Hlavní obsah

Ikonický stadion padne už v létě. Náhrada se ale Brnu komplikuje

Foto: Atelier Brno, Seznam Zprávy

Takto měl vypadat nový fotbalový stadion za Lužánkami. Současné vedení Brna plány na fotbal v centru zarazilo.

Už o prázdninách chce Brno zbourat slavný stadion Za Lužánkami. Město stále nemá dohodu pro umístění nové fotbalové arény. Šachování se stadiony v Brně kritizují funkcionáři, architekti i opozice.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Už v létě mají bagry definitivně pohřbít historii fotbalového stadionu Za Lužánkami, který se 44 tisíci diváků drží rekord v návštěvnosti fotbalové ligy.

Nový domov fotbalistů vedení města politickým rozhodnutím umístilo na Výstaviště, nedaleko rostoucí multifunkční arény. Jenže plán má dle zjištění Seznam Zpráv další trhliny. Město musí před stavbou nového fotbalového stadionu zbourat také nejstarší cyklistický velodrom na světe, který vlastní TJ Favorit Brno. Právě v místech současného velodromu má v budoucnu aréna stát.

Zatímco radní pro sport Tomáš Aberl (TOP 09) na začátku února prohlásil, že dohodě s cyklisty brání jen několik „drobností“, město se s klubem stále nedomluvilo na ceně.

„Nemovitosti teprve v minulém týdnu začala oceňovat znalkyně. Naše představa je taková, že potřebujeme za utržené peníze financovat provoz na novém velodromu,“ sdělil pro Seznam Zprávy předseda TJ Favorit Brno Pavel Havránek. Dle informací redakce by cyklisté mohli za opuštění svého oválu žádat více než sto milionů korun.

Součástí areálu s velodromem z konce 19. století je na Výstavišti mimo jiné posilovna, tělocvična, restaurace, ubytovací prostory či ústav sportovní medicíny. „Cenu určí až znalecký posudek. Nicméně po nové hale volá možná celá cyklistická střední Evropa,“ reagoval Aberl.

Mezi cyklisty přitom sílí kritika přesunu. Ve sdílené hale s atlety, jejíž vizualizace Aberl před pár týdny slavnostně prezentoval, mají fungovat jen v nájmu. Provozovat ji má městská společnost Starez.

Ke kritikům patří třeba člen revizní komise klubu Josef Vaishar. „Řekl jsem kolegům, jestli půjdou tímto směrem dál, tak v klubu nebudu. Velodrom lze brát jako sportovní historickou památku nebo jako stavbu určenou k demolici za cenu materiálu. Záleží na pohledu znalce. Je jedno, kolik milionů klub dostane. Peníze jednou dojdou a konec. Tahle směna à la kulový blesk nedává klubu smysl,“ tvrdí funkcionář.

Dle něj doteď nikdo neřešil reálné ekonomické fungování nového velodromu. Zdůrazňuje, že se v nových cyklistických halách ve Slovinsku či v Polsku uživatelé v nájmech nedostanou pod čtyři tisíce korun za hodinu. „Velodrom primárně potřebujeme pro mládež. Ale za takových podmínek je to pro ni utopie i v širším okolí Brna, natož aby tam dojížděli mladí cyklisté z celé republiky,“ dodal.

„Samo město zatím nemá představu, za kolik nám bude halu pronajímat,“ potvrdil předseda klubu Havránek.

I když vedení Favoritu na dohodu s městem kývne, definitivně ji musí schválit zhruba čtyři desítky delegátů na konferenci. Setkání se koná přibližně jednou za dva roky. Členové akci chystají na letošní červen, ale zatím není jasné, jestli budou hlasovat také v této otázce. „Dříve než v červnu určitě nerozhodneme,“ avizoval Havránek.

Město navzdory tomu nechalo udělat vizualizace nového velodromu. Jisté jsou zatím jen demolice. Aberl upřesnil, že se bourací stroje pustí do lužáneckého stadionu už nejspíš o prázdninách.

