Článek
Večer s Whitney. Tak byl nazvaný vyprodaný koncert, který se měl v sále s kapacitou 2766 míst uskutečnit 26. března 2020. V té době už ale propukla pandemie koronaviru, akce tak vzala za své.
Část lidí ale ani po třech letech nedostala zpět peníze, které dali za vstupenky. „Koncert se kvůli covidu neuskutečnil a pak už jen ticho po pěšince,“ popisuje svou zkušenost Soňa Dobiášová.
Koncert, na který se cena lístků pohybovala mezi 990 a 1990 korunami, byl podle ní vyprodaný. Ona sama si vstupenku pořídila za 1490 korun.
Prodejce: Řešíme hodně stížností
Prodejce, společnost Ticketlive, podle Dobiášové dělal „mrtvého brouka“. Odpovědí jí prý vždy bylo, že čekají na vyjádření pořadatele, který by měl oznámit nový termín show.
„Koncert se tenkrát kvůli covidu nekonal. My jsme finanční závazky dle smlouvy vyplatili pořadateli, se kterým jsme uzavřeli dohodu, že bude peníze refundovat on. Bohužel se to tak nedělo. Nyní jsme opět spor obnovili, jelikož do velké míry poškozuje naše jméno a jsme v kontaktu s právními zástupci,“ reagovala společnost Ticketlive na dotaz Seznam Zpráv.
Podobných stížností prý řeší hodně, přesné číslo ale neuvedla. Další stížnosti lze dohledat například na webu spotřebitelského časopisu dTest.
„Momentálně je to tak, že jsme pořadatelům předali tabulku, kde jsou zapsaní zákazníci, kteří nás kontaktovali ohledně refundace. Ze strany pořadatele nám bylo přislíbeno, že bude vše vráceno,“ uvedla v e-mailu zástupkyně společnosti.
Pořadatel: Máme 12 nevyřízených reklamací
U podobných sporů je potřeba rozlišovat, kdo prodává vstupenky a kdo má na starosti samotnou akci. Zprostředkovatel zajišťuje vydání platné vstupenky, zatímco vrácení peněz je potřeba nárokovat u organizátora.
„Obecně by měl pořadatel cenu vstupenek refundovat, pokud je akce zrušená,“ vysvětluje advokát Pavel Vízdal.
Pokud se pořadatel k vrácení nemá, mohlo by se jednat o tzv. bezdůvodné obohacení. Podle občanského zákoníku se bezdůvodně obohatí „ten, kdo získá majetkový prospěch plněním bez právního důvodu, plněním z právního důvodu, který odpadl, protiprávním užitím cizí hodnoty nebo tím, že za něho bylo plněno, co měl po právu plnit sám“.
U zmíněného Večeru s Whitney je uvedeno, že podmínky a způsob vracení kupní ceny určuje „výhradně pořadatel“, tedy společnost II&ME. „Naše agentura částky za vstupenky vracela zákazníkům, kteří prokazatelně nákup vstupenky doložili,“ tvrdí její výkonný ředitel Dalin Vajcner.
Momentálně prý evidují 12 nevyřízených reklamací, u nichž se čeká na zaslání čísla bankovního účtu. Zbytek podle něj už vyřídili.
„Bohužel jsou ale i tací, kteří reklamují například vstupenky ze soutěží, tedy s cenou nula korun, případně koupili vstupenku v elektronické podobě od překupníků. Určitá část si také nechala vstupenky vyměnit za vouchery,“ uvedl Vajcner.
„Pokud zákaznice, která se na vás obrátila, doložila nákup nám, určitě finance v zákonné lhůtě obdržela,“ uzavřel stručně.
Poté, co se o vracení peněz začala redakce zajímat, se Soně Dobiášové skutečně ozval jak prodejce, tak pořadatel.
Jak postupovat, pokud žádáte zpět své peníze
Pokud byla kulturní akce zrušena, má spotřebitel právo žádat po pořadateli vrácení peněžních prostředků.
Jestliže nedošlo ke zrušení, ale pouze ke změně v termínu konání, jde o změnu v obsahu závazku. Tu je ale možné provést jen po dohodě obou stran. Pokud spotřebitel s návrhem na přesunutí termínu nesouhlasil nebo nesouhlasí, musí mu pořadatel vrátit peníze.
Důležité je ale rozlišovat mezi distributorem vstupenek a pořadatelem. Pořadatele je možné vyzvat k navrácení peněz také za pomoci předžalobní výzvy. Ta je vhodná v případě, že spotřebitel včas a řádně odstoupil od smlouvy a stále čeká na vrácení peněz.
Jestliže pořadatel bezprostředně po výzvě peníze spotřebiteli nevrátí, může se zákazník obrátit na advokáta a jeho prostřednictvím pak podat žalobu k civilnímu soudu.
Kromě samotné částky vstupenky lze žádat i o finanční kompenzaci, pokud vše dlouho trvá.
Zdroj: dTest