Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Kdyby šlo vše podle plánu, v roce 2029 by měla začít výstavba železniční vysokorychlostní tratě (VRT) mezi Prahou a Brnem. Už nyní Správa železnic začala s průzkumnými vrty. Ty, které probíhají na Kutnohorsku, však vzbudily u vedení místních obcí nevoli.
Devět obcí, kterých se inženýrsko-geologický průzkum dotýká, ho považuje za nelegální. „Myslíme si, že ty práce probíhat nemají, protože koridor není vymezený v Zásadách územního rozvoje kraje ani jiné územně plánovací dokumentaci,“ vysvětluje Miroslav Šafařík, starosta Vidic ležících na pomezí Středočeského kraje a Vysočiny.
Obce podaly výzvu k vyjádření a k zastavení přípravy VRT na svém území. Směřuje na zadavatele průzkumu – Správu železnic a na vykonavatele – společnost SUDOP.
Správa železnic výhrady obcí odmítá. Odvolává se na liniový zákon, který počítá s urychlením výstavby strategicky významné infrastruktury. „Správa železnic při průzkumu postupuje plně v souladu s legislativou. Tedy podle liniového zákona,“ ujišťuje mluvčí Nela Eberl Friebová. „Projekt průzkumných prací splňuje všechny náležitosti a byl schválen běžným postupem,“ dodává.
K havárii, ke které došlo už minulé úterý, se Správa železnic vyjádřit nechce a odkázala na policejní vyšetřování. Podle kriminalistů zatím není jasné, kdo za nehodu může. „Policisté v současné době zjišťují, jakým způsobem tam došlo k vytyčení té lokality, jestli to bylo správně zaměřené, a další okolnosti,“ popsal průběh vyšetřování poručík Pavel Truxa.
Podle mluvčího společnosti SUDOP Jakuba Ptačinského došlo k provrtání plynovodu důsledkem špatné manipulace s vytyčenými geodetickými body. „Kdo s nimi manipuloval a kdo je viníkem, objasní vyšetřování policie. S tou plně spolupracujeme. Jsme hlavně rádi, že nedošlo k žádnému zranění,“ okomentoval situaci.
Zatím neschváleno?
Obce, které s vytyčením trasy VRT nesouhlasí, jsou přesvědčené, že Správa železnic nemá pro provádění průzkumu potřebné povolení.
Ve výzvě poukazují na to, že trasa železnice není aktuálně vymezena v žádné územně plánovací dokumentaci, a nemůže se tedy jednat o dopravní infrastrukturu podle liniového zákona.
Podle starosty Paběnic byla totiž trasa přeplánovaná a změna se nikdy neschválila. „Měla to schválit až devátá změna Zásad územního rozvoje Středočeského kraje a ta sice byla projednána před dvěma lety, ale nikdy nebyla schválená,“ uvádí Václav Kunášek.
Středočeský kraj potvrdil, že devátá změna Zásad územního rozvoje ještě schválená nebyla. „Veřejné projednání v této věci již proběhlo a v současnosti dochází k vyhodnocování výsledků. Teprve zastupitelstvo kraje rozhodne o dalším vydání či nevydání příslušné aktualizace, a to do konce letošního roku,“ komentuje vývoj Jiří Snížek, náměstek hejtmanky pro oblast regionálního rozvoje a územního plánování.
Potvrdil také, že změna trasy je předmětem této aktualizace.
Výzvu obce podaly 27. února a žádají odpověď do 30 dnů. Další právní kroky pak budou podle Šafaříka následovat. „První právní krok už jsme podnikli a případně budeme pokračovat,“ řekl Seznam Zprávám.