Článek
Oblíbené Divadlo Bolka Polívky, které sídlí na Jakubském náměstí v Brně, zatím marně hledá nové působiště.
Stávající budovu, kde je scéna v městském nájmu, čekají opravy. Zdánlivě běžné kulturní starosti ovšem přerostly v ostrý politický spor.
Slavný herec loni před komunálními volbami podpořil ODS, kdy se na Brňany smál z billboardů po boku primátorky Markéty Vaňkové.
Politička svůj post obhájila a na starosti si vzala mimo jiné kulturu. Mezi zastupiteli v lednu také pomohla prosadit dotace pro Polívkovo divadlo. Soukromá scéna má od města na roky 2023 až 2025 přiklepnutých celkem 18 milionů korun.
Část umělců i politické opozice nyní obě strany nařkla z politického kalkulu.
„Nepůsobí to moc dobře“
Bývalý brněnský radní Matěj Hollan (za Žít Brno) se pozastavil nad výší dotace. Na pondělní tiskové konferenci řekl, že soukromá divadla v Brně dostávají běžně na provoz okolo 400 tisíc korun ročně. „Byl to kalkul. Dárek v podobě obrovské dotace je jednoznačný,“ uvedl.
Jiří Honzírek, ředitel menšího Divadla Feste, pak Polívkovi napsal otevřený dopis. „Momentální zájmy primátorky, za nimiž pro potřeby dalších voleb půjde, se nakonec otočí i proti Vám samotnému. Možná že udržíte provoz divadla, ale ztratíte mnohem víc: důvěru. A tím Vás primátorka zničí, zatímco sama postoupí o krůček k dalšímu vítězství ve volbách,“ stojí v něm.
Ředitel Centra experimentálního divadla (CED) Miroslav Oščatka pak poukázal na - podle něj - zvláštní souvislosti. „Samozřejmě vnímám, že Bolek se zapojil do kampaně a že město mu následně vyšlo vstříc. Osobně bych se do přímé politické kampaně asi nezapojil, ale to je osobní rozhodnutí každého člověka. Druhá věc je, nakolik město nebo politická strana potom vychází danému člověku vstříc,“ uvedl.
Zároveň prý chápe, že se Polívka snaží zajistit budoucnost svého divadla. „Z pohledu zvenku to bohužel nepůsobí moc dobře. Bez znalosti hlubšího kontextu se to logicky může jevit tak, že Bolek se podílel na kampani a město mu to nyní nějakým způsobem vrací,“ doplnil.
Polívka: První výrazná pomoc za 30 let
Bolek Polívka uvedl, že svoji náklonnost k primátorce Vaňkové nijak neskrývá. „Jsem rád, že můžu být našemu městu prospěšný. Dovolte mi citát z Roberta Musila: ‚Brno je velká tělocvična s nízkým stropem.‘ Jsem rád, že patřím k těm, kteří se snaží tento strop pozvedávat,“ reagoval pro Seznam Zprávy.
Zdůraznil, že uznávané divadlo slaví 30 let existence. „Za ty tři dekády naší existence je to pro nás první výrazná finanční pomoc, kterou nám poskytlo město na období 2023–2025 na základě předloženého dramaturgického plánu. Tuto dotaci považujeme také za reakci a ocenění našeho dosavadního působení. Jsme tomu rádi, je to pro nás důležitá finanční injekce a jsme si jisti, že tyto peníze proměníme v kvalitní tvorbu, pokud budeme moci pracovat,“ dodal.
Dotace je podle něj určena i jako podpora pro další ročníky Letní scény Divadla Bolka Polívky, která funguje v době, kdy má většina kamenných divadel letní prázdniny.
Národní divadlo Brno nesouhlasí
Nejde o jedinou rozepři kolem divadla. Primátorka Vaňková se pokusila prosadit, aby se Polívkovo divadlo od září a po dobu oprav přesunulo do Reduty na Zelný trh, což je jedna ze scén Národního divadla Brno (NdB).
