Hlavní obsah

Přes milion lidí nově zkusilo on-line úřady. Jak na to?

Foto: Pixabay.com

Jak komunikovat se státem on-line? Identitu občana využívá stále více lidí. (Ilustrační snímek)

Jen za prvních deset měsíců letošního roku se zdvojnásobil počet Čechů, kteří začali komunikovat se státem on-line. Identitu občana využilo přes dva miliony uživatelů. Reálně může využívat on-line cestu až pět milionů lidí.

Článek

Ministerstvo práce a sociálních věcí začalo během letošního roku nabízet pro mnohé pohodlnější možnost žádat o státní dávky elektronicky. A počet Čechů, kteří tak zkouší s úřady komunikovat on-line, významně roste.

Podle Národní agentury pro komunikační a informační technologie (NAKIT) zaznamenala služba Identita občana, která slouží k digitálnímu ověření totožnosti, přes dva miliony uživatelů, přitom ještě v lednu službu využilo celkově jenom 998 tisíc lidí.

Lze jejím prostřednictví žádat o řadu dávek: solidární příspěvek pro domácnosti, které ubytovávají válečné uprchlíky, rodičovský příspěvek, přídavek na dítě, letos intenzivně vládou doporučovaný přídavek na bydlení nebo jednorázový pětitisícikorunový příspěvek na dítě.

Skutečný potenciál on-line komunikace se státem a úřady je přitom ještě daleko větší. „Jde o to, že pět milionů lidí má Identitu občana dostupnou skrze svůj bankovní účet a BankID, a využívají ji dva miliony lidí,“ říká Lukáš Trnka, mluvčí NAKITu.

Různé názvy, stejná funkce

Identita občana v jádru slouží k tomu, aby bylo i na internetu možné ověřit totožnost občana, podobně jako při fyzickém kontaktu úředník požádá o předložení občanského průkazu.

„Potřebujeme stoprocentně vědět, že jste to vy. Jakmile budete chtít tento kanál použít, musíte mít elektronickou identitu občana,“ vysvětloval v létě Karel Trpkoš, náměstek ministra práce odpovídající za informační technologie, proč je u žádostí o dávku nutné ověřovat totožnost žadatele skrze Identitu občana.

SPECIÁL: Jak zvládnout krizi

Vše na jednom místě: Máme pro vás kalkulačky, přehledné návody, energetickou poradnu, přehled všech dotací a odpovědi na další otázky, které vám pomohou snížit dopady zdražování.

K samotnému ověření totožnosti skrze Identitu občana lze využít hned několik cest: lze se přihlásit skrze datovou schránku, mobilní klíč eGovermentu, nebo využít ověření bankovní identitou – BankID – kterou klientům poskytuje většina bankovních domů v České republice.

Konkrétně mají BankID k dispozici aktuálně klienti České spořitelny, ČSOB, Komerční banky, Raiffeisenbanky, Fio banky, Monety a Air Bank. Celkově má bankovní identitu k dispozici už zmíněných pět milionů klientů těchto bankovních domů.

Klienti ostatních bank si nemusí zřizovat datové schránky. Mohou využít mobilní klíč eGovermentu: nutné je nahrát si do mobilního telefonu aplikaci a následně si aktivovat možnost přihlášení na kterémkoli Czech Pointu.

Jak elektronicky zažádat o příspěvek na bydlení

Elektronické ztotožnění pomoci Identity občana je otázka několika kroků. Konkrétně si to můžeme ukázat na žádosti o příspěvek na bydlení.

Prvním krokem je najít na webovém portále Ministerstva práce interaktivní formulář k dávce. Ten najdete na těchto stránkách.

Foto: MPSV.cz

Prvním krokem je rozkliknout interkativní online formulář. Žlutooranžové tlačítko v dolní části fotografie.

Po kliknutí na formulář je třeba zvolit možnost ztotožnění pomocí Identity občana.

Foto: MPSV.cz

V druhém kroku je nutné zvolit přihlášení skrze Identitu občana.

Následně si uživatel může vybrat, jakou cestou se k Identitě občana přihlásí, například skrze bankovní identitu.

Foto: MPSV.cz

Dalším krokem je zvolit způsob přihlášení do Identity občana.

Poté je třeba zvolit konkrétní banku, u které je žadatel klientem.

Foto: MPSV.cz

U bankovní identity je nutné vybrat banku, u které je žadatel klientem.

A následně se přihlásit podobně jako do internetového bankovnictví.

Pokud vás zajímá, jak dále vyplnit samotnou žádost o příspěvek na bydlení, tak si pročtetě tento článek:

Snadná a bezpečná cesta

Ministerstvo práce a sociálních věcí si on-line žádosti chválí a žadatelům aktivně doporučuje jako rychlou a bezpečnou cestu.

„Platí, že digitalizace je pro nás prioritou a chceme tyto možnosti rozšiřovat a zdokonalovat i v budoucnu,“ říká Jakub Augusta, mluvčí Ministerstva práce.

Například u jednorázového příspěvku na dítě totiž on-line žádala většina žadatelů. Přes 531 tisíc žádalo elektronicky a zhruba 200 tisíc lidí žádalo skrze CzechPOINTy. Zbylým žadatelům byla dávka vyplacená automaticky s přídavkem na bydlení.

Právě v srpnu a září, kdy nejvíce lidí žádalo o pět tisíc korun na dítě, také nejvíce rostl počet unikátních uživatelů Identity občana. V srpnu přibylo přes tři sta tisíc uživatelů a v září přibylo dalších 150 tisíc.

Pomoc proti zdražování – Jak zvládnout krizi

Domácnosti a firmy čelí problémům s vysokou inflací a růstem cen energií. Projekt Seznam Zpráv „Jak zvládnout krizi“ vám nabízí praktické informace, jak ušetřit a jak řešit či snížit dopady zdražování.

Mohlo by vás také zajímat:

Doporučované