Hlavní obsah

Komentář: Omezení reklamy na alkohol nás nezachrání. Ale pomůže

Foto: Radek Cihla, Seznam Zprávy

Piráti oznámili, že se pokusí omezit televizní a rádiovou reklamu na alkohol. (Ilustrační foto.)

Pomůže odsunutí reklamy na alkohol z televize a rádií na noční čas, jak to hodlají navrhnout Piráti? Ano i ne. Na symbolické úrovni jde ale o krok naprosto správným směrem.

Článek

Pirátská poslankyně Klára Kocmanová s kolegyní Jankou Michailidu působící v Radě vlády pro koordinaci politiky v oblasti závislostí představily plán, jak bojovat s alkoholem: jeho spotřebu chtějí snížit omezením reklamy na všechny alkoholické nápoje.

Podle toho, co zatím víme, je návrh, který Pirátky plánují předložit, relativně umírněný; počítá se zákazem reklamy v televizi a rádiu mezi 6:00 a 20:00 nebo zavedením varovných nápisů na etiketách po vzoru cigaretových krabiček. Kam se tak hrabe na zatím poslední pokus o regulaci reklamy na alkohol z pera Ministerstva zdravotnictví v roce 2020, který počítal třeba i se zákazem sponzoringu kulturních akcí nebo zákazem výskytu „živých bytostí“ v televizních spotech.

Ale i tak, jako jakékoliv jiné téma spojené s pitím, vzbudí nepochybně emoce.

Je nicméně potřeba si to přiznat otevřeně: Česko skutečně má problém s alkoholem. Podle dat OECD se držíme ve spotřebě čistého alkoholu spolu s Lotyšskem a Litvou na úplné špičce Evropy, ba i světa. Podle odhadů se ročně jen na léčebné výlohy spojené s alkoholem vynaloží 12,8 miliard korun. Spolu s dalšími faktory, jako je ztráta produktivity práce a trestná činnost, se částka vyšplhá dokonce nad 56 miliard.

Počet úmrtí vyvolaných alkoholickým onemocněním jater navíc podle studií stoupá, mezi lety 2008 a 2017 to bylo o 18 procent.

Přitom celková státní regulace prodeje alkoholu je na evropské poměry poměrně benevolentní. Flašku si můžete koupit kdekoliv (ne jen ve specializovaných obchodech), kdykoliv (ne jen do osmi do večera), jakkoliv (klidně i přes e-shop) a celkem levně (u některých typů alkoholu nezaplatíte dokonce ani spotřební daň, zdravíme naše lidovce!).

To jen pro dokreslení obrázku toho, jak to tady s alkoholem vypadá. A že je to možná až trochu překvapivé v porovnání s tím, jak silně jsme se jako společnost naopak rozhodli regulovat cigarety a tabákové výrobky.

Vraťme se ale k pirátskému návrhu. V současnosti může být v televizi zobrazená reklama na alkohol při splnění několika relativně banálních podmínek: nesmí cílit na mladistvé, nesmí tvrdit, že vám lahev vyřeší vaše problémy, nesmí vás podporovat v nadměrném pití a nebo nesmí ukazovat, že alkohol přispívá ke společenskému úspěchu.

Celkově by v teorii měla reklama na alkoholické nápoje vést jen k tomu, že budete preferovat jednu značku piva před jinou značkou, ne že přejdete z limonády na vodku. Což je také jeden z hlavních argumentů lobbistů z alko-průmyslu, například Pavel Dvořáček z Unie dovozců a výrobců lihovin při posledním pokusu omezit reklamu v televizi řekl: „Jsme přesvědčeni o tom, že reklama pomáhá spotřebitelům k výběru určité značky v rámci segmentu. Nevede ale k tomu, že lidé po jejím zhlédnutí začnou víc pít.“

Je to opravdu tak? Těžko soudit. Některé studie tezi lihovarníků podporují, jiné alespoň nějaký vztah mezi úrovní konzumace a propagací alkoholu našly.

Jedna výjimka tu ovšem je: reklama zvyšuje šanci, že si cestu k alkoholu najdou dospívající mladí lidé. A při pohledu na některé z videospotů, které mají nalákat na koupi lahve s obsahem ethanolu, se není moc čemu divit.

Třeba když populární zpěvák tancující uprostřed party odvázaných mladých lidí zpívá o radosti ze života, z čehož se vyklube spot na jistou značku vodky, nedá se moc o cílení (i) na dospívající pochybovat (mimochodem, za tuhle reklamu padla směšná pokuta 100 tisíc). V televizi něco podobného opravdu nemá co dělat, přinejmenším ne ve dne.

Ostatně i tabákový průmysl se nejdřív bránil při pokusech omezit jeho mediální vliv, a nyní je to, že se reklama na cigarety prostě v televizi nevyskytuje, bráno jako naprostá samozřejmost.

Na druhou stranu, bylo by naivní myslet si, že se regulací televizní a rozhlasové reklamy, respektive jejím posunutí za 20:00, může něco změnit zásadně. Značky už dávno pochopily, že cílení na mladší publikum má probíhat i přes jiné platformy, včetně využívání influencerů.

A nejen to, téměř ve všech seriálech se alkohol vyskytuje, a opravdu ne vždycky jako strašák. Homer Simpson pije první ligu, v Jak jsem poznal vaši matku se přátelé scházejí u piva i whisky a BoJacka Horsemana, Dva a půl chlapa nebo Sex ve městě asi ani potřeba zmiňovat. Názvy českých sérií Hospoda nebo Vinaři mluví samy za sebe.

Takže když to shrneme: má tedy smysl pouštět se do takového omezování, které možná ani nepřinese reálný efekt? Ano, i tak má. Je totiž načase si připustit, i kdyby jen symbolicky, že alkohol jednoduše není běžná neškodná potravina. A ačkoliv pirátský návrh rozhodně není samospásný a (naštěstí) ani revoluční, je to krok správným směrem.

Doporučované