Hlavní obsah

Po dálnici i stopadesátkou. Jezdit se bude mnohem rychleji, varují experti

Foto: ŘSD, Seznam Zprávy

Až stopadesátkou budou řidiči v příhodných podmínkách jezdit na nové D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi.

Řidiči v Česku poprvé pojedou legálně stopadesátkou na D3 u Českých Budějovic. „Jen populismus,“ míní odborník o novince, která začne platit v půli roku. Silničáři vytipovali i další úseky pro nový rychlostní limit.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Začátek prázdnin, nový úsek dálnice D3 mezi Českými Budějovicemi a Táborem. Právě tam má začít platit kontroverzní novinka. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) upřesnil detaily pro ohlášené zvýšení maximální rychlosti na 150 kilometrů v hodině.

Na Ředitelství silnic a dálnic nyní běží tendr na dodavatele proměnlivých dopravních značek. Mají upravit maximální povolenou rychlost podle počasí a dalších faktorů provozu.

„Někteří řidiči budou automaticky jezdit 160 i 170 kilometrů v hodině, protože jim za takový přestupek nehrozí, že by přišli o řidičák,“ upozorňuje dopravní psycholog Michal Walter.

Dopravní expert Roman Budský z Platformy Vize 0 v kroku vidí formu populismu. „S tím, že máme moderní dálnice, tak proč bychom se na nich řádně nesvezli? Ale nedává mi to smysl, převažují rizika,“ říká.

Česko jde proti proudu

Podle něj jde Česko proti celosvětovému trendu snižování maximální rychlosti. „Vyjadřuje se k tomu třeba Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu, podle níž je ideální rychlost na evropských dálnicích 120 kilometrů v hodině. Myslím, že alfou a omegou na našich dálnicích není dosahovat maximální rychlosti, ale nejvyšší možné průměrné rychlosti,“ dodává.

Ministr dopravy argumentuje tím, že moderní telematika na dálnicích v případě potřeby rychlostní limit sníží. „Pokud budou třeba zhoršené podmínky viditelnosti, může povolená rychlost klesnout i pod 130 v hodině,“ hájí novinku.

Podle něj silničáři pro tyto účely zvolí moderní přehledné úseky, aby zvýšená rychlost nepřinesla zvýšená rizika.

Podobně mluví také šéf ŘSD Radek Mátl. „Vybíráme takové dálnice, které jsou bezpečné z hlediska trasování, směrových a výškových oblouků, i z hlediska intenzity provozu,“ vysvětluje. Týká se to hlavně intenzity kamionové dopravy a rizik spojených s větším rychlostním rozdílem mezi kamiony a osobními auty.

Budský však upozorňuje právě na delší brzdnou dráhu i další faktory. „Vyšší okamžitá rychlost nic neřeší. Na úseku v délce pár desítek kilometrů ušetříte několik desítek vteřin. Energie i brzdná dráha vozu roste s kvadrátem rychlosti. Řidič jedoucí stopadesátkou logicky stihne méně zpomalit a narazí do náhlé překážky ve více než osmdesátikilometrové rychlosti, což je devastující i pro nejmodernější auta,“ zdůrazňuje odborník.

Zkušenosti ze zahraničí podle něj ukazují, že zvýšení rychlostního limitu většinou řidičům narušuje obezřetnost. „Paradoxně se pak vyšší rychlost přenáší i na silnice nižších kategorií. To jsou poznatky ze zahraničí. Otázka také je, jak rychle si řidiči všimnou, že povolená stopadesátka na daném úseku končí,“ říká.

Naopak Walter se zvýšeným limitem na moderních sledovaných úsecích zásadní problém nemá. „Když je slabý provoz, dobrá viditelnost, lidé stopadesátkou někde jezdí už teď. Dálnice je relativně bezpečná komunikace, protože jsou tam svodidla, kvalitní povrch, nicméně brzdná dráha logicky roste,“ říká.

Uznává, že si tak rychlostní limit někteří šoféři dál posunou. „Spočítají si, že za 170 na takovém úseku dostanou nějaké čtyři body, pokutu pár tisíc korun a pofrčí dál,“ dodává. Proto apeluje na bezpečné dodržování odstupů, nepřekračování stanovených limitů a nepoužívání mobilu za jízdy.

Další chystané úseky

Dopravní značky s číslicí 150 se v budoucnu mohou objevit i jinde. Rychlost se může zvýšit na D1 u Lipníka nad Bečvou, kde jsou tři rychlostní pruhy v každém směru, nebo na D11 u Hradce Králové.

Ministerstvo i silničáři však chtějí počkat na nové zkušenosti a data z D3. „Chceme vyhodnotit, jak se česká veřejnost se stopadesátkou ztotožní,“ řekl Kupka. Zvýšení rychlostních limitů na vybraných úsecích dálnic umožňuje novela zákona o provozu na pozemních komunikacích.

Podle odborníka Budského se nicméně stát má zaměřit na jiné formy zlepšování provozu. „Hlavně dovybavit dálnice moderní telematikou, aby při komplikacích ukázala řidičům alternativní trasy. Také se bude vyskytovat čím dál více aut, která se blíží autonomii a jsou schopná pomocí těchto systémů komunikovat navzájem i s vlastní infrastrukturou. Tohle je cesta, kterou bychom měli jít. Ne jen mechanickým zvyšováním povolené rychlosti,“ dodává.

Doporučované