Článek
O kroku, který měla vládní koalice v programovém prohlášení, informovali v tiskové zprávě Piráti.
„Teď jsme schválili vyjmutí územní rezervy pro celé spojení Dunaj-Odra-Labe a zrušili řadu souvisejících historických usnesení vlád,“ potvrdil následně ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Dodal, že současný kabinet nedal na přípravu kanálu ani korunu, a celý projekt označil za nesmyslný.
Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) shrnul, že kanál je po dnešním rozhodnutí vlády mrtvý.
„Projekt není ekonomicky smysluplný a představuje obrovské riziko pro krajinu a její ekosystémy. Bylo by to ohromné plýtvání veřejnými prostředky i naším přírodním bohatstvím,“ řekl a zdůraznil, že uvolněné pozemky bude možné využít pro smysluplný rozvoj obcí.
Území v plánované trase koridoru bylo blokováno od roku 2010, kdy jeho ochranu zavedla tehdejší úřednická vláda Jana Fischera. Dnešní rozhodnutí kabinetu znamená, že se území odblokuje. Už dříve se pro tento krok vyslovily obce v trase kanálu, které územní rezervy označovaly za brzdu svého rozvoje.
Podle studie proveditelnosti zpracované předchozím kabinetem Andreje Babiše (ANO) měl projekt vyjít téměř na 586 miliard korun. Kanál, který dlouhodobě podporuje prezident Zeman, by podle zastánců přinesl ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v Česku a umožnil lepší hospodaření s vodou.
Ekologové naopak namítali, že koridor by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný negativní dopad na krajinu a vodní režim v zemi.
Verdikt vlády se netýká možných úprav toku Labe v úseku od Pardubic po státní hranici s Německem a také Vltavy od Mělníku přes Prahu až po České Budějovice. U obou řek se naopak s dalším rozvojem dopravy do budoucna počítá.