Hlavní obsah

Jurečka: Porodnost klesá, dramatické změny v rodičáku ale nebudou

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Děláme maximum pro to, aby rodič nemusel řešit, že není dostatek míst v předškolní péči a starosta se nemohl vymlouvat, říká Marian Jurečka.

Větší daňová sleva na druhé a další dítě, lepší podmínky pro studenty s dětmi a tlak na obce, aby zajistily místa v předškolní péči. Ministr Marian Jurečka v rozhovoru popisuje, jak zvrátit nepříznivý trend nízké porodnosti.

Článek

Ve světle nejnovějších čísel o klesající porodnosti ministr práce Marian Jurečka přiznává, že dramatické změny v rodičovském příspěvku už se od současného kabinetu čekat nedají.

Na systémovou reformu dávek pro rodiče s dětmi není prostor ani finance. Přesto chce Jurečka do konce volebního období dotáhnout některé sliby.

Firmy by například rodičům měly garantovat po návratu stejné místo, ve státní sféře by se měl omezit platový propad. Rodiny s více dětmi by pak měly dostat větší podporu. „Slevu na dani na druhé a na třetí dítě bych viděl někde ve zvýšené výši o 20–25 procent,“ říká Jurečka v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Vyšla čerstvá čísla, podle kterých porodnost v Česku dál klesá. Co s tím budete dělat?

Hledáme ještě další nástroje, jak ještě bychom mohli pomoci rodičům. Nelze ale pominout, že přichází porodnost na ročníky, které jsou slabší. Chceme dotáhnout otázku daňové podpory. Daňové prázdniny pro rodiny tří a více dětí, a také zvýšení slev na děti.

Když bychom si odmysleli koaliční situaci, tak jaká by měla ideálně být daňová sleva?

Slevu na druhé a na třetí dítě bych viděl někde ve zvýšené výši o 20–25 procent.

Na první ne?

Finanční situace rodiny se výrazně proměňuje mezi druhým, třetím a dalším dítětem. Tam je určitý bod zlomu. Jestli máte dvě děti nebo tři děti už je rozdíl v náročnosti třeba na dopravní prostředky a další vybavení domácnosti.

Kromě daní, čím ještě chcete rodiče motivovat?

Bavíme se o nástroji v rámci revize dávkového systému, který by měl více podpořit pracujícího rodiče. A také o nástrojích, které by podporovaly rodiče při návratu do práce. V návrhu, který připravujeme, bude zaměstnavatel garantovat konkrétní místo, nejenom práci ve firmě.

Jaké změny ministr chystá v dávkovém systému? Čtěte v první části rozhovoru:

Pustil jste se do důchodové reformy, do reformy dávek. Nebylo by na místě udělat i komplexní revizi rodičovského příspěvku?

Celou řadu změn jsme udělali – digitalizaci, zvýšení, větší flexibilitu. Chystáme ještě větší flexibilitu směrem ke studentům. Ale že bychom rodičák dokázali úplně dramaticky změnit, na to v tento okamžik není ani dostatečný prostor, ani dostatek finančních zdrojů.

Podařilo se vám valorizovat minimální mzdu. Skutečně není průchozí přijít s nějakou variantou automatického zvyšování rodičovského příspěvku?

Já bych si přál, abychom to do budoucna dokázali ideálně nastavit stejně, jako je to v rámci peněžité pomoci v mateřství. Tam se hodnota automaticky každý rok aktualizuje a nemusíme do toho vstupovat žádným konkrétním nařízením vlády. Ale je to věc, která je náročná na dohodu v koalici.

Jak se liší mateřská a rodičovská

Dvě dávky – rodičovská a mateřská – které české veřejnosti splývají. Přitom se zásadně liší.

Mateřská, přesněji peněžitá pomoc v mateřství, je dávka vycházející z nemocenského pojištění. Jednou z hlavních podmínek nároku je mít dostatečnou dobu pojištění (270 dnů v posledních dvou letech).

Žena může žádat mateřskou šest až osm týdnů před očekávaným dnem porodu. Dávka se poskytuje 28 týdnů. Otec může místo matky nastoupit na dávku až sedmý týden po porodu.

Rodiče, kteří se vrací z rodičovské dovolené, mají ve srovnání s kolegy mnohem nižší mzdy. Navrhoval jste systém, že by absolvovali po návratu nějaký kurz a mzda by jim mohla narůst. Pohnul se nějak tento nápad?

Tahle věc se zatím nepodařila zrealizovat. Ale nerezignoval jsem na ni. V privátním sektoru to ani problém být nemusí, ale systém je pokřivený v platové sféře. Protože rodič, který je na rodičovské, ztrácí kariérní postup v tarifních stupních a v okamžiku, kdy tam je déle jak šest let, tak už to nikdy nedožene. To chci odbourat.

