Hlavní obsah

Krajské volby

Konečné výsledky voleb v ČR
Sečteno 100 %
Výsledky voleb
StranaHlasy
ANO
842 947
ODS
140 544
KDU+ODS+TOP 09
131 058
STAN
130 347
Piráti
85 169

Volby do Senátu

Výsledky 1. kola voleb
Sečteno 100 %
Výsledky voleb

Kdo způsobil srážku vlaků? Expres minul návěstidlo, uvedla Drážní inspekce

Foto: Michal Sula, Seznam Zprávy

Snímek ze srážky vlaků v Pardubicích.

aktualizováno •

Objevují se první informace, co způsobilo srážku vlaků na nádraží v Pardubicích. Kdyby už fungoval moderní zabezpečovací systém ETCS, k nehodě by nedošlo, říkají experti k tragédii při srážce vlaků v Pardubicích.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Osobní expres, jehož čtyři pasažéři posléze zahynuli a 27 utrpělo zranění, minul ve středu večer v Pardubicích návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty pro nákladní vlak.

Takové je podle ČTK zjištění Drážní inspekce o středeční tragické nehodě, která patří za poslední čtyři roky svou bilancí k nejhorším (viz níže box Železniční nehody v Česku).

Zda se však jednalo o technickou závadu, lidskou chybu nebo kombinaci obou faktorů, inspekce stále vyšetřuje. „Drážní inspekce se totiž rovněž zabývá okolnostmi dané mimořádné události a přispívajícími faktory, proto si její šetření vyžádá několik měsíců,“uvedl mluvčí inspekce Martin Drápal.

Tragické železniční nehody od roku 2020

Foto: Michal Sula, Seznam Zprávy

Středeční neštěstí v Pardubicích je s tragickou bilancí zřejmě nejhorší od roku 2020.

  • U Perninku v Krušných horách se 7. července 2020 čelně srazily dva osobní vlaky. Podle vyšetřování strojvedoucí jedné z vlakových jednotek nedodržel ohlašovací povinnost. Bilance: dva mrtví, 24 zraněných.
  • U Českého Brodu najel 14. července 2020 osobní vlak do stojícího poštovního vlaku NEx. Bilance: Zahynul strojvedoucí osobního vlaku.
  • Ve Světci v severních Čechách se 4. dubna 2021 srazily dva nákladní vlaky. Jeden vlak začal hořet, vezl propan-butan, druhý vezl uhlí. Bilance: Strojvedoucí jednoho vlaku zemřel na místě, druhý se zranil.
  • U Milavčí na jihu Čech se na výhybně Radonice 4. srpna 2021 čelně srazil osobní vlak s expresem. Strojvedoucí expresu projel návěstidlo zakazující jízdu. Bilance: Zahynuli strojvedoucí obou vlaků a jedna cestující.
  • V Bohumíně se 27. června 2022 srazil vlak SuperCity 516 vedený jednotkou pendolino s posunovým dílem ČD Cargo. Bilance: Zahynul strojvedoucí vlaku SuperCity, zraněni byli čtyři zaměstnanci ČD Cargo a členka personálu pendolina.
  • U Dolní Lutyně se 24. ledna 2024 srazil expres Českých drah s kamionem na přejezdu Bezdínek v Dolní Lutyni. Bilance: Zahynul strojvedoucí vlaku.

Zdroj: Wikipedie

Podle generálního ředitele Drážní inspekce Jana Kučery vyšetřuje nehodu na místě jeho osm inspektorů. Zjištění, které už inspekce oznámila, naznačovaly už neoficiální informace, které se v hodinách po neštěstí objevily.

I podle nich projel expres návěst se signálem „stůj“. Tak nehodu popsal i odborný server Zdopravy.cz. „Za touto informací si stojím,“ uvedl s odkazem na své zdroje autor článku Jan Sůra.

Majitel firmy RegioJet Radim Jančura však uvedl, že oba strojvedoucí podle jeho informací „jeli na zelenou“.

Rozpor lze vysvětlit tak, že od nástupiště z pardubického nádraží osobní vlak skutečně vyjel v souladu s předpisy „na zelenou“, ovšem několik set metrů poté mu na další návěsti „spadla červená“, čehož si už možná strojvedoucí nevšiml.