Něco takového ale ředitel NdB Martin Glaser odmítá, jelikož považuje sladění programů dvou různých souborů za nemožné. „Pokud bude náš zřizovatel trvat na tom, že musíme uvolnit Redutu na polovinu měsíce, musí také říct, kdo ponese zodpovědnost za nehospodárně využité veřejné prostředky,“ řekl Seznam Zprávám.
Podle něj by museli přestat uvádět některé hotové inscenace, nebo rušit plánované premiéry. A museli by vyplácet inscenačním týmům honoráře, aniž by odvedly domluvenou práci. „Jsem přesvědčený, že nelze nadřadit soukromý podnikatelský zájem nad stabilitu veřejné instituce,“ doplnil.
Tvrdí, že mu primátorka zadala tyto úkoly s tím, že jde o politické rozhodnutí. „Teprve následně jsme - na základě pojmenovaných parametrů - zpracovávali analýzy, kterými se snažíme zřizovatele přesvědčit, že zamýšlené kroky poškodí veřejnou instituci a způsobí konkrétní finanční škody,“ uvedl.
Stanovisko Vaňkové Seznam Zprávy zjišťují, na zaslané dotazy zatím neodpověděla. V obecném prohlášení jen v pondělí uvedla, že definitivní rozhodnutí o Polívkově divadle ještě nepadlo. „Aktuální informace sdělíme zastupitelům, veřejnosti i médiím v úterý na zasedání zastupitelstva,“ reagovala pro ČTK.
Na zmíněném úterním jednání chtějí opoziční Zelení a Žít Brno na zastupitele apelovat, ať přesun Divadla Bolka Polívky do Reduty odmítnou. Navrhují, aby se divadlo na několikaleté hostování přesunulo do jiných prostor. „Jsou například v kulturních domech jako Dělnický dům, Rubín, Musilka, Leitnerka. Je to hodně domů, kde se dá dočasně hostovat. Na dočasnou činnost je to běžné. Kvůli dvěma letům rekonstrukce nedává smysl nabourat chod Reduty,“ řekl Hollan.
Obává se, že město má se současnou budovou divadla, která je stavebně propojená s kinem Scala, jiné plány.
Jde totiž o lukrativní parcelu v úplném centru. Zelení a Žít Brno proto od města požadují záruky, že místo zůstane i po rekonstrukci určené kultuře. „Nechceme, aby se vytvořila možnost pro budoucí prodej té budovy. Chceme ji zachovat pro kulturu. Reduta je navíc pro Divadlo Bolka Polívky naprosto nevhodná,“ prohlásil Hollan, který zároveň kritizoval Polívkovo zapojení do předvolební kampaně ODS.
Jak už Seznam Zprávy informovaly minulý týden, část opozičních zastupitelů tvrdí, že si strana primátorky zaplatila předvolební kampaň z veřejných peněz. Mluví tak o charitativním běhu Skolíme Koliště, na nějž šly stovky tisíc korun z veřejných rozpočtů.
Polívka byl po boku primátorky na reklamních fotkách, stejné vizuály se objevily na předvolebním stánku ODS i na propozicích charitativní běžecké akce, která se uskutečnila jen několik dní před volbami.
Podle šéfa brněnské ODS Roberta Kerndla šlo o náhodné pochybení. „Na stánku se objevil na jeden den banner s jednou z fotek, které byly na výběr k propagaci festivalu. Šlo o chybu při přeposílání e-mailů, která se v té hektické době přihodila. Jakmile jsme to zjistili, banner byl okamžitě stažen,“ reagoval.
Opozice bude dál žádat podrobné vyúčtování akce, v níž dohledává další nesrovnalosti. „V žádné ze smluv není psané, že jde o charitu. Naopak jsou tam uvedené podmínky, že na všech propagačních materiálech musí být vidět primátorka,“ zdůraznil Hollan.
