Hlavní obsah

Hygiena prohrála soud kvůli rachotu z D1. Obce už začaly jednat samy

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

V obci Troubsko a městské části Brno-Bosonohy hlučí zejména dálnice D1 a paralelní silnice II/602 z Brna na Jihlavu.

Obec na Brněnsku a městská část Brna uspěly u soudu, kde žalovaly hygienickou stanici za nečinnost, když si stěžovaly na hluk z dálnice D1. Jihomoravská hygiena se rozsudkem zabývá, obce mezitím situaci řeší po svém.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Lidé z Troubska a brněnské městské části Brno-Bosonohy si dlouhodobě stěžují na hluk hlavně z dálnice D1 a paralelní silnice II/602 z Brna na Jihlavu. Rachot jim významně zhoršuje kvalitu života.

Zástupci obce a městské části podali proto v roce 2021 podnět k řešení nadměrného hluku na Krajskou hygienickou stanici Jihomoravského kraje (KHS). Když hygiena nezahájila správní řízení, zástupce hygieny zažalovali.

Hygiena podle soudu chybovala

Krajský soud v Brně jim dal nyní za pravdu. Správní řízení k omezení hluku mělo být zahájeno.

Hygiena podle soudu pochybila i při měření podle špatných hlukových limitů. „K porušování hlukových limitů docházelo už v minulosti, KHS ale nezákonně uplatňovala zvýšený limit pro takzvanou starou hlukovou zátěž. Ten byl v době po podání žaloby zrušen. V současné době hluk z obou zmíněných silnic překračuje standardní hygienické limity,“ říká advokát Pavel Černý, který žalobce zastupuje.

Soud uvedl, že aktuální hygienický hlukový limit je 68 decibelů přes den a 58 v noci.

V rozsudku stojí, že v důsledku nečinnosti hygiena zasáhla do práv obcí. Tvrdila navíc, že řízení v případě překročení limitů zahájit může, ale nemusí.

„Hluk, který je pravidelně vyšší, než je stanovený limit, významně zhoršuje kvalitu života. Věřím, že nyní dojde k nápravě této situace,“ uvedl Libor Dolák ze spolku Občané za ochranu kvality bydlení v Brně-Bosonohách. Spolek se na žalobě hygieny podílel.

Rozsudek dává obcím sílu situaci řešit

Hygiena má být podle slov starosty Brna-Bosonohy Martina Černého (KDU-ČSL) jakýmsi mezičlánkem, který má podobné věci hlídat průběžně, upozorňovat na ně a iniciovat řešení. Obec a městská část tak v mezičase nastartovaly proces nápravy samy.

„My v tuto chvíli komunikujeme se správci obou zmiňovaných komunikací. To znamená v případě krajské silnice s Jihomoravským krajem a v případě D1 s Ředitelstvím silnic a dálnic. Jednáme tak, abychom co nejrychleji došli k našemu řešení, což je vybudování obchvatu Bosonoh. To je z našeho pohledu jediná možná varianta, o které se hovoří už dvacet let. To by řešilo jak silnici 602, tak i díky vybudování nějakých pořádných protihlukových stěn dálnici,“ popisuje možné řešení starosta Černý.

I když jednání probíhá, z pohledu Černého i úspěšně, reálné řešení je daleko. Vybudování obchvatu i rozšíření úseku D1 se obce dočkají v horizontu pěti až deseti let.

Jak se k rozsudku postaví hygiena, se teprve uvidí. „Teprve to s právníky studujeme a budeme se k tomu vyjadřovat příští týden. Tam vydáme oficiální verdikt, jestli budeme podávat kasační stížnost a tak dále,“ komentuje výsledek soudu ředitel jihomoravské KHS David Křivánek.

Doporučované