Hlavní obsah

Konec školních olympiád? „Ztratily by prestiž,“ říká mezinárodní hvězda z Prahy

Foto: Chaay_Tee, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

aktualizováno •

Český olympijský výbor neuděloval pořadatelům školních olympiád souhlas k používání termínu „olympiáda“. Nyní vznikla pracovní skupina, která má spor urovnat. Seznam Zprávy zajímalo, jak olympiádu vnímá její úspěšný účastník.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Sedmnáctiletý student pražského gymnázia PORG Václav Verner je vítězem zlaté medaile na mezinárodní chemické olympiádě v letech 2022 a 2024. A díky tomu i reprezentantem České republiky na globálním poli. Letos se mezinárodní chemická olympiáda konala na konci července v Saúdské Arábii v hlavním městě Rijád. Verner byl letos mezi 36 účastníky, kteří získali zlatou medaili. Zlatou medaili získal také v roce 2022.

Co říká na aktuální snahu Českého olympijského výboru zastavit studentské vědomostní soutěže, které mají v názvu „olympiádu“?

Kdyby se vědomostní soutěže nejmenovaly olympiáda, znamenalo by to pro vás něco?

Myslím, že to, že se ty soutěže jmenují olympiáda, tak kromě toho, že jde o tradici, přináší to i prestiž. Protože když se řekne olympiáda, v člověku to vzbudí pocit, že to opravdu něco znamená. Řekl bych, že u mezinárodní olympiády je na to důraz ještě trochu větší.

Oč jde ve sporu a jaké se rýsuje řešení

Organizátoři nejrůznějších školních olympiád – kam patří třeba matematické, chemické nebo zeměpisné, a které často fungují mnoho desítek let –⁠⁠ mají nově zásadní problém.

Český olympijský výbor (ČOV) žádá, aby nepoužívali termín „olympiáda“. Pokud se slůvka nevzdají, nemusejí prý na pořádání tradičních, oblíbených a často prestižních vědomostních soutěží získat peníze od Ministerstva školství.

Podle ČOV se pořadatelé dostávají na etickou hranu, a to zejména proto, že se slovo „olympiáda“ bez souhlasu spojuje s názvem nebo logem komerčního partnera.

Zástupci Ministerstva školství a Českého olympijského výboru se v pondělí sešli, aby hledali řešení. Dohodli se na založení společné pracovní skupiny.

„Cílem metodiky bude připravit pro organizátory školních soutěží jasný návod, jak se vyhnout případným kolizím se zákonem na ochranu olympijských symbolik. Samotné metodice bude předcházet vytvoření pracovní skupiny, která se tímto úkolem bude zabývat. Zatím není přesně stanoven časový rámec, pracovní skupina zahájí činnost v řádu dnů,“ uvedla mluvčí MŠMT Tereza Fojtová.

Myslíte, že by tak soutěže ztratily svou důležitost?

Samozřejmě ne úplně. Neskutečně si vážím toho, že Česká republika je opravdu v popředí ve všech těchto vědomostních olympiádách. Jak jsme slyšeli i na mezinárodní chemické olympiádě, je spousta států, které nemají olympiády tak skvěle dotažené a třeba se jich ani tolik nezúčastní. Já bych řekl, že nejdůležitější je, že vědomostní olympiády máme a že si jich vážíme.

Díky olympiádě na Akademii věd

Co vám dala účast na mezinárodní chemické olympiádě?

Letošní mezinárodní chemická olympiáda pro mě byla největším přínosem zaprvé tím, že jsem se neskutečně dlouho připravoval, a beru ji jako možnost zlepšit se v chemii, což je předmět, kterému se věnuji a určitě se mu budu věnovat do budoucna. Je to moje druhá mezinárodní chemická olympiáda, které jsem se zúčastnil. Už jsem se zúčastnil v roce 2022 a právě díky tomu jsem získal stáž v ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd, kam docházím. A věřím, že mě to posune i do budoucna, protože u chemie chci určitě zůstat.

Neuron: Olympiády pomáhají k úspěšné kariéře

Monika Vondráková je ředitelkou nadace Neuron, která se zabývá podporou vědců a nadaných studentů, rozvojem moderního mecenášství a propojováním vědy a byznysu. V otázce prospěšnosti vědomostních olympiád má jasno.

Můžete potvrdit, že vědomostní olympiády jsou přínosné pro studenty, že díky nim získávají zkušenosti a kontakty, které jim potom pomáhají kariérně?

Rozhodně a jednoznačně. Mám obrovskou radost, že nadace Neuron se rozhodla být velkým a silným partnerem těchto vědomostních olympiád, protože když se podíváte na to celé spektrum úspěšných byznysmenů, nejen úspěšných vědců, tak dost často se stává, že tito úspěšní absolventi vědomostních olympiád jsou potom úspěšní buď v tom byznysu, nebo i v té vědě.

Jako příklad vám mohu dát tři podnikatele, například Eduard Kučera, který postavil celou firmu Avast, tak on byl ten, který vyhrával matematické olympiády. Jako dalšího v řadě mohu uvést Simonu Kijonkovou, další velmi úspěšnou byznysmenku, která také vyhrávala olympiády. Jaroslav Řasa, Dalibor Dědek, to jsou všechno úspěšní absolventi olympiád.

