Článek
Psychické problémy u žáků z Ukrajiny zaznamenala podle inspekce asi polovina školek a dvě třetiny základních škol, nejčastěji šlo o uzavřenost a emoční citlivost, řekli v pondělí novinářům ústřední vrchní inspektor Tomáš Zatloukal s ministrem školství Petrem Gazdíkem (STAN).
Zjištění vychází z informací, které školní inspekce získala v období od začátku dubna do poloviny května v 52 mateřských a 626 základních školách. To odpovídá asi 70 procentům základních škol, ve kterých bylo v polovině května aspoň deset ukrajinských uprchlíků.
Víc než dvě třetiny mateřských a základních škol, které inspektoři navštívili, kvůli možným traumatům po útěku z války sledovaly psychický stav uprchlíků. Psychické problémy u běženců evidovala nadpoloviční většina těchto škol, i když potíže se v nich podle inspekce týkaly menšiny ukrajinských žáků a téměř nenarušovaly běžnou výuku.
Chybí odborníci i peníze
Téměř třetina všech navštívených základních škol ovšem podle inspektorů nedokázala ukrajinským dětem zajistit psychologa, a to z personálních či finančních důvodů. Kolem 60 procent škol nemělo ani vhodné relaxační místnosti pro adaptaci a podporu duševního zdraví, zjistila inspekce.
Uzavřenost ukrajinských žáků podle ní zaznamenalo asi 65 procent škol, které sledovaly psychický stav Ukrajinců. V téměř polovině škol se u některého z nich vyskytla emoční citlivost. Kolem 30 škol zaregistrovalo úzkostné stavy či deprese a čtvrtina potíže s pozorností.
V menším množství se u dětí z Ukrajiny objevily také projevy agrese, chronické bolesti hlavy, únava, zažívací potíže či jiné somatické potíže.
Zajištění pomůcek
Se zajištěním pomůcek pomohlo ukrajinským žákům zhruba 90 procent škol. Kolem 70 procent škol jim zajistilo i jazykové varianty výukových materiálů a dvě třetiny jim nabídly mimoškolní aktivity.
Často se jim ale nedařilo sehnat asistenta se znalostí ukrajinštiny. Problém s tím měla třetina škol. Čtvrtina podle inspekce nedokázala zajistit vyšetření dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Většina škol zatím nabízela ukrajinským žákům školní pomůcky, obědy i mimoškolní aktivity zdarma. Tyto věci se většinou platily ze sponzorských darů či sbírek, což ale podle Zatloukala nemůže být dlouhodobě stabilní řešení.
Co se týče vztahů mezi českými a ukrajinskými dětmi, většinou jsou podle inspekce zatím dobré. Pozitivní postoj k ukrajinským uprchlíkům dosud převažuje i u rodičů. Objevují se ale i obavy o zachování kvality vzdělávání, dodal Zatloukal.