Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ještě minulý týden řešila seniorka Zuzana nepříjemný problém. I přestože požádala o důchod už v listopadu, tak doposud jí nepřišla ani první penze. Jak už Seznam Zprávy informovaly, v podobné situaci mohou být i další desítky tisíc šedesátníků. Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) je přetížená a nestíhá vyřizovat požadavky.
Chybějící výplata důchodu ale není pro Zuzanu jediný problém. Kontaktovala ji zdravotní pojišťovna, že u ní registruje dluh za několik měsíců. Pojištění si seniorka přestala kvůli důchodu platit a stát ještě nezačal. Reálně jí tak vznikl dluh kolem 15 tisíc korun. A hrozí i penále.
„Od ledna mě vedou jako dlužníka. Vědí, že je správa sociálního zabezpečení ve skluzu, ale nemůžou s tím nic udělat,“ říká paní Zuzana po návštěvě pojišťovny.
„Ptala jsem se, proč jim stát nedá vědět, když se teď neustále mluví o tom, jak je všechno propojené,“ dodává žena. Na úřadě se dozvěděla, že si pojišťovny a ČSSZ takové informace nepředávají.
Problém potvrzují tři největší české zdravotní pojišťovny, které redakce oslovila. Mluví zatím o stovkách podobných případů.
„Žadatelé o starobní důchod nebo předčasný starobní důchod nejsou pro účely evidence u zdravotní pojišťovny evidováni v žádné z kategorií, za kterou by hradil pojistné stát. Jsou vedeni jako osoby bez zdanitelných příjmů s povinností hradit minimální pojistné,“ vysvětluje Jana Schillerová, mluvčí Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra.
Pojišťovny nevědí o důchodech, úředníci o pojišťovnách
Zdravotní pojišťovny totiž popisují, že nemají k dispozici informace o tom, že jejich klienti zažádali o řádný nebo předčasný důchod.
„Pokud plátce není znám, má pojišťovna ze zákona povinnost požadovat po pojištěnci platbu za osobu bez zdanitelných příjmů. Jiným způsobem tedy pojišťovna bohužel nemůže postupovat ani v těchto případech,“ líčí Viktorie Plívová, mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny, zákonný postup.
A Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) zase tvrdí, že nemůže dávat pojišťovnám vědět, že žádost o důchod zpracovává, protože nemá informace o tom, u které zdravotní pojišťovny jsou lidé registrovaní. „V tomto směru tedy nemůže ČSSZ aktivně se zdravotní pojišťovnou komunikovat,“ reaguje mluvčí správy Jitka Drmolova na dotaz, proč úředníci neupozorňují pojišťovny.
Dodává ale, že naopak, pokud se pojišťovny obrátí na úředníky, tak je ČSSZ povinná poskytnout informace o tom, zda a odkdy klient pobírá důchod.
Zaplaťte, nebo můžete být dočasně evidovaný dlužník
„Paní říkala, ať s placením ještě počkám,“ hlásí paní Zuzana, jakou radu dostala u své pojišťovny, s tím, že jakmile správa její žádost o důchod zpracuje, tak i zdravotní pojištění doplatí.
Mluvčí zdravotních pojišťoven ale takové řešení odmítají a nabízejí vhodnější možnosti. „Žádáme naše klienty, aby nám doručili podanou žádost nebo potvrzení o podané žádosti o přiznání důchodu,“ říká Elenka Mazurová, mluvčí České průmyslové zdravotní pojišťovny.
Lidé, kteří se rozhodnou dluh uhradit, o své peníze nepřijdou - pojišťovny jim je následně vrátí. Podle Jany Schillerové ze Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra totiž po přiznání důchodu vznikne přeplatek, který pojišťovna vyplatí.
Tento postup doporučuje i Viktorie Plívová z VZP. „Pokud se následně prokáže zpětným přiznáním důchodu, že byl za pojištěnce plátcem pojistného v daném období stát, tak vzniklý přeplatek po podání žádosti pojišťovna klientům samozřejmě vrací,“ říká.
Druhou možností je pojistné neplatit – čímž vzniká i penále. Po předložení důchodového výměru však zaniká zpětně nejen předepsané pojistné, ale i penále. „Tato situace ale může být nepříjemná: Po určitou dobu mohou být lidé evidováni jako dlužníci, a to nikoli vlastní vinou,“ dodává Jana Schillerová.
Konsolidační balíček a důchodová reforma přehledně
- Konsolidační balíček: Co obsahuje a čeho se dotkne? Podívejte se na přehled.
- Důchodová reforma: Změny v penzijním systému, úpravy výpočtu výše důchodů nebo odchod do důchodu. Čtěte níže v článku.