Hlavní obsah

Muž zezadu hledící na cestující. Kampaň dopravního podniku v Brně čelí kritice

Foto: Archiv Dopravního podniku města Brna

Kampaň dopravního podniku v Brně.

Dopravní podnik v Brně se snaží oslovit cestující novou kampaní. V ní ukazuje, že městská hromadná doprava není jen formou přepravy, ale i prostorem pro zážitky. Některé plakáty ale vyvolávají spíše obavy a čelí kritice.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Dopravní podnik v Brně spustil novou kampaň „Jsme více než MHD“, za níž stojí přímo jeho pracovníci. Podnik chce poukázat na detaily, které se v hromadné dopravě běžně dějí. Odkazuje třeba na situace, kdy poměrně často v MHD potkáme ženy, které se líčí, nebo studenty, kteří se učí.

Brněnská kampaň ale dospěla až do fáze, která může rezonovat s nevyžádaným chováním.

„Opět jsme vsadili na lehkou nadsázku, vtip a jednoduchost. Naším cílem je poukázat na to, že brněnská MHD – potažmo DPMB – nejsou jen a pouze vozy, jimiž lidé cestují a tráví v nich svůj čas. Na tento fakt nahlížíme z různých aspektů, a tak vznikly jednotlivé části této letákové kampaně,“ přiblížil na oficiálních stránkách DPMB generální ředitel Miloš Havránek.

+12

Nově zavedená kampaň je zaměřena na cestující, které vyzývá k tomu, aby městskou hromadnou dopravu využívali. Plakáty jsou její první fází a mají odkazovat na to, že nejde pouze o přepravu osob z bodu A do bodu B, ale o daleko více.

„Cestující čas strávený ve vozech využívají různými způsoby, jak pro své koníčky, tak pro relax, můžete potkat staré známé nebo se seznámit,“ popisuje tisková mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková. A znovu zdůrazňuje, že vše je myšleno s nadsázkou.

Kampaň zároveň bude jiným způsobem pokračovat i nadále. V následující fázi, která začne na jaře, chce dopravní podnik poukázat na brněnské unikáty. Poslední část kampaně se má týkat komunikace s cestujícími.

Nevhodně zvolená komunikace, zní od kritiků

Brněnský dopravní podnik ale za kampaň s plakáty čelí kritice. Vůbec nejostřeji sledovaný a kritizovaný je ten s heslem „Jsme vaše Seznamka“. Dle výkonné ředitelky neziskové organizace Konsent Johanny Nejedlové jde o nevhodně zvolený způsob komunikace.

„Ten vizuál vůbec nedává smysl, kdy tam muž zezadu podivně pokukuje po ženě, která k němu ani není otočená a nenavazuje s ním žádný kontakt. Moc nerozumím tomu, proč se brněnský dopravní podnik vydává touhle cestou místo toho, aby následoval světové metropole, které se naopak snaží omezit problém nevhodného chování a nějakým způsobem upozornit, aby se lidé v MHD cítili třeba bezpečně,“ popisuje Nejedlová.

V České republice může být příkladem třeba Praha, kde dopravní podnik právě ve spolupráci s Konsentem spustil v srpnu loňského roku kampaň „Obtěžování do MHD nepatří. Ani nikam jinam.“

V Brně se ale hájí a tvrdí, že cílem je zviditelnění dopravního podniku, jeho aktivit a činnosti. „Plakát „Jsme vaše seznamka“ ukazuje, že v sobě lidé ve vozech MHD mohou najít zalíbení, a na tom není nic špatného,“ říká Tomaštíková. „Dokonce na kampaň reagovala paní, která se s manželem takto seznámila,“ dodává.

S faktem, že se lidé mohou v městské hromadné dopravě seznámit, souhlasí i Nejedlová. Problém ale vidí ve stylu komunikace dopravního podniku. Nedorozumění se totiž ze strany DPMB dle ní nestalo poprvé.

„Já bych třeba očekávala, že je zamrzí, že se netrefili. Když ale měli náborovou kampaň na řidiče a řidičky, tak říkali, že si konečně budou moci řidiči legálně zacinkat na holky. Takže to je spíš takový jejich styl komunikace a očividně tu problematiku obtěžování neberou vážně a nechtějí brát vážně, což je smutné,“ říká Nejedlová a doplňuje, že se obrátili i na brněnského radního pro dopravu.

Cílem není někoho se dotknout, reaguje dopravní podnik

V Praze dopravní podnik zná konkrétní případy, kdy ženy upozornily na to, že se v MHD setkaly s obtěžováním, přičemž jeho projevy mohou být odlišné. Ženy čelily například nepříjemnému a neustávajícímu zírání, ale i závažnějším formám obtěžování, kdy muži masturbovali.

V Brně dle Tomaštíkové podobné stížnosti ohledně sexuálního obtěžování neevidují. Proto jí také dojem, že je MHD plná sexuálních predátorů, nepřijde zcela pravdivý. Na kampaň dle ní směřují většinou pozitivní ohlasy. „Cestující a veřejnost obecně s našimi kampaněmi problém nemají. Rozumí našemu sdělení a naopak oceňují vtip a nadsázku. Pokud se ale kampaň někoho osobně dotýká, pak se omlouváme, rozhodně to nebylo cílem.“

Nejedlová ale upozorňuje, že se na ně lidé v rámci kampaně Konsent obrátili i s příběhy z brněnské hromadné dopravy. „Děje se to všude a lidé jsou z toho spíše pobouřeni,“ dodává.

Doporučované