny předměty v češtině. Hlavně pro ty, co se chtějí vrátit po válce domů. Tam česky mluvit stejně nebudou.
Richard Blahuta: To musí být pro pedagoga v takovéto třídě strašné. Jak je mají učit, když si mnoho nerozumí. Nemohou se pak adekvátně věnovat česky mluvícím žákům, kterým proto klesá úroveň vzdělávání. Nebo známkovat tak, jak si zaslouží, každému stejným metrem. Padni, komu padni. Např. vietnamské děti to zvládají.
- Potykova Ilona (reaguje): To je pravda. Napřed by se měly ty děti naučit česky v nějakém nultém ročníku a teprve potom nastoupit do školy. Jinak je to těžké pro učitele i samotné žáky, když si nerozumí.
Fórum čtenářů
Redakce Seznam Zpráv vybírá nejzajímavější příspěvky z diskuze čtenářů (některé mohou být redakčně kráceny). Zajímají nás vaše názory na aktuální témata a vážíme si diskutérů, kteří debatují slušně, k věci a dodržují kodex diskuzí SZ.
Své postřehy k tématu můžete redakci Seznam Zpráv také psát na e-mail forumctenaru@sz.cz.
Michal Stehnij: K tomu, aby se děti začlenily, nestačí učit je česky „na sílu,“ někdo jim pravidla pravopisu, gramatiku, význam slov atd. musí vysvětlit. A kolik učitelů u nás mluví plynně ukrajinsky, příp. rusky? Má vůbec stát aspoň rámcový přehled o tom, kolik lidí, co sem přišli, byli na Ukrajině učitelé? Vsadím se, že ne.
Milena Kotašová: Jak se mohou integrovat, když už je jich ve třídě pomalu víc než Čechů? Za mě, maximálně dva Ukrajinci v jedné české třídě. A to až poté, co se naučí dostatečně česky, aby byli schopni se v tomto jazyce vzdělávat. Navrhla bych proto ve větších městech samostatné ukrajinské třídy, kde se budou děti vzdělávat ve svém rodném jazyce a k tomu budou mít intenzivní výuku češtiny. Teprve poté, tak za dva až tři roky, budou zařazováni do normálních českých škol, již bez dalších úlev. Systémem, kdy probíhá inkluze a ještě integrace cizinců do českých škol, je poškozována běžná česká populace, která je ponechána svému osudu. Takhle dopadneme jako v Německu, kde mnohde ve školách mezi dětmi němčinu skoro neslyšíte.
Roman Galek: Také učím ukrajinské žáky. Nechápu, kde je problém. To, že nerozumí, nebo propadá, není můj problém, ale jeho. Za mě osobně nic neohrožují a já osobně nejsem povinen se vzdělávat ukrajinsky nebo jim dávat úlevy. Nechápu, kde je problém. RVP a z něho sestavené ŠVP je pro všechny bez rozdílu stejný. Co je mi do jejich problémů. Tím chci říci, že ne každého učitele to tlakuje.
- Marie Nguyanová (reaguje): Také učím a problém v tom nevidím. Jsou hodnoceni stejně jako čeští žáci. Buď umí, pokud ne, nese si následky sám. Problém vidí ti, co se školou nemají nic společného - viz většina zdejších diskutérů.
Dominik Lambert: …nemůžeme vyčlenit? A ony neexistují tzv. krajanské školy, které si cizinci zakládají v cizině, když na nějakém území je jich hodně? Všude v zahraničí to funguje a u nás ne? Proč si v ČR nemohou Ukrajinci zřídit ukrajinskou školu? Proč se neinspirujeme českými školami v zahraničí (např. v Itálii) atd., a ten model nenabízíme Ukrajincům? Pochopitelně s našimi podmínkami na dvojjazyčné školy (ua/cz). Pak by si Ukrajinci mohli vybrat, do které školy půjdou, jestli do své nebo do naší české. Českému školství by se tím ulevilo.