Článek
Jde o poměrně jednoduchý a častý scénář. K člověku, často seniorovi, se dostaví osoba, která nabízí „nezávaznou přihlášku“ do energetické aukce. V průběhu schůzky oběť podepíše papír a takzvaný energošmejd odchází.
„Jde však o standardní smlouvu, a pokud spotřebitel přistoupí na její uzavření po telefonu nebo ‚nezávaznou přihlášku‘ podepíše u domovních dveří, má to stejné důsledky, jako kdyby ji podepsal,“ vysvětluje tiskový mluvčí Energetického regulačního úřadu Michal Kebort. „To si mnozí spotřebitelé neuvědomují a energetičtí šmejdi – tento pojem byl použit poprvé právě ve spojení se zprostředkovateli a má to dobrý důvod – toho zneužívají.“
Nejlepší obranou je prevence
Nejlepší je prevence, nepouštět nikoho do domácnosti. Nepodepisovat. Do telefonu neříkat ano. Pokud podepíšu, musím si nechat kopii toho, co jsem podepsal, a řešit hned, pokud si smlouvu rozmyslím.
Michal Kebort, tiskový mluvčí ERÚ
Na následné aukci se podle mluvčího za nejasných podmínek vybere dodavatel a oběť se dostává do problémů. „Když na výsledek aukce spotřebitel nepřistoupí a nepodepíše smlouvu s vybraným dodavatelem, čelí sankci,“ říká Kebort. „Přistoupením na nabídku ale zase často poruší smlouvu se svým stávajícím dodavatelem, což vede rovněž k sankci.“
Jak mluvčí dodává, „vyvázat se z takového procesu bývá velmi obtížné. Jednou z dobrých možností je odstoupit od smlouvy o zprostředkování do 14 dnů od uzavření (pokud byla sjednána distančně) a zároveň odvolání plné moci. Není-li tato ochranná lhůta využita, obrana už je složitější.“
Poraďte se se známým
Radíme zákazníkovi hlavně nepodepisovat nic, co si pořádně nepřečte, a například se i poradit s příbuzným nebo známým. Zvláště nátlak ve smyslu, že jde o jednorázovou nabídku, která už druhý den neplatí, je většinou podvodný. Ceníky nepřestávají platit ze dne na den.
Roman Gazdík, tiskový mluvčí ČEZ
Například dodavatel Centropol před aukcemi varuje. „Všem zákazníkům doporučujeme, aby se energetických aukcí neúčastnili. Jsou výhodné pro aukcionáře, ale nikoliv pro zákazníky. Slušní dodavatelé s aukcionáři nespolupracují vůbec,“ říká ředitel marketingu společnosti Centropol Energy Jiří Matoušek.
„V drtivé většině případů náš zákazník netuší, že je s jeho odběrným místem manipulováno a často ani, že podepsal přihlášku do aukce. Takto nám odpovídá určitě více než 90 procent zákazníků,“ uvádí Matoušek. „Není výjimkou, že žádáme naši advokátní kancelář, aby nám pomohla zákazníky od těchto ‚šmejdských‘ firem vyvázat. Je to pracný a nákladný postup, ale pro zákazníka pak vyřešíme problém, který je doslova existenční.“
Jak dodává, velcí dodavatelé se snaží svým zákazníkům, zasaženým nekalými praktikami, pomáhat, v současné době však všichni řeší tisíce nových smluv lidí přicházejí od dodavatelů poslední instance. Kapacitně tak může být problém podvedeným pomoct, i když je to priorita.
„V poslední době jsme zaznamenali zejména případy různých takzvaně ‚podpultových‘ nabídek elektřiny od různých firem i jednotlivců, kteří se zaměřili na klienty v DPI,“ přidává se tiskový mluvčí ČEZ Roman Gazdík. „To samo o sobě nedává logiku. Pokud by měl někdo výhodnou ‚podpultovou‘ nabídku, která je lepší než současné ceny elektřiny na trhu, se ziskem by ji prodal na trhu a nenabízel by ji pod burzovní cenou zákazníkovi.“
Prostudujte si, co podepisujete
Nikdy si nepouštějte do bytu neohlášenou návštěvu, která nabízí levnější energie. Nikdy nepodepisujte smlouvy pod nátlakem. Neuzavírejte smlouvy po telefonu, ale vždy si je nechte poslat poštou, e-mailem, prostřednictvím internetu a dobře prostudujte, než je podepíšete. Pokud již nevýhodnou smlouvu podepíšete, máte ze zákona 14 dnů na odstoupení od smlouvy. Udělejte to.
