Hlavní obsah

Jde o konkurenční boj, myslí si čtenáři o zpřísnění pravidel pro taxislužby

Foto: Shutterstock.com

V Praze jezdí nejvíce vozidel zprostředkovaných alternativní taxislužbou, například Uberem nebo Boltem. Ilustrační fotografie.

Na pražský magistrát se podle úředníků obrací stále více lidí nespokojených s alternativními taxislužbami. Čtenáři diskutují, zda jde pouze o konkurenční boj, nebo zda je zaměstnávání řidičů–cizinců skutečně problém.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Redakce Seznam Zpráv vybrala do Fóra čtenářů zajímavé názory z diskuze u článku o tom, že Praha chce zpřísnit pravidla pro alternativní taxislužby, jako je Bolt nebo Uber. „Budoucnost taxislužby patří autonomnímu řízení,“ upozorňuje jeden z čtenářů.

Aleš Procháska: Jenom hašteření konkurentů. Já jezdím po Praze jenom „alternativními“ službami, protože si je přivolám přes appku, mám cenu předem a řidiči nic neplatím, protože mi přijde faktura. Pro mě už jsou nezvyklé ty klasické taxíky, nejel jsem jimi už léta.

  • Věra Anderlová (reaguje): Taky nejezdím klasickým taxíkem, ale vadí mi, když přijede někdo, s kým se nedomluvím. Mnohdy je navíc auto v hrozném stavu a řidiči nedodržují dopravní předpisy (nejsou připoutaní, jezdí jak blázni). Když už se domluví, někdy je to síla, zvláště když jedete jako sama žena. Kolegyni takto začal řidič, původem ze střední Asie, nabízet manželství, jezdil s ní po Praze, aby souhlasila. Nakonec to dobře dopadlo, ale docela se bála ještě pár týdnů potom, protože ho několikrát zahlédla v blízkosti bydliště.

Petr Štursa: Jsou životu nebezpeční všem. Jiným autům, cestujícím i chodcům. Regulace je nutná pro zvýšení bezpečnosti. A to, že řidiči Boltu nemají ještě horší čísla, je spíše zásluhou ostatních řidičů, kteří si na ně dávají zvýšený pozor.

Jaroslav Švehla: Jezdíme pravidelně a i několikrát týdně po Praze a i z Letiště Václava Havla. Pouze Uber nebo Bolt. Vždy s maximální spokojeností proti časům minulým, kdy před pražskými taxikáři varovaly všechny turistické bedekry. Tak po tom se mně opravdu nestýská.

Petr Urbanek: Já ty zkoušky mám. Jezdil jsem chvilku klasické taxi, pro aplikaci Liftago i normální dispečink. Ta tehdy kritizovaná zkouška v podstatě dávala smysl. Bylo to takové školení se zkouškou. A nebylo možné začít vozit lidi jen tak. Je potřeba si uvědomit, že řidič taxíku je profesionál a zodpovídá za zdraví pasažérů. Zrušení povinné zkoušky a zlegalizování alternativců jako Bolt a Uber jen zlikvidovalo klasické dispečinky. Teď najednou je vidět ten výsledek v praxi.

Petr Hrdý: Používám, protože jsou levné a jednoduché. Nemusím řešit okrádání klasickými taxikáři – přes aplikaci si objednám jízdu, kam chci, za předem dohodnutou cenu. To je super. Zkoušky z místopisu považuji v době navigací spíš za zbytečnou buzeraci, a pokud při registraci nekontrolují řidičské průkazy, je to zase spíš ukázka neschopnosti úřadů.

To, že řidič neumí česky, mi nevadí, pokud se domluví anglicky. Možná by stačilo do aplikace přidat položku, která by uváděla, jakými jazyky řidič mluví, a každý by si mohl vybrat podle svých potřeb. Přílišná regulace by službě spíše uškodila. Česky mluvící řidič bude asi dražší, ale také by to motivovalo řidiče k tomu, aby se jazyk naučili, což může být pozitivní.

Aleš Skalický: Budoucnost taxislužby patří autonomnímu řízení, jak se už testuje v některých městech na světě. Dávat požadavek na místopis je jen nahrávání zakázek taxikářům, kvůli nimž jsou turisté varováni před okradením v cestovatelských průvodcích. Autonomní taxi žádné zkoušky z místopisu skládat nebude.