A proti je kdo? Nebo proč se to zadrhlo?

To není tak, že by byl někdo proti. To je věc, kterou potřebujeme dotáhnout legislativně tady na ministerstvu. Ale chci, abychom to dokázali během letošního roku taky dořešit.

„Místa? Budou“

Zejména ženy na rodičovské velmi citlivě berou fakt, že se zkrátí rodičovský příspěvek ze čtyř na tři roky. A hodně zmiňují obavu, že vlastně netuší, kam děti dají. Můžete je nějak uklidnit?

Maximálně podporujeme budování kapacit předškolní péče. Jednak dochází k zjednodušení podmínek pro mateřské školy, pak je tady obrovská investiční podpora ze strany Ministerstva práce a sociálních věcí pro dětské skupiny. Máme zhruba 7,6 miliardy korun připravené na výzvy. Teď už vidíme, že se nám postupně začínají žádosti scházet.

Není u dětských skupin problém pro obce v tom, že vy jim zadotujete zařízení, ale provoz už si musí platit sami?

Platíme i provoz. Je to tak, že obci můžeme dát až 24 milionů korun na výstavbu nebo renovaci nějaké budovy. Pak máme ještě druhý nástroj, kdy adaptují nějaký stávající prostor a dostanou částku na konkrétně vytvořené místo. V obou případech je tam potom z naší strany zajištěno provozní financování.

Na nějaký omezený čas, nebo na celou dobu?

Po celou dobu. Pokud plní parametry, tak je provozní financování zajištěno na stejném principu jako školka. Byl bych rád, kdyby tam toto zaznělo, i pro potřeby starostů.

Můžete ale rodičům zaručit, že ta místa skutečně budou? Že se jen nezkrátí rodičák a nakonec to budou stejně oni, kdo se budou muset postarat? Protože už nyní existuje zákonná povinnost místa zřídit, ale víme, že se nedodržuje.

Dělám všechno pro to, aby taková situace v praxi už nenastávala. Já jsem řekl, že bych chtěl, aby tady byla sankce, pokud to daná obec nezajistí. Původně jsem mluvil o nějaké sankci v rámci rozpočtového určení daní. To vnímám, že je opravdu složité, a teď interně pracujeme na variantě, kterou zmínili kolegové z NERV. Říkali, ať je to postavené na tom, že do nějaké výše bude obec povinná uhradit náklady, odpovídající tomu, když si rodič dá dítě třeba do soukromého zařízení.

Takže prakticky: rodič by mohl vzít účtenku za nějakou soukromou školku a jít s ní na obec, ať ji proplatí, pokud obec nezajistí vlastní kapacity?

Je to krajní stav. Já dělám všechno pro to, aby tahle situace nenastala. Ale já toho starostu nemůžu vzít za ručičku. Já říkám: tady jsou peníze, udělejte to, máte na to čas. Nebo garantujte, že to zajistíte nějakou jinou formou. Třeba, že to udělá zaměstnavatel, nebo že vzniknou sousedské dětské skupiny. To už nechám na něm, ale ať kapacitu opravdu zajistí. Chci, aby obec opravdu věděla, že když se na to vykašle, tak potom ať to tomu rodiči kompenzuje.

Plánujete nastavit nějaký horní strop částky, kterou by obec proplácela? Protože v každém městě jsou ceny soukromé předškolní péče jiné…

Samozřejmě by to muselo být s nějaký horním stropem. Nemám dneska částku, kterou bych vám řekl.

A to byste chtěli stihnout ještě do konce volebního období?

Toto chci, aby fungovalo nejpozději od 1. ledna 2025. Máme uzavřené meziresortní připomínkové řízení, zpracováváme vypořádání. To by mělo být v řádu nějakých dvou, tří týdnů hotovo a jdeme s tím na vládu.

Původně jste také navrhoval zavedení nějaké motivace, aby se rodiče na rodičovské vystřídali. Dokonce nám to nařizuje Evropská unie. My se ale před Bruselem tváříme, že jsme to zavedli, i když jsme to nezavedli.

V tento okamžik, s úpravami, které byly učiněny v posledních letech, to vnímáme tak, že máme povinnost implementovanou.

No, směrnice říká, že tam má být nepřenosná část rodičovské dovolené a ta tam není.

My se na to díváme tak, že ano.

A máte už nějakou reakci z Bruselu? Co si o tom myslí tam?

Čekáme na to, jaký na to budou mít kolegové v Bruselu pohled.

Doporučované