Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Už přes půl roku funguje na českých silnicích nový bodový systém. Novela zákona o pozemních komunikacích mimo jiné zpřísnila sankce za závažné přestupky, navýšily se také pokuty.
Zástupce šéfa dopravní policie Michal Hodboď v rozhovoru pro Seznam Zprávy navrhuje, aby pokuty v budoucnu zohledňovaly taky inflaci.
Velký prostor pro zlepšení vidí v používání chytrých technologií pro dohled nad řidiči. V některých zahraničních zemích snímají kamery, zda jsou řidiči připoutaní pásy. „V tomto ohledu má Česká republika velké rezervy,“ doplňuje.
Je to půl roku, co platí nový bodový systém. Ubylo nehod i přestupků, u nich je to asi o dva tisíce míň než za loňské první pololetí. Takže se novinky osvědčily?
Čísla, která jste zmínil, shrnují všechny přestupky v rámci dopravy, takže nejen na základě novelizovaného zákona o pozemních komunikacích, ale třeba nezaplaceného mýtného. Pokud bych tedy zmínil výhradně dopravní přestupky, ty šly ve sledovaném pololetí mírně nahoru, ale máme pokles u přestupků překročení rychlosti. Měříme dokonce víc hodin, ale přestupků je míň. Evidujeme také menší počet usmrcených osob (210 v prvním pololetí 2024 oproti 219 ve stejném období loňska - pozn. red.). Takže bodový systém v tomto ohledu opravdu zafungoval.
Ubylo telefonování
Ministerstvo dopravy avizovalo, že aktualizovaný bodový systém s většími peněžními postihy má představovat hlavně prevenci. Potvrdilo se to za vás i v tomto ohledu?
Domnívám se, že ano. Čísla to zatím potvrzují. Co se týká kategorie přestupků, které dlouhodobě sledujeme, není to jen o rychlosti. Ubylo přestupků jako nepoužívání pásů nebo telefonování za jízdy, přičemž dohled je plánovaný stejně. Prostě logický závěr, řidiči si dávají větší pozor.
Takže to není o tom, že by policie v prvním půlroce byla v dohledu na silnicích víc benevolentní?
Dohled zůstal stejný. Je pravda, že na dálnici se teď víc zaměřujeme na plynulý provoz. Primárně kontrolujeme zákaz předjíždění nákladních aut, případně správnou jízdu v jízdních pruzích a v těchto kategoriích máme daleko víc zjištěných přestupků.
Dopravních přestupků celkově ubylo jen o jediné procento. Kritici namítají, že měly být postihy v novém systému přísnější, zvlášť u těch závažných přestupků. Jak to vidíte?
Jsme rádi, že vůbec k novele došlo a pokuty se zvýšily. Když si vezmeme, že poslední navýšení sankcí bylo v roce 2006 a historicky se šlo s částkami spíš níž, tak je to pro nás už samo o sobě úspěch. Samozřejmě se nabízí otázka, jak nastavit systém do budoucna, aby pokuty zohledňovaly aktuální ekonomickou situaci.
Zabavit auto? Zatím jen řidičáky
Takže byste uvítal navyšování pokut i s ohledem na inflaci?
Ano, obdoba je nyní u dálničních známek. Cena se také upravuje ve vztahu k inflaci. I v zahraničí se můžeme setkat s praxí, že některé země navyšují pokuty pravidelně před dovolenými, aby daly jasný signál cizincům. Jsme tranzitní země a přestupky nepáchají jen čeští řidiči.
Zmínil jste zahraničí. Třeba v Rakousku, Chorvatsku nebo Itálii hrozí za závažné přestupky i zabavení auta přímo na silnici. Mělo by jít Česko touto cestou?
S dalšími závěry počkejme na to, až dokončíme alespoň jeden rok v novém systému. Získali jsme v něm efektivní nástroj, což je možnost u vysokého překročení povolené rychlosti zadržet řidičský průkaz. Doposud jsme zabavili okolo 1000 průkazů za tento závažný přestupek (v obci překročení povolené rychlosti přes 40 km v hodině a mimo obec přes 50 km v hodině). U rychlosti jsme šli dolů v počtu zjištěných přestupků, přestože měříme stejnou dobu. Tady bych si troufl tvrdit, že je to reakce řidičů. Pro ně to v takovém případě znamená, že musí přijet odtahovka a jejich auto odvézt.
Je tisíc zadržených řidičáků za půlrok vysoké číslo?
Nedá se to s ničím porovnat. Do účinnosti novely jsme to oprávnění neměli. Ale za mě je to vysoké číslo, když člověk ve správním řízení přichází o řidičský průkaz, a to má pak mnoho dopadů. Ale tak vysoké překročení rychlosti většinou bývá úmyslné a ohrožení okolí je výrazné.