Získal jste díky mezinárodní olympiádě nové kontakty a zkušenosti, které by vám mohly pomoci do budoucna kariérně a posouvají vás dál?

Určitě. Ještě jsem se zúčastnil mezinárodní chemické olympiády v roce 2022, kdy byla bohužel online kvůli covidu. Ale letos byla prezenčně, konala se v Saúdské Arábii v Rijádu, takže jsme měli možnost si vybudovat kontakty i mezi ostatními státy. Potkal jsem spoustu kamarádů z celého světa, protože mezinárodní chemické olympiády se letos zúčastnilo devadesát zemí, a to beru určitě jako velké plus.

Foto: archiv V. Vernera

Václav Verner druhý zleva.

Jaké pro vás bylo soutěžit v zahraničí? Jak se to lišilo od českých soutěží?

Na rozdíl od českých soutěží je výrazně jiná hlavně atmosféra. Protože když člověk jede na národní soutěž, spoustu lidí už zná. Hrozně si chemické olympiády vážím, protože kolektiv lidí, který se okolo ní nachází, je naprosto neskutečný, všichni spolu drží a vlastně se známe po celé republice. Zatímco když jsme vyrazili do mezinárodního prostředí, tak jsme najednou vyrazili jako čtyři Češi a proti nám stálo přes tři sta nejlepších chemiků z celého světa, což kromě toho, že je neskutečné, že je můžeme potkat, tak atmosféra je mnohem více soutěžní. Je to mnohem větší konkurence a velká čest takhle reprezentovat Českou republiku.

Anketa

Vadí vám označení olympiáda u vědomostních soutěží?
Ano
1,6 %
Ne
98,4 %
Celkem hlasovalo 10311 čtenářů.

Jak vlastně probíhá mezinárodní chemická olympiáda? Pro představu člověka, který vědomostní olympiády vůbec nezná.

Na mezinárodní chemickou olympiádu může každá z devadesáti zemí, které mají možnost se zúčastnit, poslat až čtyři účastníky ve svojí delegaci. Konkrétně v mezinárodní chemické olympiádě soutěží účastníci individuálně. Po příletu se oddělí jednotliví účastníci od mentorů, kteří také přiletí. Letos jsme letěli čtyři účastníci a dva mentoři. Mentoři jsou vždy experti z oboru a poté, co se oddělí od účastníků, mají dva až tři dny na to přeložit zadání praktické části, která potom probíhá třetí nebo čtvrtý den soutěže. Je to pětihodinová praxe v laboratoři, kde člověk dostane několik úkolů. Mohou to být úkoly ze všemožných oblastí chemie, ať už je to analytická analýza ve smyslu složení neznámé chemické látky, nebo to může být organická syntéza.

Mentoři mají po dokončení praktické části další dva dny na to, aby přeložili do našeho jazyka teoretickou část, která probíhá šestý den soutěže. Je to také pětihodinový test, tentokrát teoretický, kde je několik problémů, většinou jich bývá devět, rovněž ze všech možných oblastí chemie, anorganické, organické a fyzikální. Poté mají účastníci znovu možnost se s mentory setkat a mentoři mají další tři dny na to, aby teoretickou i praktickou část opravili. Neopravují to jen oni, ale opravuje to i mezinárodní výbor, a potom se tato dvě řešení srovnají a čeští mentoři mají možnost nám „vyhádat“ další body navíc, pokud nám neprávem nebyly uděleny, a aby řešení bylo co nejobjektivnější. Poslední den je vyhlášení, kde se udělují všechny medaile a potom je i samotné zakončení olympiády. Olympiáda samotná je desetidenní a většinou se odehrává v posledních dvou týdnech července.

Jaká je vaše oblíbená disciplína? Cítíte se lépe v teoretické, nebo praktické část? A máte v chemii oblíbené téma?

Já jsem určitě nejblíž teoretické chemii. Mě asi nejvíc na chemii baví, že se většina jakýchkoliv otázek v chemii dá vymyslet, že si toho člověk nemusí tolik pamatovat. Proto mě třeba nikdy tolik nelákala biologie, biologové by mě jistě opravili, že to tak také není, že se to rovněž dá vymyslet, ale mě zase tolik nebaví si pamatovat fakta. A na chemii je krásné, že spousta z toho se dá vymyslet, nebo alespoň spočítat.

Zapojit se chce i ministr Ženíšek

Za absurdní označuje aktuální situaci ohledně školních olympiád ministr pro vědu, výzkum a inovace Marek Ženíšek (TOP 09) a chce se osobně zapojit do řešení situace.

„Školní olympiády desítky let produkují talenty v mnoha různých oborech a jsou pevnou součástí rozvoje nadaných studentů u nás,“ vysvětluje Ženíšek své zapojení.

Účast komerčních sponzorů na podpoře vědomostních olympiád podle ministra není dostatečný důvod k neudělení souhlasu. „Každý rozumný člověk přece ví, že se sportovní olympiádou nemají vůbec nic společného,“ říká ministr.

S přispěním Emy Verecké.

Aktualizovali jsme o srtanovisko Moniky Vondrákové, ředitelky nadace Neuron.

Doporučované