Hlavní obsah

Letadla mířící na Ruzyni přistávají nad Prahou. Kde to pocítí nejvíce?

Letiště v Praze kvůli modernizaci uzavírá hlavní ranvej, letadla od konce března musí používat vedlejší dráhu, stroje tak budou až do půlky srpna nalétávat v nižších výškách nad hustě obydlenými oblastmi.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Letiště Václava Havla v pražské Ruzyni na čtyři a půl měsíce uzavřelo hlavní dráhu. Bude ji modernizovat. Během uzavírky bude veškerý provoz letadel převeden na vedlejší ranvej, která svými příletovými i odletovými směry vede letadla přes hustě osídlené oblasti Prahy a Středočeského kraje. Týká se to především obyvatel jihozápadních částí Prahy a Kladenska.

Dotknou se změny cestujících a kdy se letadla vrátí na hlavní dráhu? Seznam Zprávy přinášejí základní shrnutí v otázkách a odpovědích.

Foto: Jaromír Vondrák, Mapy.cz

Trasy letadel nad Prahou.

O jaké opravy se jedná?

Práce se týkají okolí hlavní dráhy 06/24, jde o nutné stavební a technologické práce, jak popisuje letiště v tiskové zprávě. Údržba okolí dráhy zahrnuje celkem 15 projektů, mezi největší patří opravy a výstavba pojezdových drah a rekonstrukce části stokového systému kvůli zlepšení odvodu vod ze zpevněných ploch letiště. Samotné hlavní dráhy se opravy netýkají, ta prošla kompletní rekonstrukcí v letech 2012 a 2013.

Jak dlouho budou práce trvat?

Oprava okolí ranveje začala 31. března a potrvá čtyři a půl měsíce, tedy do pátku 15. srpna. Práce tedy budou probíhat z velké části během letních prázdnin, kdy je letiště kvůli letním dovoleným nejvytíženější.

Proč letiště zvolilo zrovna nejvytíženější období roku? Je nejnižší výskyt hustých mlh. Vedlejší dráha totiž podle letiště není na vzlety a přistání za velmi snížené viditelnosti přizpůsobena. Podle tiskové mluvčí Denisy Hejtmánkové letiště ani v náročném období komplikace neočekává, vedlejší dráha je podle ní na plný provoz připravená.

Dotkne se uzavření hlavní dráhy cestujících?

Cestující by změna tras letadel podle mluvčího letiště Jiřího Hannicha zasáhnout neměla. „Jde o změny leteckého provozu, pocítit by to vůbec neměli,“ řekl Seznam Zprávám. Uzavírka neovlivní ani počet vzletů a přistání na letišti.

Jak se změní letové dráhy a koho se to dotkne?

Vedlejší ranvej je vůči hlavní dráze kolmá, kvůli čemuž se změní trasy příletů a odletů. Letadla budou vzlétat směrem na Kladno a přistávat naopak z jihovýchodního směru nad Prahou.

Ve Středočeském kraji hluk výrazně pocítí například obyvatelé Kladna a obcí Lidice, Hřebeč, Buštěhrad či Vinařice. V hlavním městě se hlučnost letadel dotkne Prahy 4, 5, 6, 12, 13 a 17. „Omlouváme se lidem, kterých se tato situace dotkne, ale v současné době nemáme jinou možnost,“ vysvětluje mluvčí letiště Eva Krejčí.

Jak reagují některá zasažená místa?

Letiště podle tiskové zprávy o změnách tras letu informovalo představitele dotčených lokalit. Zástupci míst, které Seznam Zprávy kontaktovaly, tuto informaci potvrdili.

Pro obyvatele Prahy 6 bude podle vyjádření radnice přesměrování letů znamenat významnou zátěž, především kvůli zvýšenému hluku. „Jsme si vědomi nepříjemných dopadů tohoto opatření na každodenní život, a proto s Letištěm Praha jednáme o možnostech, jak kompenzovat negativní vliv zvýšeného hluku a zátěže,“ uvedl starosta Prahy 6 Jakub Stárek.

Na zvýšený provoz upozornila na webu obyvatele také Praha 5. „Občany v dráze letů čeká opravdu nepříjemné období. Zvláště se obávám nočního provozu. Tuto situaci bohužel již známe z pravidelných předsezonních odstávek hlavní ranveje v minulých letech, jen tentokrát potrvá déle,“ uvádí ve zprávě radní David Dušek.

„Obyvatele Prahy 4 jsme o změně informovali na našem webu, v radničním časopisu Tučňák a na sociálních sítích,“ uvedl mluvčí městské části Aleš Berný. Se zvýšeným hlukem počítá, žádné stížnosti prý zatím Praha 4 neeviduje.

Co modernizace dráhy přinese?

Cílem prací je udržet hlavní dráhy ve standardech požadovaných předpisů a zvýšit provozní bezpečnost. „Úprava okolí hlavní dráhy je zcela nezbytná a nemůžeme ji odkládat,“ uvedla v tiskové zprávě Eva Krejčí.

Výstavbou pojezdové dráhy se zvýší bezpečnost a propustnost ranveje. Lepší bude také pojíždění letadel, díky čemuž stroje ušetří palivo. Rekonstrukce stokového systému zase zlepší odvod dešťové vody z dráhy.

Jaké další práce čekají letiště v budoucnu?

Práce budou pokračovat v roce 2026 přibližně ve stejném termínu a v podobném rozsahu. Plánované práce totiž není možné stihnout předtím, než opět přijdou mlhavé měsíce. Zvýšený hluk nad zmíněnými oblastmi má v budoucnu vyřešit výstavba paralelní dráhy k hlavní ranveji. Zahájení její výstavby se podle letiště očekává po roce 2030.

Doporučované