Už jsme zmínili vyšší pokuty. Za první půlrok novely jste vybrali 380 milionů korun, dvojnásobek částky ve stejném období loňska. V tomto ohledu se zdá, že řidiče vyšší sankce moc neodradily. Souhlasíte?
Díváme se na to perspektivou statistiky. Ta nám říká, že právě u některých přestupků došlo ke zvýšení pokuty a počty přestupků šly dolů. Může to být ruku v ruce: jednak vyšší pokuta, jednak vyšší bodové ohodnocení. A k celkovému objemu vybraných pokut: Nejsou součástí rozpočtu Policie ČR. Odvádějí se do státního rozpočtu.
Co právě říkáte na rýpavé komentáře, že bodový systém pomohl jen k většímu přísunu peněz z přestupků?
Když se podíváme na celkový objem peněz v rozpočtu, tohle opravdu není částka, která jej alespoň z mého pohledu nějak výrazně ovlivní. Sám jste se na začátku ptal, jestli bylo zvýšení dostatečné. Jestli by se nemělo pokračovat dál a u některých věcí i nezpřísnit. To bude věčná diskuse, jestli je výše pokut optimální, nebo ne. Za mě je určitě dobře, že se pokuty zvyšovaly, protože situace se od roku 2006 skutečně nezměnila.
Agresivní jízdu je třeba přísně řešit
Naznačoval jste, že přijde ještě detailnější vyhodnocení změn. Máte třeba nějaké další poznatky teď ze zmíněné půlroční praxe?
Počkejme na konec roku, protože každá část roku má určitá specifika. Léto je pro nás jedno z nejrizikovějších období. Chtěli bychom si udělat dílčí vyhodnocení třeba po letních prázdninách a pak velké vyhodnocení právě na konci roku. Z většiny věcí, které se přijímaly, máme pozitivní pocit. Nevnímáme nic, co by bylo zásadně špatně.
Část dopravních expertů mluví i o tom, že má být zákonem vymezená agresivní jízda, jako je to v některých okolních zemích. Jmenují třeba vybržďování, nedodržování odstupu. Co vy na to, máme v tomto ohledu jako Česko mezery?
Také jsme se podíleli na shromažďování informací ze zahraničí. Troufnu si říct, že je to téma, které by se určitě mělo řešit. Zákon je konstruován primárně na nedbalostní jednání, byť někdy může být jednání úmyslné. Ale vyloženě agresivní jízda, s tou se bohužel jako policie často setkáváme. Samozřejmě ji řešíme v mezích současného právního systému, ale je tu možnost hledat inspiraci právě v zahraničí, kde jsou státy, které se k trestání postavily razantněji.
Souhlasil byste s tím, ať jsou některé tyto závažné přestupky plynoucí z agresivní jízdy posuzované jako trestný čin?
Dokážu si to představit v některých konkrétních případech. To je třeba zkušenost z Německa.
Speciální kamery by pomohly
Vy jste i sám zmínil léto jako to nejintenzivnější období i v dopravě. Na co se teď policie zaměřuje a bude zaměřovat?
Je to široká škála věcí. Pro nás je teď velké téma plynulý dálniční provoz, kontrola osazených úseků zákazovými značkami a podobně. Na dálnici kontrolujeme, jestli není provoz nějakým nezákonným způsobem brzděn. Souvisí to i s jízdou v jízdních pruzích na dálnici. Například lidé, kteří využívají levý jízdní pruh ne úplně k účelu, ke kterému je podle zákona určený.
Pak je tu další škála věcí. Prioritně se zaměřujeme na nevěnování se řízení. Velké téma v létě je také konzumace alkoholických nápojů a jiných návykových látek.
Zmínil jste držení mobilu za jízdy. Těchto přestupků oproti loňsku ubylo asi o pětinu. Slyšel jsem názory odborníků z Chorvatska i jiných zemí, kde tohle nehlídají jenom policisté, ale třeba speciální kamery či radary. Chybí v Česku takové technologie?
Určitě by to pomohlo. Otevíráte docela zajímavé téma, což jsou automatické technické prostředky. Tady si troufnu říct, že Česká republika má v tomto ohledu velkou rezervu.
Určitě je prostor pro rozšíření takových technologií. Policejní síly a prostředky jsou samozřejmě určitým způsobem limitující. Jsou i místa, kde se dohled nedá provádět z důvodu bezpečnosti. A není to jen o dohledu nad nedovoleným používáním mobilů či překračování povolené rychlosti.
Na druhou stranu automatické technické prostředky jsou hodně o penězích, které jsou potřeba na jejich pořízení.