Článek
„Povodňová“ sleva 300 korun na osobu a noc za pobyt v Jeseníkách slaví nebývalý úspěch. Turisté za pár dní ve slevách vyčerpali 20milionovou dotaci na zlevněné dovolené, kterou ve spolupráci s vládou zajistily Moravskoslezský a Olomoucký kraj.
Čtyřčlenná rodina za týdenní pobyt u někoho z téměř 400 zasmluvněných apartmánů, penzionů či chat ušetřila až 8400 korun. Kupony šlo čerpat od ledna do konce května - 16 tisíc lidí tak díky akci do hor zamíří i ve slabších měsících.
Zájemci vygenerovali necelých 4700 voucherů. „Průměrná délka pobytu jsou 4 noci, což je vyšší číslo než běžný standard v Jeseníkách. Průměrný počet osob na jeden voucher je 3,46, takže kupony přilákaly celé rodiny,“ popisuje v rozhovoru pro Seznam Zprávy šéf jesenického sdružení cestovního ruchu Tomáš Rak.
Naznačuje, že se speciální poukazy do Jeseníků na podzim nejspíše vrátí. A volá po tom, že by podobné plošné vouchery mohly vzedmout turistický ruch v celém Česku. „Je úplná hloupost utrácet miliony na kampaně někde na tramvajích v Berlíně, když to přeženu. Raději peníze dejme do České republiky a podpořme domácí ekonomiku,“ říká.
Podle něj úspěšná akce na pomoc ubytovatelům a službám ostře kontrastuje se státní pomocí na obnovu zasažených regionů, kterou doteď vnímá jako pomalou a neefektivní.
Před Vánoci jste očekával, že by turisté kupony mohly vyčerpat do konce ledna, nakonec stačil necelý týden. Co vy na to?
Byli jsme přesvědčení, že je to správně zvolená forma. Jednak je vyzkoušená po požáru v Českém Švýcarsku a jednak je opravdu efektivní. Tedy jednoduchá pro ubytovatele i žadatele. Ale že se kupony v Olomouckém kraji vyčerpají za den a půl, jsme vůbec netušili. Velmi nás to překvapilo, ale média se problémů věnovala a Jeseníky po povodních nejspíš v srdcích lidí zůstaly zakořeněné.
Vouchery restartovaly turismus
Jak konkrétně tedy akce turistickému ruchu v horách pomůže?
Jednoznačně pomůže chatám, chalupám, hotelům, penzionů nastartovat a získat ztracené tržby v době po povodních. Voda se prohnala údolími, celou řadu ubytovatelů nepostihla, ale negativně je ovlivnily sekundární vlivy. Cestovní ruch se od poloviny září do poloviny prosince víceméně zastavil. Věřím, že se nám podaří ukázat, že typ podpory skrze slevové kupony nemusí být spojený jen s nějakou katastrofou a může být standardním nástrojem pro kraje i Českou republiku pro cestovní ruch. Vyhodnotíme efektivitu 20milionové dotace a doložíme státu, že přínosy do tržeb plus multiplikace bude obrovská.
Máte už nějaké konkrétní závěry?
Přesné výsledky zjistíme až v červnu, kdy nám je specializovaný analytik po konci voucherů vyhodnotí.
Tedy alespoň nějaký odhad?
Máme už vouchery, které se v těchto dnech takzvaně probydlují. Ve čtvrtek ráno už jsme proplatili 120 tisíc korun. Na dokladech vidíme, že je celková sleva na ubytování třeba 3600 korun, ale pobyt stál rodinu či skupinu třeba 14 tisíc korun. Realizovaná tržba je třeba čtyřnásobně vyšší. K tomu si připočtěte stravu, půjčovné, skipasy, zážitky, služby. Vouchery využily i desítky Poláků. Ale opravdu konkrétně akci vyhodnotíme v půli roku.
Lidé navíc mohli v anketě odpovědět na 5 otázek, za což dostanou drobnou pozornost při příjezdu. Dneska už máme v dotaznících asi 1800 odpovědí. To je obrovské množství lidí, kteří popisují, jak je voucher ovlivnil v rozhodnutí, jestli se do Jeseníků opakovaně vrací, nebo jsou to první návštěvy.
„Super, máme obsazený i duben“
Ještě před zavedením poukazů jste se obávali, že návštěvnost v horách kvůli povodním klesne až o 15 procent. Jak slevy zbrzdily obávaný odliv?
Celkově jsme mohli podpořit 66 666 lůžkonocí. Chtěli jsme také prodloužit délku pobytu turistů. (Slevy platily při pobytu od dvou nocí a více - pozn. red.). Budeme srovnávat odpovídající období třeba s loňskem či předloňskem. Zcela jistě čísla za první a druhý kvartál letošního roku ukáží nárůst. Určitě můžeme mluvit o 20 až 30 procentech turistů, kteří by bez voucherů vůbec nepřijeli.
