Článek
Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.
Čtvrtek, krátce po poledni. Odpočívadlo Devět křížů na 166. kilometru dálnice ve směru na Brno je zaplněné desítkami kamionů i autobusů. Poslední vozy stojí skoro u sjezdu z dálnice.
Dopravní zpravodajství shrnuje běžnou realitu posledních měsíců na D1 mezi Prahou a Brnem. „Přerušovaná kolona začíná kolem 160. kilometru a pokračuje až do zúžení v Brně… Zdržení pro kamiony asi tři hodiny,“ zní z autorádia.
Nejvytíženější česká dálnice kvůli rozšiřování v Brně kolabuje několikrát do týdne. Záleží jen na směru tranzitu a konkrétním dni. V závěru pracovního týdne se stovky aut s espézetkami z Rumunska, Maďarska, Slovenska či Srbska běžně štosují ve směru na Brno už na pomezí jižní Moravy a Vysočiny .
Profesionální šoféři tvrdí, že je situace neúnosná. Znásobuje ji také nedostatek odpočívek. Jedno z posledních míst u Devíti křížů po složité manipulaci s kamionem zabírá Miroslav Kubec. Z německého Frankfurtu míří domů do slovenského Trenčína.
Za to by „létaly hlavy“
Na cestě je víc než 10 hodin, teď tu přespí, aby mohl v noci pokračovat. „Je to děs a katastrofa. Kdyby tohle nastalo na Slovensku, tak tam na minutu létají hlavy. Jste v dálniční infrastruktuře hrozně pozadu,“ krčí rameny slovenský šofér.
S kolegy namítají, že jim kombinace obřích kolon a přeplněných odpočívek ztěžuje dodržovat zákon. Po 4,5 hodinách jízdy totiž musejí absolvovat 45minutovou přestávku. „Jsme limitovaní časem. Nemohu si zastavit, kde chci. Kamion musím podle zákona odstavit na pauzu. Když si později policajt třeba v Německu vytáhne můj tachograf s údaji o jízdě, nebude ho zajímat, že jsem před 10 dny v Česku neměl kde zastavit,“ upozorňuje. Pokuty totiž mohou policisté v EU rozdávat i několik týdnů nazpět.
Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic řidiči v Česku najdou přes 140 odpočívadel s více než 3200 místy. Podle nákladních dopravců jich bezmála dvě tisícovky chybí.
Mluvčí silničářů Jan Rýdl odmítá, že by kolony u Brna ovlivňovala situace na odpočívkách.
„Pokud by si řidiči nákladní dopravy, kteří aktuálně projíždí Českem, rozhodli společně vybrat povinnou přestávku, kapacita stejně nikdy stačit nebude. Za posledních pět let jsme přidali 1500 míst. Každý rok jich budeme přidávat asi po dvou stovkách jen pro kamiony,“ reaguje.
Desítky míst podle nově zveřejněných plánů vyrostou v Mikulášově u Herálce (95. km D1) a v Jihlavě-Pávově (111. km), kde mají práce v etapách pokračovat do roku 2027.
Nákladní dopravci však z dosavadního tempa oslnění nejsou. „Už když kolem odpočívek jedete, vidíte ten strašný stav s ohledem na kapacitu. Je pravda, že silničáři začali brát situaci vážně, ale řešení leží v horizontu 10 až 20 let, což je nepříjemné,“ sděluje mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Dodává, že situace pro kamiony na D1 zůstává katastrofální.
Řidiči: „Jsme lovná zvěř pro policajty“
Silničáři přiznávají, že na D1 jsou kapacity odpočívek pro kamiony vyčerpané. „S dynamikou jízdy, s jízdním plánem musí počítat každý řidič. Nejsme vinní tím, že někdo stojí v koloně. ŘSD naopak situaci řeší - rozšiřováním dálnice u Brna. Každý řidič je zodpovědný za to, kudy jede a zda dodržuje předpisy,“ nabádá Rýdl k využívání informačních linek či objízdných tras.
Ty však obzvlášť na Vysočině chybí. Některá města ležící na rychlostních silnicích navíc zakazují průjezd nákladním autům. „Kamion nemůže sjet jen tak na lesní cestu. Musí zastavit na dálnici. Místa chybí. I kdyby řidiči stokrát chtěli, nemá to řešení,“ reaguje mluvčí Felix.
Šoféři jsou po Evropě zvyklí na řadu dopravních překážek, ale situaci u Brna vnímají jako mimořádnou. „Co se tam děje, je minimálně středoevropský problém. A vyhlídky, že se to další dva roky nezlepší, jsou depresivní,“ říká Felix s ohledem na pokračující opravy v Brně.
Kolem druhé hodiny odpoledne se kolona na D1 dál natahuje. Na odpočívce u Devíti křížů je pro těžká auta plno. Řidiči marně hledají místa, ti šťastnější v kabinách odpočívají za závěsy, jiní telefonují s blízkými. Mezi nimi také Slovák Zoltán. Celé jméno z obav říkat nechce. Přes Brno na Slovensko míří každý týden. „Situace je strašná. Při plánování cesty Česko raději počítám tak, abych je skoro celé projel. Odpočívadel je málo, nejsou rozlehlá. Přitom jste tranzitní stát.“
Říká, že teď při pohledu do navigace po 2,5 hodiny jízdy raději zastavil, aby nemusel v koloně strávit třeba i čtyři hodiny. „Když v ní budu poskakovat, nebudu mít kde odstavit auto, a tím pádem si pokazím jízdní kartu. Mám problémy. Je to stresující. Už se mi několikrát stalo, že jsem zůstal někde u krajnice. Jsme lovná zvěř pro policajty,“ stěžuje si.
I ve čtvrteční špičce zaparkovaná nákladní auta dosahují až ke vjezdu na odstavné plochy, některé kamiony parkují i u krajnice přímo na dálnici. Právě na Vysočině se na ně před pár dny zaměřili policisté a zaznamenali 34 přestupků.
„Vídám stát kamiony na sjezdech i výjezdech. V noci či v mlhách je to fakt nebezpečné,“ přiznává řidič Kubec.
Zrychlení prací nebo odložení
V Brně pokračuje rozšiřování D1 na tři pruhy v obou směrech, stávající pruhy jsou kvůli pracím zúžené a provozu nestačí. Loni v srpnu začala první etapa. Ta nejproblematičtější - zahrnující křižovatku s D2 na Bratislavu - teprve přijde. Všechny úseky mají být rozšířené kolem roku 2030. Ministr dopravy Martin Kupka už avizoval, že se práce na současném úseku o dva měsíce zrychlí.
Se silničáři i dopravci řeší i další možnosti. Třeba stavění více etap souběžně, nebo odložení některých etap, což navrhují dopravci. „Dalo by se počkat, až na D35 dokončí obchvaty větších měst a část dopravní zátěže se přesune tam, což pak může ulehčit i úpravám na D1. Je to jedno z možných řešení, ale samozřejmě nedokážeme říct, jestli by stav stávajících mostů dovolil odklady,“ vysvětluje generální tajemník Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.
Krátce po třetí hodině odpoledne kolona kamionů měří přes 30 kilometrů. V kabinách těžkých aut tuší, že víkend doma se opět o několik hodin smrskne.