Článek
„Pitná voda prohnaná akvárkem“ nebo „voda je sice hnusná a i po přefiltrování nepitelná, ale tabulky splňuje“ komentují občané facebookové vyjádření městské části Praha 11, v němž radnice vysvětluje, co stojí za změnou vlastností pitné vody.
V občanských podnětech, kterých Praha 11 podle starostky Šárky Zdeňkové zaznamenala na facebooku mnoho, zaznívá zejména kritika nepříjemného zápachu i změny v chuti vody.
„Vyjádření bylo naší samostatnou reakcí na občanské dotazy a podněty na sociálních sítích, které se všechny týkaly tohoto tématu,“ vysvětluje iniciativu radnice Zdeňková.
Vyjádření MČ Praha 11 a PVK, a.s. ve věci pitné vody S ohledem na četné občanské dotazy na sítích ve věci pitné vody na...
Posted by Městská část Praha 11 on Monday, July 31, 2023
Praha 11 je totiž – stejně jako většina hlavního města – zásobována z Úpravny vody Želivka, která vodu čistí a dále distribuuje. Část technologie ale aktuálně prochází plánovanou úpravou a některé části technologie pro zpracování vody jsou dočasně odstaveny.
A právě to může ovlivňovat senzorické vlastnosti vody, vyplývá z vyjádření společnosti Pražské vodovody a kanalizace, která zajišťuje vodohospodářskou infrastrukturu v celém hlavním městě.
„Zaznamenali jsme několik stížností především z Prahy 4 a 11, tedy z oblastí, kde dodávaná voda pochází pouze z Úpravny vody Želivka. V oblastech, kde je pitná voda směsí vod z Úpravny vody Želivka, Káraný a Podolí, byly stížnosti spíše ojedinělé,“ říká mluvčí společnosti Pražské vodovody a kanalizace Marcela Segeťová.
Odstávka technologie má trvat do konce listopadu.
Ve stanovisku nicméně firma uvádí, že voda i nadále splňuje hygienické požadavky, a je tudíž zdravotně nezávadná.
To minulý týden potvrdila i kontrola Hygienické stanice hlavního města Prahy, na kterou se podle tiskové zprávy obrátilo „větší množství Pražanů z různých částí města“.
Kromě toho, v jakém poměru přichází voda ke spotřebitelům namíchána z jednotlivých úpraven, mohly podle mluvčí Segeťové k výraznosti změn v chuti a vůni přispět i červencové vlny veder.
„Zintenzivňují vnímání senzorických vlastností vody, kdy vlivem vysokých teplot dochází k ohřevu dodávané pitné vody ve vnitřních rozvodech a v případě delší doby zdržení v takto vyhřátých rozvodech může docházet k negativnímu ovlivnění kvality vody,“ dodává mluvčí s tím, že i proto společnost doporučuje vodu z kohoutku „dostatečně odtočit do konstantní studené teploty“.
„Plátek citronu nebo okurky“
Kromě radnice Prahy 11 zaznamenala kritiku chuti a vůně vody i společnost Vodovody a kanalizace Beroun. Podle ředitele Jiřího Paula však nešlo o nic dramatického. Vzneseno bylo jen několik stížností.
„Pravda je, že technologie, která je na Úpravně vody Želivka odstavena, dramaticky zlepšuje chuťové vlastnosti. Takže jestliže jsou na to lidé navyklejší nebo citlivější, tak to mohou pocítit. Ale většina lidí změnu nepozná,“ říká Paul.
„Dnes tady mám vodu celý den před sebou, piju ji a nic nepozoruji. Všechny stížnosti nicméně jednotlivě prověřujeme. Například jestli nejde o člověka, který se zrovna vrátil z dovolené, protože pak je potřeba, aby samozřejmě vyměnil vodu v celém rozvodu, než ji bude pít. Když je 14 dní pryč a vodu nepoužívá, tak by ji bez ohledu na to, jaká je situace, neměl ihned použít pro přímou spotřebu,“ vysvětluje Paul.
Kromě výměny vody v rozvodu společnost obyvatelům doporučuje, aby nechali vodu vychladit v lednici v otevřené nádobě a přidali „pár kapek citronu nebo několik plátků salátové okurky“.
Podle ředitele společnosti Paula se jedná o standardní postup. „To doporučujeme všem zákazníkům obecně, protože voda se v Česku plošně ošetřuje chlórem, přičemž ale řadě uživatelů je zápach chlóru přirozeně nepříjemný. A když se nechá voda odstát a přidá trochu citronu nebo máty, tak se chuť chlóru ztrácí,“ uzavírá.