Článek
Do Prahy denně za prací nebo do školy dojíždí desítky tisíc lidí z více či méně vzdáleného okolí. Z toho nemalá část využívá autobusovou dopravu. Rychlost odbavení ale zdržuje fakt, že někde i desítky cestujících na zastávce musí nastoupit postupně předními dveřmi. A to i přesto, že mají předplacený kupon a jízdenku si u řidiče nekupují.
Celková délka cesty do Prahy se tím prodlužuje. Středočeský kraj proto plánuje v souvislosti s modernizací autobusů i zřízení odbavovacích zařízení, aby si cestující mohli koupit lístek uvnitř vozu. A tedy umožní lidem nastupovat všemi dveřmi.
Změna, která by měla přijít na konci roku 2024, se bude týkat nejen příměstských autobusů do Prahy, ale všech spojů v celém Středočeském kraji.
Z Jesenice do Prahy za více než 40 minut
Ranní autobus směřující z Jesenice do stanice metra Budějovická je téměř plný. V pomalu popojíždějícím voze pospávají lidé, kteří dojíždí den co den za prací do Prahy. Nejvytíženější jsou spoje mezi sedmou a půl devátou ráno. Ty také nabírají až dvacetiminutové zpoždění.
Problémem jsou nejen kolony tvořící se na příjezdových cestách do Prahy, ale také minuty, které spoj nabírá v jednotlivých zastávkách. Více než desítka cestujících čeká na spoj, který by je dopravil do práce. Poté, co autobus zastaví, se utvoří fronta, jejíž odbavení trvá i několik minut.
Vysokoškolák Jan popisuje svoji zkušenost. „Ráno vznikají velká zpoždění, jednak zácpou aut na Vídeňské, ale taky právě kvůli frontám lidí, co si kupují jízdenku u řidiče. Pokud by všichni jenom naskočili, tak myslím, že by to pár cenných minut ušetřit mohlo,“ popisuje. „A to se počítá!“ dodává s úsměvem.
U linek městské hromadné dopravy platí, že se při zastavení autobusu otevřou všechny dveře pro nastoupení a vystoupení cestujících, příměstské linky však povolují nastupování jen předními dveřmi u řidiče. Jemu totiž musí cestující ukázat platnou jízdenku nebo si ji u něj zakoupit.
Většina cestujících už vlastní předplacenou kartu, a tak je odbavování v ranní špičce rychlejší. Stačí ji přiložit ke čtecímu zařízení a na řadu přichází další.
Stále se ale najdou i tací, kteří si lístek kupují u řidiče. V takovém případě je proces o něco zdlouhavější. Může se stát, že cestujícímu chybí drobné na zakoupení lístku nebo nefunguje čtečka platební karty.

Venku před vozem čekají cestující, aby mohli také nastoupit.
„Zdržuje to, ale většinou už máme všichni jízdenku s pásmovým tarifem v lítačce. Jen občas si někdo kupuje papírovou,“ svěřuje se cestující, která vystupuje u Nemocnice Krč. „Nemyslím si, že to nějak extra zrychlí odbavení v zastávce, akorát se budou ve všech dveřích motat nastupující a vystupující,“ míní.
Nabíráme cizince, řidičů je málo
Problémem může v tuto chvíli být i jazyková bariéra mezi cestujícím a řidičem autobusu. S řidičem vozu 339 s konečnou na pražské Budějovické se dorozumíváme až napodruhé, po zopakování přání a zřetelné artikulaci.
„Při současném nedostatku řidičů dopravci najímají i cizojazyčné řidiče, kteří zkrátka nerozumí cestujícím při koupi lístků,“ připouští Michal Hadraba, radní z Roztok u Prahy.
I takové situace jsou pro některé řidiče stresující. „Sejmeme z řidičů autobusů to břímě přijímat hotovost, vydávat jízdenky a řešit s cestujícími jejich odbavení. Řidičům tak můžeme ulevit,“ vysvětluje radní kraje pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN). A popisuje změny, které autobusovou dopravu od prosince 2024 čekají.
„Rádi bychom sladili odbavování cestujících veřejné dopravy ve Středočeském kraji stejně, jako to je v Praze. Což znamená, že jízdenky neprodává řidič, ale cestující si ji koupí buď dopředu, například v aplikaci, nebo v automatu, který bude v autobuse,“ vyjmenovává.
Radní Hadraba z Roztok uvádí, že o možnost nastupovat s kuponem do autobusu všemi dveřmi usilují už dlouho. „Už asi pět let bojujeme o to, aby nám umožnili alespoň ve špičkách nastupovat do autobusu všemi dveřmi, protože u autobusů se tvoří fronty a zdržuje to,“ říká.
Snažil se zasadit i o posílení spojů mezi městem a Prahou, ale neúspěšně. „Když jsme chtěli posílit spoje, tak nám řekli, že je nemají, protože autobus nějakou dobu jede a je potřeba, aby se otočil. Pokud by se doba nastupování a vystupování zkrátila, mohly by se spoje otočit víckrát a zlepšilo by to kvalitu dopravy,“ dodává.
Kromě Roztok se takový problém týká například Říčan, Úval nebo právě Jesenice a dalších větších měst okolo Prahy.
„To, co si od toho slibujeme, je odstranění front u příměstských autobusů a zrychlení odbavení cestujících, tak aby vystoupili a nastoupili všemi dveřmi, a bude to tak pro ně komfortnější,“ doplňuje Borecký.
Hledá se revizor
Se zrušením nákupu jízdenek u řidiče ale přichází problém s možným podváděním a cestováním načerno. Proto má kraj v plánu zaměstnat přes sto revizorů, kteří budou cestující namátkově kontrolovat.
„Ve Středočeském kraji organizuje dopravu IDSK (Integrovaná doprava Středočeského kraje, pozn. red.) , což je dceřiná společnost Středočeského kraje, a revizoři by byli jejich zaměstnanci,“ říká Borecký.
Odbavovací systémy se budou zavádět v rámci výjezdů nových autobusových dopravců v celém Středočeském kraji. Nákladově by to proto podle krajského radního Boreckého nemělo být nijak náročné. „Samotné investice by měly stát v řádech nižších desítek milionů korun. Mzdové náklady budou okolo 50 milionů ročně,“ dodává.