Článek
Letos se tak otevře 15,4 kilometru dálnic, příští rok až 118 kilometrů. Novinářům to dnes řekli ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Loni bylo v Česku zprovozněno 21,2 kilometru dálnic.
„Stavební práce se zcela nezastavily ani přes zimu a díky tomu se nám daří na všech hlavních stavbách dodržovat harmonogram výstavby. V letošním roce chceme rozestavět hlavně úseky na dálnicích D35, D55 a příhraniční úsek hradecké D11. Pokračovat bude i výstavba důležitých obchvatů měst a obcí, které odvádí tranzitní dopravu z jejich center,“ uvedl Mátl.
Letos se plánuje například zahájení prací na zhruba dvacetikilometrovém úseku D11 z Trutnova na státní hranice s Polskem. Polsko podle Kupky dovede dálnici k hranicím v roce 2024, Česko v roce 2026. Mezi další stavby s předpokladem zahájení v tomto roce patří stavba dohromady 29 kilometrů v různých úsecích dálnice D35 či dvou úseků D55 v délce zhruba osmi kilometrů.
Jedno velké staveniště
„Rekordní rozestavěnost dálničních a silničních staveb pokračuje i v roce 2023. Pracuje se na celkem 265,2 kilometru, konkrétně na 158 kilometrech dálnic a 107,2 kilometru silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se navíc nachází dalších 85,3 kilometru dálnic a silnic I. třídy,“ řekl Kupka. Dobrou zprávou je podle něj i stavební rozpočet pro letošní rok, kdy jen ŘSD má k dispozici 65,5 miliardy korun. „Je to důležitý krok k oživení ekonomiky a konkurenceschopnosti České republiky v Evropě,“ dodal ministr dopravy Kupka.
Během příštích dvou let chce stát otevřít dohromady 133,5 kilometru dálnic, například úseky D6 u Krupé, D49 mezi Hulínem a Fryštákem, D3 v úseku Úsilné – Kaplice nádraží či část D55 z Babic do Bzence. Řidičům se letos otevřou nové úseky i na dálnicích D48 a D7.
Během prvních tří měsíců byla zahájena práce na 14,4 kilometru dálnic a na 9,5 kilometru silnic I. třídy. Na konci března silničáři zahájili práci na pětikilometrovém obchvatu Hořoviček na dálnici D6, v únoru výstavbu devíti kilometrů dálnice D6 u Hořesedel na Rakovnicku. Ze silnic I. třídy začala letos stavba spojení mezi Českými Budějovicemi a Třeboní.
Loni bylo v Česku zprovozněno 21,2 kilometru dálnic a přes 14 kilometrů silnic I. třídy. Šlo například o část obchvatu Frýdku-Místku na dálnici D48, dále úsek D35 mezi Časy a Ostrovem, obchvat Církvice, Mělníka či Olbramovic či rozšíření odpočívky Střechov na D1.
Dálniční síť hotová do roku 2033
Základní dálniční síť v Česku by měla být hotová do roku 2033. Řekl dnes také Kupka. V současnosti je v provozu 1363 kilometrů dálnic, ke kompletní dálniční síti zbývá dostavět ještě zhruba 700 kilometrů.
„Těch deset let by mělo přinést České republice významný skok v dokončení základní dálniční sítě, aby se v roce 2033 motoristé mohli svézt po kompletně dokončené základní dálniční síti,“ řekl ministr. Do tohoto termínu by se podle něj měly dokončit mimo jiné i dlouho připravované projekty, jako je například středočeská část dálnice D3 nebo Pražský okruh. „To jsou naše zásadní priority,“ zdůraznil ministr.
V letošním roce chce proto na vládě projednat výhled dopravní výstavby pro příští dekádu. Měl by podle něj obsahovat jednak konkrétní plány a přípravy staveb, ale i finanční náklady na dostavbu dálniční sítě. „To dosud České republice chybělo. Ta desetiletá doba je nezbytně nutná také z hlediska přípravy a očekávání stavebních firem a motoristů,“ dodal Kupka.
Aktualizace: Doplnili jsme, že základní dálniční síť by měla být hotová do roku 2033.