Hlavní obsah

Jak zabránit další „Slunečnici“. Řeší se tvrdší požadavky i nový postih

Foto: AI vizualizace, Seznam Zprávy

Novela zákona o sociálních službách má v pobytových zařízeních zlepšit péči o klienty.

Případy domovů pro seniory v ostravské Slunečnici, zlínské Hvězdě nebo jindřichohradeckém ústavu odhalily excesy pečovatelů na klientech – často bezbranných lidech. Tady jsou návrhy, které mají situaci změnit.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nezávislé posuzování stížností klientů, přísnější požadavky na vzdělání pečovatelů nebo nový typ postihu. To jsou některá opatření, která mají zlepšit život lidí v domovech pro seniory, ústavech či jiných sociálních službách. Část novinek zahrne chystaná novela zákona o sociálních službách.

Soudkyně Gabriela Maria Ožanová ostravského okresního soudu ve středu při osvobozujícím nepravomocném verdiktu v kauze domova pro seniory Slunečnice uvedla, že se dvěma pečovatelkám nepovedlo prokázat týrání.

Vulgární, ale nikoliv trestné

Mimo jiné řekla, že se v domově „něco dělo“ a obžalované jistě nejsou bez poskvrny. Pečovatelky byly hrubé, zaznívaly vulgární nadávky i směrem ke klientům. Nicméně soudkyně v něm protiprávní jednání neshledala.

Ombudsman, který kvalitu péče v podobných zařízeních sleduje, poukazuje na mezery v právním řádu. „Postih špatného zacházení s lidmi v zařízeních sociálních služeb je velmi problematický. Ani poměrně závažné porušování práv a důstojnosti klientů nemusí vždy dosahovat intenzity trestného činu,“ řekla mluvčí Kanceláře veřejného ochránce práv Markéta Bočková. Dosavadní zákony podobné jednání neumí trestat ani přestupkem.

To se má změnit. Ochránci práv už v minulosti doporučili vymezení nového „přestupku špatného zacházení v sociálních službách.“ Laicky řečeno může postihnout urážení klientů, odpírání jídla, nedodržování soukromí a podobně.

„Zvýšení možností postihu špatného zacházení v sociálních službách skrze zavedení tomu odpovídajícího přestupku a stížnostního mechanismu, jakož i posílení inspekce jsou klíčová opatření, která navrhujeme dlouhodobě. Apelujeme v tom setrvale na zákonodárce i na Ministerstvo práce a sociálních věcí. Ukazuje se, že je dosavadní řešení skrze trestní postih spíše nefunkční,“ řekl zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm.

Šéf Asociace poskytovatelů sociálních služeb Jiří Horecký legislativní novinky potvrzuje. „Pokud bude narušována integrita klienta, může přijít pokuta. Jsou to věci připravené do novely zákona. Ministerstvo ji má vládě předložit letos v dubnu,“ sdělil Seznam Zprávám.

Stejně tak má novela určit přesný postup vyřizování stížností. „Bude jasně definované, jak se mají stížnosti klientů řešit,“ doplnil.

Ministerstvo práce a sociálních věcí chystané novinky potvrzuje. Chce také zajistit větší množství kontrol. „Zaměřujeme se na podněty přímo od inspektorů a chceme, aby byly kontrolní týmy flexibilnější a stíhaly větší počet inspekcí,“ sdělil mluvčí resortu Jakub Augusta.

Zlepšit se má také předávání informací s provozovateli těchto služeb. „Rádi bychom zavedli do praxe systém získávání zpětné vazby od poskytovatelů sociálních služeb, u kterých inspekce proběhla,“ doplnil.

Péči má také zkvalitnit zavedení jednotné sociálně - zdravotní služby, aby mohli pracovníci domovů nebo třeba stacionářů dostatečně řešit všechny potřeby klientů.

Podle Horeckého pravidelně v médiích a společnosti rezonují případy neprofesionálního přístupu pečovatelů či jiných pracovníků služeb ke klientům. Kromě Slunečnice zmínil třeba zlínský domov pro seniory Hvězda nebo jindřichohradecký ústav, v němž byla pečovatelem před třemi lety zavražděna hendikepovaná Dorota Š.

