Hlavní obsah

Kupka slibuje jižní dálnici, která uleví Praze. Ano, ihned, volají regiony

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Přetížené D1 v okolí Prahy může v budoucnu odlehčit zvažovaná „jižní“ dálnice, která propojí Plzeň s Brnem.

Stát chce dokončit základní dálniční síť v roce 2033. Ministerstvo dopravy však s kraji řeší novou „jižní“ dálnici, která může ulehčit provozu v okolí Prahy. Kraje volají po její co nejdřívější projektové přípravě.

Článek

Nová „jižní“ dálnice začne odbočkou z D1 poblíž Jihlavy, povede kolem Jindřichova Hradce či jihočeského Písku a vyústí do Plzně. Alespoň takový nákres dálnice před pár dny prezentoval na sociálních sítích ministr dopravy Martin Kupka.

Řekl také, že už ministerstvo řeší podobu nové komunikace s dotyčnými kraji. Jejich představitelé potvrzují, že jsou detaily nové dálnice na stole. Nová tepna má ulehčit tranzitu z Plzně k Brnu. Řidiči by se díky ní mohli vyhnout přetížené Praze.

Foto: Profil Martina Kupky, sociální síť X, Seznam Zprávy

Plánovaná „jižní“ dálnice, jak ji na sociální síti X prezentoval ministr dopravy Martin Kupka.

„Z variant dalšího rozvoje dálniční sítě vyšla po odborném posouzení jako nejefektivnější stavba ‚jižní dálnice‘ od Plzně k Brnu. S touto variantou náš kraj seznámil jak pan ministr Kupka, tak generální ředitel ŘSD pan Mátl,“ potvrdil Seznam Zprávám místopředseda STAN Pavel Čížek. V Plzeňském kraji je zároveň náměstkem hejtmana pro dopravu.

Podle něj by stavba pomohla přetíženým rychlostním silnicím v jižních částech Česka. Jde hlavně o rychlostní silnici I/19 mezi Plzní, Táborem a Pelhřimovem. Kamiony i auta se často odpojují z D1 na Vysočině a pokračují po zmíněné trase, aby se vyhnuly Praze. „Dlouhodobě je tento směr řidiči z našeho kraje používán, byť zatím vede po silnicích nižších tříd. Tato dálnice by měla zásadní význam pro odlehčení dopravy na D5 u Prahy a D1 Praha-Brno,“ doplnil Čížek.

Zahlceni kamiony

Novou jižní spojnici by uvítali také na Vysočině, kde kvůli přetížené I/19 postupně staví obchvaty obcí a měst. „O podobných variantách jižního spojení se vedly diskuze už někdy před 10 lety. Řešily se majetkoprávní otázky a možnosti obchvatů. Nás teď hlavně zajímá obchvat Pelhřimova, jehož stavba se podle našich informací připravuje na příští rok,“ řekl tamní náměstek hejtmana Vladimír Novotný (SOCDEM).

Ač s ministrem Kupkou osobně zvažovanou dálnici neřešil, podle něj by tam novou dálnici uvítali. „Kamionová doprava je v kraji velký problém. Část z nich projíždí přímo Pelhřimovem. Další propojení na D5 by pomohla,“ dodal.

Kupka o zvažované dálnici nedávno hovořil třeba v pořadu Seznam Zpráv Ptám se já. „Je úplně zřejmé, že ve směru západ–východ České republiky by bylo velmi dobré, kdyby mohla tranzitní doprava míjet Prahu, kdyby tu vzniklo dálniční spojení, které povede jižně od Prahy a propojilo by například Plzeň a Humpolec nebo směr na Brno,“ sdělil.

Dodal, že už na toto téma vedli jednání. „Z řešených variant víme o jedné jako o nejvhodnější,“ řekl také ministr.

Seznam Zprávy se poté ptaly ministerstva na bližší detaily, třeba číslování či stav přípravy. „Děkujeme za zájem o téma. Příslušný plán chceme letos v první polovině roku prezentovat,“ sdělil mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka.

Čížek dodal, že úřady zatím učinily první krok, tedy posouzení efektivity nové dopravní tepny. „Podle mého názoru by konkrétní projektová příprava této jižní dálnice měla začít okamžitě. Po zkušenostech bude projektová příprava trvat minimálně 5 let, a tak by mohla realizace stavby navázat na předpokládanou dostavbu stávající dálniční sítě,“ apeloval místopředseda.

Kupka opakovaně říká, že s dostavbou základní silniční sítě stát počítá do osmi let a panuje na tom shoda s opozicí.

Související témata:
České dálnice

Doporučované