Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Společnost nekomunikuje, neodpovídá na e-maily ani telefonáty, stěžují si odběratelé energií na společnost Elgas Energy. Jen za letošek popsalo problémy na spotřebitelském portálu přes osm desítek lidí. Někteří z nich se také obrátili s žádostí o radu na ochránce práv. Shodně tvrdí, že jim firma nevyplatila přeplatky.
„19. 7. 2023 byla splatnost přeplatku za elektrickou energii 27 565 Kč. Do dnešního dne ani po jedenácti telefonických urgencích jsem žádné peníze neobdržel! Jen samé sliby… Jsem důchodce s malým důchodem a pro mě tato částka není zanedbatelná,“ napsal na platformě Josef M.
Všichni spotřebitelé zmiňují podobné problémy. Společnost nevyplácí přeplatky, nekomunikuje nebo neřeší s pozůstalými vyúčtování při úmrtí rodinného příslušníka.
„Několikrát jsem poslala e-mail i doporučený dopis s usnesením od Okresního soudu v Litoměřicích po zemřelé babičce, že mají přeplatky za elektřinu a plyn zaslat na můj účet, že tak rozhodl soud. Po dlouhé době se mi ozvali, že děkují za ukončení dědického řízení a peníze pošlou na můj účet, ale nic se neděje a peníze pořád nedorazily. Za plyn je to částka kolem 8 tisíc a za elektřinu 23 tisíc,“ napsala ve stížnosti Kateřina P.
Seznam Zprávy společnost oslovily, aby se ke stížnostem vyjádřila. Vysvětluje, že na vině jsou technické důvody – přeplatků je moc a nestíhají je vyplácet.
„Vzhledem k velkému množství přeplatků ve vyúčtování na odběrných místech pod naší správou skutečně došlo v ojedinělých případech k opožděnému zaslání platby některým klientům. Bohužel se tak stalo z technických důvodů,“ napsala firma v e-mailu, který nebyl podepsaný nikým konkrétním.
Dodala, že učinili opatření, která takovým situacím zamezí. „Do procesu zpracování fakturací a správy přeplatků či nedoplatků jsme přidali zpětnou kontrolu a posílili centrum zákaznické péče,“ napsala firma. Jen za srpen ale na zmíněném spotřebitelském portálu přibylo dalších sedm stížností.
Rady zabraly
Své peníze už má ale spotřebitel ze Zlínska, který se v zoufalé situaci obrátil na kancelář ochránce práv. Od loňského srpna se neúspěšně snažil od Elgas Energy získat přeplatek záloh. Místo vyplacení bezmála 16 000 Kč s ním společnost dlouhodobě nekomunikovala.
Kancelář ombudsmana sice nemůže podobné spory řešit přímo, ale má v kompetenci občanovi doporučit, na koho se obrátit. V tomto případě jde o Energetický regulační úřad (ERÚ), který se podobným problémem i v souvislosti se společností Elgas Energy v minulosti zabýval.
Spotřebitel se skrze ERÚ pokusil o neformální domluvu pomocí Oddělení ochrany spotřebitele. Na společnost ale neplatilo ani to, proto se dotyčný po radě od kanceláře ombudsmana rozhodl podat ERÚ návrh na zahájení správního řízení s Elgas Energy.
Až v průběhu tohoto řízení se dodavatel se spotřebitelem dohodl a přeplatek mu vrátil.
„Podle spotřebitelského portálu mají u stejné společnosti s vyplacením přeplatku nebo smlouvami problémy desítky lidí. Doufám, že naše shrnutí jim ukáže, jak mohou v této nepříjemné situaci postupovat, a stejně jako stěžovateli se jim podaří spor vyřešit,“ napsala právnička Tereza Němcová Čáslavská, která se v kanceláři ombudsmana věnuje ochraně spotřebitele a na případ s nevyplácením přeplatku za energie upozornila.
Známá firma
Společnost Elgas Energy je zároveň spojena s podnikatelkou Danou Votýpkovou. Dříve byla jednatelkou této společnosti. Nyní stojí společně s Tomášem Zabloudilem za dalšími firmami, které měly s Energetickým regulačním úřadem problémy.
Jednou z nich je i Stabil Energy, jejímž jednatelem byl právě Zabloudil. V roce 2019 ji ERÚ pokutoval rekordní částkou čtyři miliony korun. „V jediném správním řízení bylo této společnosti prokázáno 1179 přestupků, ať už proti zákonu o ochraně spotřebitele, nebo energetickému zákonu. Pochybení se přitom dopouští opakovaně,“ napsal k případu tehdejší radní ERÚ Jan Pokorný.
Stabil Energy po několika letech skončila a její zákazníky i majetek převzala další energetická firma s názvem Zelená elektřina v čele s Votýpkovou. I s touto společností ale musel Energetický regulační úřad řešit problémy. V roce 2020 šlo hned o 24 stížností a společnost musela zaplatit pokutu 100 tisíc korun.
„Konkrétní společenská škodlivost spočívá ve skutečnosti, že zákazníci společnosti Zelená elektřina, s. r. o., neměli po nezanedbatelně dlouhou dobu po skončení zúčtovacího období možnost seznámit se se skutečnou cenou dodávky elektřiny či plynu a skutečnou spotřebou dotčených komodit, tudíž byli v nejistotě ohledně výše případného nedoplatku či přeplatku,“ píše se v rozhodnutí ERÚ.
Podle vystavených vyúčtování měly být ve 14 z 24 posuzovaných případů zákazníkům vyplaceny přeplatky, přičemž jeden z nich přesahoval částku 44 tisíc korun.
Během řízení u ERÚ zastupovala Zelenou elektřinu firma Elgas Energy, která její majetek následně převzala. K poslednímu červenci 2023 dodává podle operátora trhu plyn a elektřinu dohromady do více než 4500 odběrných míst.