Hlavní obsah

Jsme vaše seznamka, brněnský dopravní podnik předělá jeden z vizuálů kampaně v MHD

Foto: Archiv Dopravního podniku města Brna

Dopravní podnik v Brně změní vizualizaci jednoho z plakátů.

Dopravní podnik v Brně spustil nedávno kampaň, která se snaží ukázat, že MHD je více než jen cesta. Jedna fotografie v plakátu „Jsme vaše seznamka“ vyvolala negativní ohlasy. Brno na to reaguje a v příštím týdnu vizualizaci změní.

Článek

Brněnský dopravní podnik se po několika negativních reakcích rozhodl předělat jeden z vizuálů k nové kampani, kterou před dvěma týdny spustil s názvem Jsme víc než MHD. Novinářům to dnes sdělila mluvčí podniku Hana Tomaštíková. Problematický se pro část veřejnosti ukázal být jeden ze 17 vizuálů, na němž si mladý muž prohlíží dívku, jež stojí před ním, a slogan zní Jsme vaše seznamka. Výkonná ředitelka neziskové organizace Konsent Johanna Nejedlová v minulých dnech pro různá média uvedla, že záběr evokuje to, že muž ženu obtěžuje.

„Cílem naší nové kampaně je ukázat, že MHD je víc než jen přepravní služba. Čas strávený v našich vozech cestující využívají k odpočinku, relaxaci, ručním pracím, čtení, studiu a podobným aktivitám. Zatímco 16 plakátů, které znázorňují zmíněné činnosti, je dle reakcí povedených, plakát, který poukazuje na fakt, že se dá v MHD seznámit, se ukázal být pro některé problematický,“ uvedla Tomaštíková.

Přímých reakcí, tedy nikoliv na sociálních sítích, přišlo podle ní do dopravního podniku jen několik. „Dostali jsme několik podepsaných e-mailů, v nichž nás někteří podporovali, jiní považovali vizuál za nepříliš šťastný. Všechny byly napsané slušně a konstruktivně,“ řekla Tomaštíková. Podnik podle ní tyto názory na lehkou váhu nebere. „Nový vizuál očekávejte v našich vozech během příštího týdne,“ řekla mluvčí a poděkovala za zpětnou vazbu.

Kampaň brněnského dopravního podniku, který využívá lehkou nadsázku a humor, přišla zhruba půl roku poté, co se do pražské MHD dostala kampaň zaměřená na sexuální obtěžování v MHD. Do toho lidé, kteří se tomuto tématu věnují, zařazují nejen explicitní oslovení oběti či fyzický kontakt, ale i to, že například muž na ženu upřeně hledí. Cílem kampaně bylo na toto nevhodné a nežádoucí chování nejen upozornit, ale vysvětlit, jak mu mohou spolucestující zabránit.

Podle ředitele odboru rovnosti žen a mužů Úřadu vlády Radana Šafaříka se každá třetí žena a každý desátý muž při cestování ve veřejné dopravě v Česku stali obětí sexuálního obtěžování a čtvrtina žen se necítí při cestování bezpečně před sexuálním obtěžováním. Odkázal na výsledky výzkumu z roku 2021.

Doporučované