Jiří Matoušek, ředitel marketingu společnosti Centropol Energy
Podvodníci se také často tváří jako zástupci velkých dodavatelů, ti však obvykle podomní prodej ani neprovozují. „Říkáme to opakovaně – ČEZ neprovozuje podomní prodej, a po odečtu není potřeba podepisovat žádný protokol,“ připomíná Gazdík.
Františkovy Energie
V předchozích dílech minisérie se často skloňovaly společnosti ENERGY Asociace Energetických Poradců a Františkovy Energie. První měla podle výpovědí podvedených a jejich blízkých bez vědomí obětí zprostředkovávat plné moci a přihlášky do aukce, jako dodavatele pak zpravidla vybírala Františkovy Energie.
Na opakované dotazy redakce ani jedna nereagovala – až do vydání druhého dílu, kdy odpověděl ředitel společnosti František Hlásný. „Obecně souhlasím s názorem, že největší zásah do slušného prostředí v energetice vnášejí zprostředkovatelské společnosti,“ uvedl v mailu. „Nicméně nutno dodat, že tento způsob akvizice smluv považuji za zcela standardní, který se uplatňuje napříč všemi dodavateli (včetně MND, Innogy, Eon, ČEZ).“
Potvrdil, že s ENERGY Asociací energetických poradců měly Františkovy Energie uzavřenou spolupráci, podle Hlásného ji však již rozvázali. „Volba obchodního partnera musí záviset také na garanci obchodníka nastavit řadu kontrolních mechanismů (verifikační hovory se zákazníky, u starších zákazníků požadavek dalšího rodinného příslušníka), které ověřují zájem zákazníka uzavřít smlouvu s novým dodavatelem za výhodnější podmínek,“ napsal.
Bývalý spolupracovník ENERGY asociace však novinářům sdělil, že tyto hovory jsou často nastaveny tak, aby poškozená strana nevěděla, co potvrzuje.
Potřebujete služby zprostředkovatele?
Základním doporučením je rozmyslet si, zda se zprostředkovateli chceme mít vůbec co do činění. Typicky totiž nabízejí služby, které si každý obstará sám. Jestliže si spotřebitel sám vybere nového dodavatele, ten mu s převodem pomůže, nepotřebuje žádného prostředníka.
Michal Kebort, tiskový mluvčí ERÚ
Hlásný se ohradil rovněž proti tomu, že smlouvy s jeho společností byly uzavřeny i třeba na pět let, což je proti doporučení ERÚ. Z takových smluv pak firmy v případě snahy o vypovězení požadují pětiletý ušlý zisk. „Smlouvy na sdružené dodávky energií uzavíráme s různou délkou trvání platnosti smluv, Vámi uváděné smlouvy s dobou platnosti se vyskytují pouze u jednotky zákazníků,“ připustil.
Například Centropol Energy řadí Františkovy Energie mezi vysoce rizikové dodavatele, a pokud od nich obdrží výpověď smlouvy na dodávku energií, zákazníka kontaktují a nabídnou mu pomoc.
„Dodavatel Františkovy Energie s.r.o. dokonce i přes zamítnutí výpovědi často žádá operátora trhu o převod odběrného místa,“ popisuje zkušenosti ředitel marketingu Matoušek. „Tyto praktiky nazýváme krádeží na OTE a bohužel i k tomu na našem energetickém trhu dochází. Dodavateli, jako je společnost Františkovy Energie s.r.o., by měl Energetický regulační úřad urychleně odebrat licenci.“
Jak se bránit „energošmejdům“
Energetický regulační úřad doporučuje několik zásad, jak předejít podvodu. Jejich kompletní desatero je možné nalézt zde.
Mezi prevenci řadí například to, aby lidé nepouštěli nikoho do domácnosti, nic nepodepisovali a přes telefon neříkali ano. Pokud člověk něco podepíše, musí si nechat kopii dokumentu a okamžitě řešit možné zrušení smlouvy.
