Článek
Instagramový účet europoslance Filipa Turka sleduje bezmála čtvrt milionu lidí. Posledních pár dní na něm sdílel desítky, možná stovku fotografií a videí tachometrů svých fanoušků, kteří se stejně jako on sám chlubili jízdou ve vysoké rychlosti. Možná za hranicí zákona.
„Musíme dohnat Filipa Turka“ píše jeden z uživatelů na europoslancově profilu a na tachometru má 200 km/h. Jiný vyzývá k „challange naTurka“ a ručička jeho tachometru ukazuje 180 km/h. Další zase vyhlašuje „speedchallange“ a jeho panel oznamuje 284 km/h.
Z fotografií není jasné, kdy a kde byly pořízeny. Tedy kromě videa muže projíždějícího magistrálou v centru Prahy ve zhruba stodvacetikilometrové rychlosti. Na místě je přitom povolena padesátka.
Policejní prezidium před nápodobou varuje a chování Turkových příznivců prověřuje. „Hrozící postihy ve správním řízení by neměly být tím hlavním motivem, proč se za volantem chovat zodpovědně. Nejde totiž o nic menšího než o lidské zdraví a životy. Co jsou proti tomu peníze, trestné body nebo stoupající počet sledujících na sociálních sítích,“ uvedl mluvčí prezidia Jozef Bocán.
Příznivci Turka hájí
Seznam Zprávy napsaly zhruba čtyřiceti uživatelům, jejichž fotografie nebo videa Filip Turek sdílel. Dotazovaly se, proč rychlou jízdu publikovali, čím je europoslanec a čestný prezident Motoristů sobě inspiroval, a co tím vlastně chtěli sdělit.
„Stojím za panem Turkem. Ne kvůli tomu, že porušil zákon, ale proto, že je to prkotina. Je řidič profesionál, závodník, byl to rovný a přehledný úsek dálnice s minimem provozu. Má silný vůz ve výborném stavu, pro který je tato rychlost absolutně klidná a bezpečná,“ zastává se europoslance muž s nickem Pete Mitchell, který přiložil svou fotografii s rychlostí lehce přes 200 km/h.
„Myslím, že bývalý pilot formule je za volantem daleko bezpečnější než například důchodce na dálnici v protisměru,“ domnívá se zase uživatel Mara chlubící se také fotkou s bezmála dvousetkilometrovou rychlostí.
„Rychlost 130 km/h je pro mě naprosto směšná, nudná a pomalá. Pokud má někdo auto na to, aby mohl jezdit bezpečně po prázdné dálnici přes 200 km/h, tak v tom nevidím problém. Každý řidič by měl znát své limity a své dovednosti. Pokud je nezná, tak končí na hřbitově a dálnice je opět volnější pro nás, kteří jezdit umíme,“ míní uživatel John Wick, jehož displej s rychlostí 245 km/h Filip Turek také sdílel.
Varování před rychlou jízdou
Ředitel oddělení BESIP na Ministerstvu dopravy Tomáš Neřold se ale vůči těmto argumentům ohrazuje.
„Zásadní je nevnímat se v autě jako v plechové bublině, kde jsem sám. Zdaleka nejde jen o to, jaký já jsem řidič, jaké já mám auto a že kousek přede mnou je dálnice prázdná. Může nastat cokoliv nepředvídatelného. Třeba odstavené vozidlo, nehoda, zvěř, kolona, neznámý předmět na vozovce a v takto vysokých rychlostech se objektivně schopnost adekvátně rychle reagovat snižuje,“ upozorňuje Tomáš Neřold.

Filip Turek sdílel desítky tachometrů přesahující povolenou rychlost v Česku.
Například uživatel s přezdívkou Einheri postoval fotku s 250 km/h s dovětkem, že dvoustovka není na dálnici nebezpečná a už vůbec ne pro zkušeného řidiče. „Jezdím těmito rychlostmi často, protože auto, co mám, vyvine takovou rychlost během chvilky (100 km/h - 3,8 s, 200 km/h 10,5 s) a vím, že to zvládám kontrolovat na prázdné silnici,“ hodnotí své řidičské schopnosti.
Navzdory tomu je k Turkovým „vychloubačným“ fotografiím a videím kritický. „Občas je to už vyloženě provokace, na sílu tlačené a v duchu „dívejte, jedu takhle rychle a je to v pohodě“, což nepodporuju, protože pak především mladí lidé, co mají řidičák chvilku a znají jen běžnou silnici, se snaží toto napodobovat. A asi všichni víme, jak to dopadá, když ego je vyšší než zkušenosti za volantem,“ sdělil redakci uživatel Einheri.
Vysoká rychlost nejčastější příčinou nehod
Statistiky Centra pro dopravní výzkum hovoří jasně: nepřiměřená rychlost je nejčastější příčinou tragických nehod. Může za 40 procent z nich. Rychlost pravidelně překračuje 86 % řidičů.
V roce 2023 bylo evidováno kvůli nepřiměřené rychlosti 12 448 nehod, 138 osob při nich zemřelo, 393 lidí utrpělo těžká zranění. Počty nehod mají z dlouhodobého hlediska setrvalou tendenci, počet obětí a těžce zraněných spíše klesá.
Někteří uživatelé, které redakce oslovila, si tyto statistiky uvědomují a svůj původní postoj vzali zpět. „Uznávám, že to z mé strany bylo dětinské a nezodpovědné,“ napsal redakci muž, který zveřejnil fotku, na níž jede dvousetdesetikilometrovou rychlostí.
„Byla to spíš nadsázka a reakce na aktuální dění na sociálních sítích, ne vyjádření obdivu nebo pokus ho napodobit,“ vysvětluje zase uživatel s nickem Marek Raichl.
Od výzvy Turek po kritice ustoupil
Filip Turek po několika dnech sdílení „vyšponovaných tachometrů“ nakonec po kritice ustoupil. Svým podporovatelům za fotografie poděkoval, se sdílením prý přestane. České rychlostní limity nicméně europoslanec považuje za zastaralé a špatné a chtěl by takové jako v Německu.
„Mám strach z lidí, kteří se bojí jezdit 130 na dálnici. Považuji je za mnohem nebezpečnější než ty, kteří jezdí plynule 160, 180 nebo víc, když na to mají vhodné podmínky,“ řekl lidem na instagramu.
Ředitel BESIP Neřold se nad europoslancovým strachem podivuje. „To je nesmysl. Vysoká rychlost je stále nejčastější příčina smrtelných nehod na našich i na evropských silnicích. Pan Turek hovoří o Německu, ale to je výjimka. Zbytek Evropy má víceméně podobné rychlostní limity a ne z nějakého plezíru, ale proto, že jsou výsledkem odborných studií bezpečnosti na dálnicích,“ míní Tomáš Neřold.