Otevřený dopis Bolku Polívkovi
Vážený pane Polívko, dovolte, abych se pokusil zaujmout Vaši pozornost a předestřel Vám pocit, který se ve mně rozhostil v souvislosti se skutečností, že byste stál o dočasné propojení provozu Vašeho divadla s Divadlem Reduta.
Z vlastní zkušenosti vím, jak jednoduché je pro člověka z kultury dostat se velmi blízko komunálnímu politikovi. Jak silně se mohou protnout na první pohled prolínající se vize a potřeby politika a kulturního pracovníka. Podfinancování kulturních provozů tuto tendenci přiblížit se komunálnímu politikovi, který se zdá mít řešení, jen násobí. Pro politiky jsou lidé z kultury velmi atraktivní. Podobně jako sportovci vstupují do veřejného prostoru, jsou vidět, a třeba ve vašem případě jsou obrovsky populárním kulturním a společenským fenoménem propojujícím generace, systémy a society. Proto je pro politika vždy zajímavé mít umělce v blízkosti. A čím podfinancovanějšího, ohroženějšího umělce, tím lépe: tento umělec bude ochoten udělat ledasco, jít do různých typů kompromisů, aby své ohrožení umenšil, zažehnal. Jinými slovy: pokud Vašemu divadlu dáte 30 let života, pak pochopitelně lpíte na tom, aby se udrželo. V kondici, v tempu, v provozu. Máte samozřejmě otevřených několik variant, ale komunální politik přichází s jednou, která vypadá jako neodmítnutelná.
Je to bohužel chiméra, omyl a blamáž. Protože zatímco pracovník v kultuře uvažuje při takových rozhodováních (a tady je potřeba zmínit, že to jsou nemálo rozhodnutí ovlivněné hlubokými emocemi) v dlouhodobém horizontu a jde mu o udržení dosavadního stavu nebo rozvoj a vylepšení budoucího stavu, pak politik uvažuje vždy pouze v horizontu krátkodobém. Teď zrovna se mu/jí něco hodí, teď zrovna zapadá saturování potřeby člověka z kultury do nějakého uzlu politikaření a politicky pragmatických cílů. Je to bohužel chiméra, omyl a blamáž, protože samozřejmě platí, že politik nikdy v momentálním propojení nejde za tím, co potřebuje kultura, ale co potřebuje sám pro vítězství v dalších volbách. Chci říct, že momentální zájmy primátorky, za nimiž pro potřeby dalších voleb půjde, se nakonec otočí i proti Vám samotnému. Možná že udržíte provoz divadla (a v případě vstupu do Divadla Reduta o tom vážně pochybuji), ale ztratíte mnohem víc: důvěru. A tím Vás primátorka zničí, zatímco sama postoupí o krůček k dalšímu vítězství ve volbách. Je to celé jen klam, pane Polívko. Vaše divadlo je na takové úrovni a je v českém a světovém kontextu natolik známo, že tohle nemáte zapotřebí. Nemáte zapotřebí následovat primátorku v jejích plánech propojit provoz Vašeho divadla s Divadlem Reduta. Jste extraliga: od dob začátků v Huse na provázku přes založení vlastního divadla a hraní v nespočtu skvělých filmů a seriálů, jste se stal naprostým kulturním a společenským fenoménem, představujete příklad naplněné cesty talentu od Boha, který si dokázal udržet kvalitu a úroveň desítky let.
I ve Vašich těžkých finančních časech jste to dokázal překonat důstojně, s gracií a uměleckou kvalitou. Nebořte nám prosím, mladším generacím umělců, ideály umění a práce v kultuře a o kultuře, která se z vlastní filozofie a z chápání sebe sama nemusí propojovat zcela pragmaticky s politickými zájmy momentálních vítězů. Nemáte to zapotřebí.