Stačí základní vzdělání

Nároky na pečovatele jsou teď poměrně nízké. Práci může dělat kdokoli se základním vzděláním, kdo si do 18 měsíců od nástupu do práce dodělá 150hodinový specializovaný kurz.

Podle návrhu má kurz trvat minimálně 200 hodin. „A bude nutné, aby se v prvních 6 měsících při vzdělání pečovatelů hned řešila témata násilí, komunikace, první pomoci. Tohle jsme řešili s ministerstvem celý minulý rok. Návrh je připravený do legislativního procesu. Filtr bude hustší, zvýší se práh vstupu do sociálních služeb,“ řekl Horecký.

Chybějí tisíce pracovnic

Podle informací asociace chybí v sociálních službách asi 3 tisíce lidí, především pečovatelek a sociálních pracovnic. Jejich absence často klade zvýšené nároky na personál. Musí dělat práci navíc a jsou pod větším tlakem.

Ministerstvo zdůraznilo, že je v Národním plánu obnovy k dispozici 8,3 miliardy korun. Lze je využít na investice do infrastruktury sociálních služeb, ale i na prevenci a poradenství.

„Může vzniknout až 5 tisíc nových lůžek. Záleží na zájmu žadatelů a zaměření jejich projektových žádostí. Finanční prostředky umožní zafinancovat minimálně 228 zařízení,“ dodal Augusta.

Horecký dodal, že medializované kauzy péči od roku 2019 pomohly zlepšit. „Loni jsme vydali knížku Násilí v sociálních službách. Vytvořili jsme on-line manažerský test pro pobytová zařízení. Zájemci vyplní údaje a takový semafor jim ukáže, které důležité skutečnosti by měli v zařízení vnímat. Třeba že je tam vyšší riziko násilí,“ vysvětlil Horecký.

Asociace také převzala evropský vzdělávací program, mimo jiné pro lepší řešení potíží v domovech či ústavech. „Z jedné evropské studie vyšlo, že by 38 procent pracovníků sociálních služeb v Česku neoznámilo problémy v jejich zařízení, pokud by se o nich dozvěděli. To pro nás bylo alarmující zjištění. Aktivit v kontextu roku 2019 děláme celou řadu,“ dodal šéf asociace.

Šikana seniorů aneb Ve stínu Slunečnice

Příprava a natáčení reportážní série Ve stínu Slunečnice trvaly osm měsíců. Reportéři Jiří Kubík a Nikola Zwrtková a dokumentarista Braňo Pažitka využili pro mapování situace v největším ostravském domově seniorů skrytou kameru a metodu infiltrace. Reportáže byly zveřejněny v listopadu 2019, od té doby případ vyšetřovala policie.

Foto: Seznam Zprávy

Autoři projektu získali v roce 2020 Novinářskou cenu v kategorii nejlepší investigativní reportáž.

1. díl: Stížnost jedné pečovatelky z ostravského domova Slunečnice na chování některých jejích kolegyň ke klientům odstartovala investigativní reportáž, která vznikala v průběhu posledních osmi měsíců.

2. díl: Reportéři se skrytou kamerou zachytili výpovědi klientek největšího domova pro seniory v Moravskoslezském kraji. Vedení domova Slunečnice odmítá komunikovat.

3. díl: Vrchní sestra představuje svůj přístup ke klientům: „Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.“ Reportáž z prostředí ostravského domova Slunečnice pokračuje konfrontací s jeho vedením.

4. díl: Mnohaměsíční mapování situace v pečovatelském domě v Ostravě pokračuje. Ombudsmanka je případem zděšená. Ředitel ostravského domova Slunečnice Radek Baran uznal, že stížnosti byly důvodné.

5. díl: Po řadě měsíců, kdy jsme mapovali situaci na prvním oddělení největšího domova pro seniory v Moravskoslezském kraji, jsme se vydali za zástupcem zřizovatele, tedy za náměstkem ostravského primátora Pražákem.

Doporučované