Hlavní obsah

Glosa: Normální svět dorazil do Hradce. Jak pro koho

Jan Lipold
šéfkomentátor
Foto: Radek Cihla, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek čerstvého cyklopruhu.

Jízdní kolo není dobro a automobil není zlo. Tleskat inovacím pro cyklisty není povinnost. Ale jestli správně rozumíme tomu, co znamená „kvalita života“, je jasné, kdo se má ve městech uskrovňovat.

Článek

Hradcem Králové hýbe nová komunální kauza, alespoň podle zpráv, které z východočeského regionu přicházejí. Radnice se totiž rozhodla otevřít Škroupovu ulici cyklistům i v opačném směru. Cyklopruh a další dopravní úpravy budou znamenat, že se tu zruší 22 parkovacích míst pro automobily.

Jde o to, že ulice navazuje na novou lávku přes Labe, a cyklistům pak v jednosměrné Škroupovce zatím nezbývá než z kola slézt a vést ho, anebo porušovat dopravní předpisy. Potenciálně riskantní situace nastávaly i při vyjíždění zaparkovaných vozidel. Takže, místo se má upravit víc bicycle-friendly.

Background je ten, že jde o story z města, které mezi těmi velkými tradičně patří k těm cyklistice nejzaslíbenějším. V letech 2016 a 2017 dokonce Hradec tuto anketu vyhrál. Ale také si pěstuje svoje Velké náměstí jako velké parkoviště, což je, až na vzhled a kubaturu vozového parku, pro změnu předpotopní obrázek jak vystřižený z roku 1965.

Protože jsme v Česku 2023, cokoli, co zavání omezením automobilistů, se okamžitě stává „kontroverzním“ a mění se ve střelivo volebního boje a kulturních válek. Vůbec nepřekvapí, když se tak stane i v tomto případě, ke kterému se už vyslovila valná část hradecké reprezentace.

Náměstek primátorky pro územní plán a životní prostředí Adam Záruba (Změna pro Hradec a Zelení) připouští, že z pohledu řidičů půjde o nepopulární opatření. „Pokud ale chceme podporovat cyklistickou dopravu, tak pár takových budeme muset zavést.“

Další náměstek Lukáš Řádek (TOP 09) si myslí: „V Hradci na mnoha místech uplatňují řešení, která štvou řidiče i cyklisty. Pokud bychom si nevybrali jednu z cest, tak při snaze o kompromis půjdeme směrem, který bude štvát obě skupiny uživatelů veřejného prostranství.“

Místopředseda zastupitelů ANO Denis Doksanský to vidí takto: „Podpora cyklistů by neměla cíleně znepříjemňovat život lidem s auty, jak jsme to mohli v posledních letech sledovat v Praze pod vedením Pirátů. V tomto smyslu máme obavy, aby takzvaná udržitelná doprava nepřinášela obdobná omezování jako tam, a rozhodně bychom je nepodpořili.“

„Takzvaná udržitelná doprava.“ Sic! A to se přepravujeme po Hradci, skoro na lautr rovině, kde by městská cyklistika mohla kvést jako holandské tulipány. Ale ne. První starostí spousty – a možná většiny – nejen hradeckých politiků totiž je „neznepříjemňovat život lidem s auty“. To je zavedený způsob uvažování. O něj se jakákoli změna rozbíjí a mění se v neplodné a o to urputnější půtky na twitteru.

Je pochopitelné, že ne každý bude každé urbánní inovaci, která jde vstříc cyklistice – nebo pěším, což je nejméně stejně důležité –, tleskat. Není to povinnost a jízdní kolo není dobro a osobní automobil není zlo. Majitel obchodu se bojí, že bez parkovacích stání přijde o tržby. Rezident se bojí, že to bude mít daleko k autu, až bude muset vézt něco těžkého. Doufejme, že to není myšleno jako argument: ale média zmínila i to, že zrušení parkovacích míst sníží výběr parkovného.

Vzhledem k „rozložení sil“ v ulicích a snad už vytříbené shodě na tom, co ve městech znamená „kvalita života“, je ale jasné, kdo se musí začít uskrovňovat a něco skousnout. Je to individuální automobilová doprava se svojí odvrácenou stranou. Tím se má začít.

Takzvaný normální svět – v rámci městské mobility – se přiblíží, až obousměrka pro cyklisty a zrušení 22 parkovacích stání proběhnou bez valného mediálního zájmu. O něčem, co je běžné a s čím je většina z nás srozuměna, se přece zprávy do novin nepíšou.

Doporučované