Článek
Místo osobní návštěvy Okresní správy sociálního zabezpečení a mnohdy několika hodin čekání mohou teď lidé nově žádat o důchody na internetu během chvilky.
„Pokud jde o případ, který není komplikovaný, je to člověk schopný zvládnout do řekněme pěti, osmi až deseti minut,“ uvedl ministr práce Marian Jurečka (KDU-ČSL). Online žádost je podle něj dostupná 24 hodin a sedm dní v týdnu a lze ji vyplnit jak z pohodlí domova, tak ale třeba i z dovolené v zahraničí.
František Boháček, ústřední ředitel České správy sociálního zabezpečení, podotkl, že by osobně považoval za úspěch, kdyby v průběhu příštího roku 10 procent žádostí dorazilo právě přes internet. A předpokládá, že podíl online žádostí postupně poroste ideálně až k 50 procentům.
„Jestli se to podaří, to bude záležet i na tom, jakou nám budou klienti dávat zpětnou vazbu, jak se nám podaří reagovat a systém žádostí ještě vylepšit,“ upozornil Boháček.
Seznam Zprávy nyní přináší základní návod, jak žádost spustit, a to s komentářem ústředního ředitele České správy sociálního zabezpečení:
1) Spusťte žádost na stránkách ČSSZ
Je potřeba žádost nalézt na portálu České správy sociálního zabezpečení. Ten najdete na adrese eportal.cssz.cz.
K žádosti se musíte proklikat: V horní liště najděte záložku Online služby. Následně zvolte sekci Pro pojištěnce. Poté si buď vyfiltrujte v levé části Důchodové pojištění, nebo v nabízených službách sjeďte až do spodní části, kde najdete Žádost o důchod online. Zde klikněte na tlačítko spustit.
Pro urychlení lze kliknout i na tento odkaz, který by měl uživatele rovnou přenést na stránky, jako kdyby si žádost vyhledali a klikli na tlačítko spustit.
2) Přihlášení a ověření identity
V úvodu žádosti je potřeba ověřit identitu. Podobně jako když na úřadě ukazujete doklad totožnosti, i na internetu musí proběhnout kontrola toho, kdo o důchod žádá.
„Je to naprosto zásadní, abychom byli schopni klienta bezpečně identifikovat a také předvyplnit jeho údaje. Poté se spustí žádost o důchod,“ shrnuje šéf ČSSZ František Boháček.
K přihlášení lze využít buď datovou schránku, nebo identitu občana, nebo i mezinárodní identitu.
Možností, jak získat elektronickou identitu, je několik – od kódu, který dostanete na CzechPointu, přes eObčanku po Bankovní identitu, tedy službu, kdy se lidé na úřad přihlásí prostřednictvím svého bankovního účtu. Tuto možnost aktuálně nabízí většina tuzemských bankovních domů.
K čemu slouží bankovní identita a jak ji zařídit?
Pomocí bankovní identity se lidé v rámci komunikace se státní správou mohou přihlašovat například do Portálu občana, portálu Moje daně, datové schránky nebo k ePortálu České správy sociálního zabezpečení. Online tak vyřídí třeba žádosti o vybrané sociální dávky, podají daňové přiznání nebo si stáhnou výpis rejstříku trestů a bodové konto řidičů.
3) Úvodní dotaz žádosti
Hned v úvodu žádosti je nutné zodpovědět dvě otázky, které mají za cíl určit, jestli je vůbec možné žádat online. Jde o dotaz, jestli byl člověk pojištěný pouze v České republice a jestli žije na území České republiky.
„Dejme tomu, že jste pracovali v Německu a v České republice. Takže jste nebyl pojištěný pouze v České republice. A dejme tomu, že žijete v Německu, kde jste byl i pojištěný. Pak tu žádost musíte podávat v Německu,“ vysvětluje mluvčí České správy sociálního zabezpečení Tereza Koukalová.
„Kdybyste ale v Německu žili a neměli tam důchodové pojištění, pak můžete žádat u nás,“ doplňuje.
Online žádost má podle mluvčí žadatele intuitivně provést systémem, doptá se a případně upozorní u konkrétních případů, že je potřeba žádat o důchod v jiné zemi.
4) Uvnitř žádosti
Následně se uživatelé propracují k samotné žádosti, která je rozdělena do tematických oddílů, mezi nimiž se lze volně přesouvat.
„U žádosti o starobní důchod se v horní části neustále ukazuje orientační výše vašeho důchodu,“ upozorňuje šéf ČSSZ Boháček.
Dále zdůrazňuje, že žádost barevně odlišuje, co už je vyplněno a co je potřeba vyplnit. „Žlutě jsou označené věci, které by měly být vyplněné, a červeně části, které je potřeba opravit, nebo povinně vyplnit,“ vysvětluje Boháček.
Zásadní je podle šéfa ČSSZ zejména projít přehled dob důchodového pojištění, které jsou v evidenci.
Jsou tam vidět i části, které vyplněné nejsou, kde některé informace chybí. „Tady je potřeba potvrdit, že danou pojistnou dobu klient nemá, nebo chce, abychom ji došetřili na straně ČSSZ, nebo můžete jakékoliv doby pojištění nahrát. Přiložíte soubor, elektronický originál, kopii nebo prostý sken, případně lze vyfotit,“ říká Boháček.
Jak ministr práce Jurečka, tak šéf ČSSZ upozorňovali, že v průběhu lze žádost ukládat a zpětně se k ní vracet.
„Nehrozí, že když se člověk odpojí, že by se mu žádost ztratila. Jsou to všechno věci, které jsme se snažili ošetřit. Pamatujeme i na lidi s vadami zraku,“ doplnil ministr.