Cesta, kterou byste jako divadlo „bez domova“ ušli jako hosté většího počtu brněnských institucí, ona dočasná „kočovnost“ by vás jako instituci jen posílila, znovu byste promýšleli svá východiska a nacházeli úplně nové umělecké impulsy. Stejně tak veřejnost, zejména ta odborná veřejnost, by vám byla v těchto časech mnohem více nakloněna než při pobytu v Redutě. Pojďte ještě jednou něco vybojovat. Každý praktický divadelník dobře ví, jak určující a nepominutelný je prostor, v němž operuje, v němž hraje. Každý praktický divadelník více či méně věří na atmosféru, která v prostoru leží, která v prostoru dýchá. Prostor je něco velmi živého, je to další herec na place, je to naprosto klíčový moment pro výsledky naší práce. Tento hrací prostor je napojený na prostory okolní - na zkušebny, na chodby, na kanceláře, na foyer, na šatny herců i diváků, na technické prostory a prostory techniků. Atmosféra, která panuje v sále při naší praktické práci, se šíří celým domem, všemi jeho částmi. Pokud tedy jedna organizace realizuje svoje umělecké vize delší dobu v jednom domě, je touto vizí a vůní prodchnuta celá budova. Proto je tak složité přicházet do významných divadelních domů jako jejich nové vedení, které si přináší vlastní vize a často také nové spolupracovníky.
Když jsme v roce 2012 vstupovali po Divadle v 7 a půl do prostor Kabinetu múz, museli jsme se zcela ztišit, než nás prostor přijal. A toto platí dvakrát více v situaci, kdy stávající umělecký provoz a práce v budově nejsou přerušeny, kdy minulá umělecká skupina neodchází. Podobně si jistě také Vy dovedete představit, jaké by to bylo pro atmosféru Vašeho divadla, kdyby tam najednou měla fungovat zároveň s Vámi úplně jiná parta s jinými uměleckými východisky. Bylo by to pro Vás velmi složité a pro přicházející možná nemožné, protože Vaše divadlo má také silného ducha, svoji nezaměnitelnou atmosféru a vůni. Myslím, že porušení určitých pravidel hry v našem oboru, co se práce s prostory týče, a narušení atmosféry Divadla Reduta se nakonec velmi nepříjemně může postavit proti Vám. Umělecky. Vážený pane Polívko, stěhování a odchod (byť dočasný) z fungujících prostor, kde se dařilo rozvíjet specifickou poetiku divadla, je šílená věc. Z vlastní zkušenosti divadelníka z nezávislé scény to dobře vím. Stěhování a přesuny všech těch krámů ale především opětovné budování vztahu a dialogu s novým prostorem, to všechno je úplně šílené a děsivé. Ale i v takové situace, domnívám se, by si divadelníci měli udržet nějaký profesní a umělecký kredit a nevstupovat bez evidentní umělecké a provozní synergie do domu a do atmosféry jiného divadla. To může dopadnout dobře jedině pro primátorku, která dává jasně najevo, jak Vás ani Divadlo Reduta nerespektuje a jak nechápe umění jako sektor, který má svá specifická pravidla. Vaše divadlo je v tak silné pozici, že starosti přinášející rekonstrukce budovy ustojí. A možná právě tak, že bude hledat umělecké a filozofické propojení s dalšími divadly ve městě než tak, že natvrdo vstoupí do Národního divadla na základě rozhodnutí primátorky. Vždyť Divadlo Bolka Polívky „Na cestách“ , kdy by například každá z Vašich inscenací byla trvalým hostem v jednom z dalších brněnských divadelních domů (i nezávislých) je přece něco, co odráží smysl práce a poslání klauna, který rozdává radost a veselí všem. Protože i cesta může být cíl. V úctě Váš obdivovatel a divadelní souputník Jiří Honzírek.
(Autor dopisu je režisér a základatel Divadla Feste)