Česká obchodní inspekce (ČOI) přidává možnost pro lidi ve svízelné situaci: Mohou řešit svůj problém přes mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při ČOI zdarma. Žádat o zahájení mimosoudního řešení lze elektronicky přes tento odkaz.
Centropolu není neznámá ani ENERGY Asociace energetických poradců. „Za říjen a listopad registrujeme dokonce vyšší stovky výpovědí smluv doručených na základě plných mocí, které od našich zákazníků získala společnost ENERGY asociace energetických poradců,“ říká Matoušek. „Všechny tyto zákazníky aktivně kontaktujeme a zjišťujeme, že ve skutečnosti ukončení dodávky energií vůbec nechtějí.“
V hledáčku ČOI
Asociaci sleduje také Česká obchodní inspekce. Ta v polovině listopadu evidovala již 19 kontrol společnosti. Z toho pět stále probíhalo, stejný počet je ve fázi ukončené kontroly před zahájením správního řízení a devět správních řízení (a kontrol) již bylo zcela dokončeno.
„Žádná z kontrol u této společnosti nebyla ukončena bez zjištění porušení zákona,“ upřesnil tiskový mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. „Pravomocné jsou zatím pouze dvě pokuty a to nejprve pokuta 20 000 Kč (pravomocná už v loňském roce), v letošním roce pak nabyla právní moci pokuta ve výši 1 500 000 Kč.“ Ostatní pokuty čekají na nabytí právní moci. „Pokuta 1 500 000 Kč byla pravomocně uložena za více porušení zákona, například za nekalé obchodní praktiky,“ dodává mluvčí.
Vybírejte dodavatele, kteří podepsali Deklaraci dodavatelů
Omezit tyto praktiky pomůže novela energetického zákona, která bude účinná od 1. 1. 2022. Iniciovali jsme, připravovali a podepsali Deklaraci dodavatelů na ochranu spotřebitele. Od ledna již nebude možné vystavovat zákazníkům, kteří se rozhodnou odstoupit od smlouvy před zahájením dodávky energií, žádné pokuty. To neplatí jen v případě, že smlouvu podepsali v provozovně. Slušní dodavatelé pokuty za předčasné ukončení smlouvy před zahájením dodávky energií nevystavují, proto doporučujeme podepisovat smlouvy jen s dodavateli, kteří podepsali Deklaraci.
Jiří Matoušek, ředitel marketingu společnosti Centropol Energy
Podle Keborta z Energetického regulačního úřadu však nejde negativní zkušenosti vztáhnout na všechny zprostředkovatele. „Úlohou prostředníka je víceméně pouze ‚nošení smluv‘, za což inkasuje provizi. Tím nesnižujeme úlohu poctivých zprostředkovatelů, kteří pořádají autentické aukce a snaží se získat pro klienty nejlepší dodavatele. Ttakové pořádala třeba jedna ze spotřebitelských organizací. Bohužel je ale trh nyní natolik kontaminovaný nepoctivci, že služby zprostředkovatelů můžeme doporučit jen s výstrahou a největší opatrností,“ dodává mluvčí.
Výpověď bývalého spolupracovníka ENERGY Asociace Energetických Poradců
ENERGY Asociace Energetických Poradců a Františkovy Energie
ENERGY Asociace Energetických Poradců
Jediným zapsaným společníkem a také jednatelem je Milan Lidmila, narozený v roce 1998, jehož adresa je zároveň adresou městského úřadu. Druhým jednatelem společnosti je Roman Bartoš, ten to však před redaktory v telefonátu s kolegou popřel.
Společnost s ručením omezeným vznikla 23. ledna 2019 se základním kapitálem 10 tisíc korun.
Františkovy Energie
Jediným zapsaným společníkem a jednatelem je František Hlásný, narozený v roce 1991; společnost však založil na konci roku 2017 Mikoláš Hlásný, narozený v roce 1999. Oficiálně společnost vznikla dne 28. března 2018, základní kapitál byl 200 tisíc korun.
Obě společnosti využívají také možnost takzvaných kmenových listů. To jsou vlastně cenné papíry na jméno, které vydává společnost s ručením omezeným. Držitel může uplatnit vlastnické právo či podíl na zisku a je prakticky nedohledatelný, pokud se sám neprokáže. Výhodou je snadnější převoditelnost mezi držiteli a také netransparentnost.