Josef Nekola: Nějaké Bolty a Ubery mi na pražské dopravě vadí asi úplně nejméně. A to, že řidič neumí česky, osobně vnímám jako výhodu, protože pak se aspoň nesnaží být společenský a soustředí se na volant. Spíš nechápu, jak to za tu almužnu jsou schopní dělat, věnuje se mi minimálně půl hodiny a stojí mě to 200, to je taktak za ten strávený čas a to k tomu má ještě spotřebu, amortizaci a tak…

Jaroslav Dudl: Při pracovním pobytu minulý týden jsem po Londýně jezdil klasickým taxíkem. Přesně na toto jsem se taxikáře ptal. Musí opravdu znát z hlavy všechny ulice v Londýně. Zkoušky jsou hodně náročné. Připravoval se na ně čtyři roky při své předchozí práci. Neexistuje, že by licenci dostal někdo, kdo nemluví anglicky a nezná Londýn doslova nazpaměť.

Fórum čtenářů

Redakce Seznam Zpráv vybírá nejzajímavější příspěvky z diskuze čtenářů (některé mohou být redakčně kráceny). Zajímají nás vaše názory na aktuální témata a vážíme si diskutérů, kteří debatují slušně, k věci a dodržují kodex diskuzí SZ.

Své postřehy k tématu můžete redakci Seznam Zpráv také psát na e-mail forumctenaru@sz.cz.

Patrik Chrz: Já alternativní taxi využívám jako turista a co mě zajímá, je cena. Včera jsem jel v jiné zemi jednou z alternativních taxislužeb (v ČR nejezdí) a jejich řidič byl dokonce hluchoněmý. No a co? Stejně bych si s ním nepokecal. Potřebuji, aby mě odvezl, kam potřebuji, a to si v aplikaci zadám sám.

Chápu, že klasickým taxikářům, kteří si účtují násobek ceny, jsou trnem v oku, ale jako turistovi je mi fakt jedno, že neumí místní jazyk, to já taky ne. A jak jsem se včera přesvědčil, nepotřebuji, aby mluvil vůbec. Máme volný trh, tak kdo chce, ať si vezme klidně standardní taxi, jestli si chce pokecat.

Radek Prokop: Tak si to celé shrneme. Nejdřív tady podnikaly tyto firmy načerno více než tři roky. Protože neměly téměř žádné náklady, mohly jít s cenou dolů. Tím si vytvořily klientelu. Stát se furt vymlouval, že to není taxislužba a že musí počkat na rozhodnutí evropského soudu. Když soud rozhodl, že je to taxislužba, tak místo, aby je vypnul do doby, než budou vše splňovat, sepsal s nimi memorandum. Trvalo to zhruba rok a půl, než se vydal zákon, který umožnil jezdit každému, kdo si požádal. No a teď, světe div se, najednou jsou titíž, kteří odmítali námitky taxikářů, zděšení. A na závěr: Od ledna 2025 budou moci aplikace jezdit bez regulace ceny, zatímco klasické taxi ne. Tomu říkám rovnost podnikání. (redakčně kráceno)

Jan Seidl: Kdyby to byla taková hrůza, tak by si lidé objednávali jiné, „lepší“ taxi. Ať si to vyřeší trh a zákazník si řekne, co chce. Já si chci rychle objednat taxi, nikam nevolat a znát přibližnou cenu předem. Všechno tohle Bolt umí a ještě si můžu vybrat ekonomickou variantu, kde ta cena je na 50% ceně klasických taxi. A že borec neumí česky, je mi úplně jedno.

Zdena Kovaříková: To mělo být už dávno a mělo by být samozřejmostí, že řidič bude mluvit česky, porozumí a bude znát a orientovat se v Praze, ne dle navigace, kterou mnohdy neumí ovládat a nechápe kudy jet. Jezdím pouze klasickým taxi, domluvíte se, je to bezpečné a nyní již finančně téměř stejné.

Marie Prekopová: Pokud by pražští taxikáři neklamali zákazníky a ze svého podnikání si neudělali Klondike, nemuseli se obávat konkurence alternativních taxi. Jsem konzervativní seniorka, ale jezdím zásadně jen s Boltem. Byly doby, kdy člověk netušil, kolik si řidič taxi po jízdě naúčtuje, nebo kudy vás povozí. Dnes již zřejmě fungují jinak, ale vracet se k nim nehodlám.

Doporučované