Hlavní obsah

Firma nechce opustit brněnskou „myší díru“. Stánky zůstávají, rozhodne soud

Foto: Sára Němcová

Brněnský podchod známý jako „myší díra“ se v anketách umisťoval pravidelně jako „nejošklivější místo v Brně“.

Společnost Pliska Interactive Services Consulting odmítá vyklidit prostory podchodu pod nádražím, který chce město rekonstruovat. Brnu podle ní prostory nepatří. Krajský soud v Brně rozhodne o letitém sporu v úterý.

Článek

Brňané podnádražnímu podchodu přezdívají „myší díra“. Podzemní prostory umožňují chodcům projít pod rušnou nadzemní komunikací. Uzel propojuje střed města s jeho jižní částí, v níž se nachází obchodní dům či autobusové nádraží. „Myší dírou“ denně projdou desítky tisíc lidí.

Pliska Interactive Services Consulting v podchodu provozuje pět stánků.

„Podchod je ostudou města. Vypadá to tam jako v divokých 90. letech,“ uvedl po skončení jednání brněnský radní Jiří Oliva (ČSSD). Soud v odvolacím řízení odročil jednání na 21. února, kdy má vynést rozsudek.

Firma od roku 2014 neplatí městu nájem. Podle společnosti Pliska sice město vlastní podchod, ale stánky samotné patří firmě. Jednatelka Alexandra Plisková ve středečním řízení uvedla, že stánky zdědila po svém otci.

Právník firmy Milan Zábrž odmítl případ komentovat. „Nikdy nedávám médiím vyjádření před rozhodnutím,“ sdělil Seznam Zprávám.

Brno argumentuje, že stánky nejsou nemovitosti, ale pouhé vymezení prostoru, který patří Brnu.

+4

Město už léta usiluje o rekonstrukci důležitého uzlu. Když se však brněnské vedení pokusilo ukončit nájemní smlouvy, zpochybnila firma Pliska Interactive Services Consulting, že městu stánky patří.

Zatímco část podchodu pod vlakovými kolejemi je vyklizená již od začátku loňského roku, prostory pod tramvajovými zastávkami s vyústěním do Josefské ulice stále obývají trhovci.

Letitý soudní spor

Městský soud v Brně dal v roce 2013 za pravdu firmě Pliska. Město podle jeho rozhodnutí neprokázalo, že podchod vlastní. Krajský soud v Brně v roce 2016 rozsudek městského soudu zrušil. Zároveň ale rozhodl, že je žaloba neprojednatelná, neboť podle něj neobsahovala dostatečné vylíčení rozhodujících skutečností. To popřel Nejvyšší soud v roce 2018, který vrátil krajskému soudu věc k projednání.

Stánky v podchodu mají i dva další subjekty, jejichž soudní pře s městem jsou přerušené. O jejich osudu rozhodne současný soudní spor.

Město koncem roku 2021 ukončilo smlouvy desítky trhovců. Magistrát chce podchod prosvětlit a zkrášlit. „Chceme, aby Brno vypadalo jako moderní metropole 21. století,“ dodal Oliva.

Prostory od té doby zejí prázdnotou.

Ne všichni chtějí „myší díru“ proměnit. Stánkaři pod železničními kolejemi obchodovali několik desetiletí. K iniciativě Zachraňme brněnský podchod, která brojila za ponechání stánků, se připojilo přes 7 tisíc lidí.

Brno do podchodu plánuje navrátit některé služby, jako třeba rychlé občerstvení, potraviny, pečivo, oříšky či trafiku. Brňané si v podchodu ale již nekoupí oblečení, boty či kabelky.

Město plánovalo, že první část podchodu pod železničními kolejemi začne rekonstruovat už loni na podzim. Podle Olivy ale vedení nyní předpokládá, že se bude stavět až příští rok.

Pokud město uspěje ve sporu s Pliskou a následně dalšími dvěma subjekty, může zahájit přípravy rekonstrukce i druhé části podchodu pod tramvajovými zastávkami. „Až na základě rozhodnutí odvolacího soudu bude jasné, zda se může začít připravovat druhá etapa rekonstrukce podchodu,“ uvedl brněnský mluvčí Filip Poňuchálek.

Související témata:

Doporučované