Asi vám to říkají i ubytovatelé?
Z kontaktu s nimi víme, že si akci chválí. Hlavně jde o menší ubytovatele. Hotely v oblíbených lokalitách nemají takový problém, ale hlavně z těch menších teď volají říkají: Super, máme obsazený duben, který bývá prázdný.
Budete chtít akci zopakovat?
Vypadá to, že by se to na podzim mohlo podařit.
A máte už konkrétnější představu jak?
Je to naprosto jednoduché - zopakovat naprosto stejnou výzvu, podporu ve stejné výši na období září až listopad 2025. Zrovna nyní běží jednání na úrovni krajů a ministerstva. Baví se tedy o tom, jestli díky obrovskému zájmu ještě teď nepřisypat nějaké peníze na současnou akci, ale za nás je podstatnější pomoc na podzim. A má to ještě jednu rovinu.
Jakou?
Druhá věc je ukázat ministerstvu pro místní rozvoj, které má cestovní ruch v gesci, že je úplná hloupost utrácet miliony na kampaně někde na tramvajích v Berlíně, když to přeženu. Raději peníze dejme do České republiky a podpořme domácí ekonomiku. Czech Tourism pracuje na velmi drahé propagaci v zahraničí, ale mnohdy zapomínáme na české turisty. Míří logicky k moři i jinam do zahraničí, ale ta druhá, třetí dovolená v roce přece může být v Česku. Když je udržíme doma, tak vydělané peníze spotřebujeme tady. A vouchery se ukazují jako velmi efektivní nástroj.
Neobáváte se, že by si jiní ubytovatelé mohli stěžovat na pokřivení trhu?
To by muselo být zavedeno celoplošně v Česku. Současná podpora je cílená po povodních. Každý to chápe, je to obhajitelné. Nicméně stát by se měl zamyslet a říct si, zda udělat vouchery pro celé Česko třeba mimo sezonu nebo v méně navštěvovaných lokalitách. Mnohdy draze naháníme návštěvníky ze zahraničí. Často turisty z Prahy nedokážeme dostat do regionů. Kdybychom relativně malou částkou uměli motivovat turisty a ubytovatele, neskutečně to pomůže.
Ale říkáte správně, že to nesmí křivit trh a musí obnášet jasná pravidla. Jsem v pracovní skupině ministra na financování českého turismu a určitě to budeme navrhovat. Je to jiná forma marketingu.
Reakce státu je tristní
Jeseníky jsou ve třech krajích, ale do voucherů se zapojily se jen dva - bez toho Pardubického. Proč?
Ne všechno se povede. Tohle se nepovedlo. Možnost aplikovat tuto formy podpory byla jen na území, kde byl při povodních vyhlášen krizový stav. Na Pardubicku povodně bohudík neměly takový dopad. Ale správně říkáte - mělo to být plošně na celé území Jeseníků.
Některé firmy zároveň vládě v těchto dnech poslaly otevřený dopis, že je pomoc pro regiony zasažené povodněmi nedostatečná. Jak to vnímáte?
Z pohledu cestovního ruchu jsme se díky krajům a Ministerstvu pro místní rozvoj postarali o podporu. Ale když to překlopím na rovinu obnovy území, tak s výtkami naprosto souhlasím. Reakce státu je za mě jako obyvatele České Vsi naprosto tristní. Pomalá, nefunkční, neadresná. Z hlediska občana je pro mě nepochopitelné, že stát musí dávat regionu podporu formou dotací. Musí se najímat další lidé. Vytváří se prostor pro nepotřebné služby, pro korupci. Za mě je nejhorší, že má stát milion složek, které v daný moment mezi sebou vůbec nekomunikují. Podle mě jsou největší hrdinové starostové, kteří se snaží dát obce dohromady. Stát se snaží, ale nejde mu to.
Jak si Jeseníky po povodních i s ohledem na skončenou podpůrnou akci vedou po stránce turistického ruchu?
Skvěle. Nemáme zprávy o tom, že by některá turistická místa zanikla. Spousta provozovatelů bojuje s tím, aby byli připravení na hlavní část sezony. Nicméně lyžařská střediska fungují skvěle. Region si prožil něco, co nikdo neočekával, ale katastrofa lidi obrovsky posílila. Když se daří, všichni jsou trošku odtažití. Nepotřebují dělat společné projekty. Najednou si všichni uvědomili, že rovnováha úspěchu je velmi křehká.
Za nás je to otázka roku, dvou, než cestovní ruch dostane stejné obrátky. Bohužel vizuální vjemy v údolích v řečištích zůstanou déle. Náhradní mosty, provizorní cesty. To nás bude provázet ještě několik let.