Článek
Ministr školství Petr Gazdík se chystá na „školní turisty“. Rozuměj na rodiče, kteří se ve snaze najít dítěti dobrou školu naoko přestěhují do její spádové oblasti.
Argumentuje tím, že na vytížených školách se pak musí losovat a často se nedostane na děti, které v dané obci opravdu žijí. Problematické je to i z hlediska systému jako celku, pro který je pak taková organizace náročná a navíc se dál prohlubují rozdíly mezi jednotlivými školami.
Řešením by podle ministra bylo zohledňovat i délku úředního pobytu v obci a tím odfiltrovat „přivandrovalé“ zájemce o dobrou školu. Jenže tady se ukazuje, jak strašně nešťastný je onen turistický příměr – pro rodiče a děti to není žádný výlet, nedělají to z nudy ani pro zábavu.
Pro obcházení systému mají vážný důvod. Ten se jmenuje „propastné rozdíly mezi českými školami“ a opakovaně na něj upozorňují data školské inspekce i nezávislých průzkumů. Vypovídající je i nedávno zveřejněná mapa Ministerstva školství o kvalitě škol v jednotlivých okresech.
A tenhle problém nezmizí tím, že ještě větší silou přinutíte rodiče dávat děti do škol, kam je dávat nechtějí.
Problém „sexy“ škol je ještě umocněný tím, že oficiální cesty k informacím, jak to na dané základce chodí, jsou omezené. Můžete se samozřejmě proklikat zprávami inspekce nebo navštívit den otevřených dveří.
Pokud vás ale zajímá i něco víc – skutečná atmosféra na škole, učitelé, přístup k dětem – jste odkázáni na zkušenosti známých, nebo hůř, na internetové diskuse. Jakmile se v okolí vyskytne jakákoli dobrá škola, tahle rodičovská šeptanda zájem o ni ještě zvýší.
A to se prosím nebavíme o ambiciózních rodičích, kteří chtějí super špičkové vzdělání ve dvou cizích jazycích už od plenek, nebo o rodičích, kteří jsou z přesvědčení proti inkluzi. Ono bohatě stačí, když pro dítě chcete školu moderní, přátelskou a prostou některých zvyklostí, které si ze základky pamatujete vy sami.
Rodiče navíc budou z principu vždycky trochu pokrytci a budou se snažit ze systému dostat to nejlepší právě pro své dítě. Příklad za všechny: znám výzkumy, jak víceletá gymnázia deformují systém a ve výsledku škodí celému školství? Znám a dokonce jim věřím. Budu se stejně za současných podmínek pokoušet na něj dítě dostat? Ano. A stydět se u toho budu jen trochu.
Když zůstaneme u turistického příměru – buď se můžeme divit, že všichni chtějí jít po hezké stezce a části lidí umožníme jít jen po té rozbité, nebo budeme obě udržovat ve stavu, aby po nich turisti chtěli chodit. Já jsem spíš pro variantu číslo dvě.