Nová fotbalová aréna pro 20-25 tisíc diváků přitom může vzniknout až po splnění několika podmínek. Nejdřív musí stát nový velodrom na Ponavě, pak musí jít k zemi stávající téměř 140letý velodrom, až pak může vznikat nová fotbalová aréna. „Její současnou cenu odhadujeme na 2,5 miliardy korun. Pokud vše půjde dobře, stadion by mohl začít vznikat v roce 2029,“ odhadl radní Aberl.

„Bourání stadionu za Lužánkami je pominutost. Přesuny hal nejsou potřeba, tyhle šachy nedávají žádný smysl. Chybí ekonomická odůvodněnost,“ zdůraznil opoziční zastupitel Matěj Hollan (Žít Brno).

Do složité situace se přitom politici v čele s ODS a ANO vmanévrovali vlastním politickým rozhodnutím. Škrtli totiž koncepci sportu pro rok 2018 a 2030 a s ní také nový fotbalový stadion na stávajícím místě za Lužánkami, atletickou halu se všemi potřebnými razítky v kampusu i naprojektovaný velodrom v Komárově. Jak Seznam Zprávy spočítaly, město tím promrhalo přes padesát milionů korun.

„Na předešlých projektech byly roky práce. Nová strategie sportu je cár papíru,“ dodal Hollan.

„Když přerušíte roky a pečlivě chystanou koncepci sportu, může dojít k velkým škodám. Proto se územní plány tak dlouze a do hloubky projednávají. Umístit někam třeba fotbalový stadion není nic jednoduchého. Může mít těžké dopady na okolní infrastrukturu,“ zdůraznil architekt Jaroslav Dokoupil, expert, který se podílel na dřívějších návrzích územního plánu města. Jen v „šuplíku“ tak zůstaly projekty na zmíněný velodrom v Komárově, sportoviště u muzea Anthropos i další sportovní vize, na nichž se podílel.

Radní Aberl zároveň Seznam Zprávám přiznal, že městu chybí ekonomické posouzení, zda se narýsované přesuny hal vůbec městu vyplatí a zda nebylo logičtější stadiony rozvíjet na stávajících místech. „Hrubou ekonomickou analýzu nemáme. Obě stavby (stadion za Lužánkami a stávající velodrom) se stejně musejí zbourat. Náklady se závratně lišit nebudou,“ namítl s tím, že dopravní „dostupnost parkování na Výstavišti výrazně sníží celkové náklady“ na fotbalový stadion.

Jak Seznam Zprávy už dříve upozornily, město nové umístění stadionů stanovilo na základě posouzení městského architekta. Nepříliš podrobný dokument seřadil lokality dle stručných plusů a minusů. „Analýzu toho, čemu má stadion sloužit, jak má být velký a kde má stát, nikde nenajdete. Město jen chaoticky říká: ‚Tady máme místo, tak tu bude stadion‘,“ řekl už dříve pro Seznam Zprávy architekt Luděk Šimoník, jenž stojí mimo jiné za návrhem nové hokejové haly v Jihlavě.

Sama kancelář městského architekta v materiálu uvedla, že je pro finální verdikt nutné důkladnější posouzení.

Opoziční zastupitel Matěj Hollan zdůrazňuje, že na nové haly město nemá peníze a jen to zakrývá dalšími vizualizacemi. „Když vidíme situaci ve světě, plánovat tu jako houby po dešti nové sportovní stánky je chiméra. Celé to stojí na vodě. Reálně si také musíme říct, s jakou koncepcí se fotbalový stadion bude stavět,“ řekl.

Hollan naráží na fakt, že Zbrojovka Brno aktuálně bojuje o záchranu až ve druhé lize. Prvoligové ambice má také konkurenční Líšeň, u níž není jasné, o jakou podobu stadionu by stála.

Jen pro kontext: Zatímco třeba Baník Ostrava teď vybírá z líbivých plánů staronový domov na Bazalech, brněnská Zbrojovka hraje už téměř 25 let v „provizoriu“ v Srbké ulici. To vše poté, co ji politici v roce 2001 „dočasně“ z Lužánek vystěhovali.

U stadionu už čtvrtstoletí chybí parkování, navíc se areál nachází v klidné bytové zástavbě. Současná podoba Srbské už příští rok nebude stačit na prvoligový fotbal. Město tak řeší, jakým způsobem nevyhovující stadion opraví.

Doporučované