„Počkejme, co řekne Drážní inspekce. Nechci spekulovat,“ dodal k původním informacím Jančura.

Video z nehody.Video: Youtube/HZS Pardubického kraje, twitter/PolicieCZ, facebook/jar.hubacek,

Je otázka, proč se to stalo. I to by mělo být předmětem vyšetřování. Vše se přitom odehrálo jen několik dnů poté, co byla ukončena rozsáhlá modernizace pardubického nádraží a některé práce ještě pokračují.

Seznam Zprávy o celé věci hovořily i s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou. Naznačenou variantu příčin nehody striktně nevyloučil, ale i on čeká na to, co řekne Drážní inspekce.

„Jsem proti tomu, vynášet nějaké rychlé verdikty. Počkáme, až se všechno stáhne, i datově, a budeme vědět víc. Jedno z hnacích vozidel bylo moderně vybaveno v digitálu. Čekám, že výsledky budou poměrně rychle. Tohle ale byl standardní odjezd osobního vlaku od nástupiště. Z druhé strany byl zase vjezd nákladního vlaku skrz Pardubice,“ popsal situaci ředitel Jiří Svoboda.

Původní materiály Seznam Zpráv k železničnímu neštěstí v Pardubicích

Vše důležité o tragické nehodě z 5. června 2024 najdete zde.

Reportáž z místa nehody, kde probíhá vyšetřování.

Video zobrazující srážku vlaků a zásah záchranářů.

Svědectví cestujících z havarovaného vlaku.

Článek o pravděpodobném viníkovi nehody a postupu vyšetřování.

Galerie, jak viděli nehodu reportéři i profesionální fotograf v řadách zasahujících hasičů.

Vysvětlení hasiče, jak se postupuje při zásahu u nehody vlaku.

Přehled dopravních komplikací, které nehoda způsobila na klíčové trase mezi Čechami a Moravou.

Reportáž z pražského hlavního nádraží s informacemi o dopadech na železniční dopravu v celém Česku a pohled na dopravní komplikace z Brna.

Moderní systém by vlaky zastavil

Aktéři případu se shodují na tom, že vlaky by byly i při lidské chybě automaticky zastaveny, kdyby už fungoval moderní zabezpečovací systém ETCS. Ten má být na železničních koridorech povinně v chodu od příštího ledna. Bude tomu předcházet i několikaměsíční testování.

„To mi potvrdili i lidé ze Správy železnic, že kdyby tady už bylo ETCS, tak se to nestane, vlak by šel okamžitě do brzdy. Ale to není kritika, spíše útěcha, že by se to v budoucnu stát nemělo,“ uvedl majitel RegioJetu Radim Jančura.

S tím souhlasí i Jan Sůra. „Kdyby ETCS už bylo funkční, tak se toto vůbec nestane, to by zafungovalo,“ soudí novinář ze serveru Zdopravy.cz.

Nejhorší železniční nehody v Česku

Srážka vlaků u Stéblové

Z nevyjasněných důvodů vyjel 14. listopadu 1960 večer osobní vlak ze stanice Stéblová, aniž by počkal na křižování s vlakem v opačném směru. Byla hustá mlha a průvodčí zahlédl záblesk zeleného světla, domníval se, že to je signál od výpravčího. Vlak se rozjel, přestože svítila červená, vlak z protisměru do stanice totiž ještě nepřijel. „Záblesk zeleného světla“ zůstává záhadou. Není pravděpodobné, že by si průvodčí vymýšlel. V tom případě by se pokoušel o sebevraždu a masovou vraždu. Vlaky se srazily asi jeden a půl kilometru od stanice Stéblová. Nehodu nepřežilo 118 lidí.

Srážka vlaků u Šakvic

Osobní vlak zastavil 24. prosince 1953 brzy ráno asi 200 metrů za stanicí Šakvice. Čekal na uvolnění koleje. V plné rychlosti do něj zezadu narazil rychlík tažený parní lokomotivou jedoucí z Brna.

Doporučované