Hlavní obsah

ŘSD překvapilo novým termínem kompletního dokončení D1

Foto: HBH Projekt

Nový úsek D1 u Přerova.

Nejstarší a nejvytíženější česká dálnice může být hotová dřív, než se předpokládalo. Silničáři se zhotovitelem ladí na posledním nedokončeném úseku u Přerova urychlení prací tak, že by trasa mohla být otevřená v prosinci 2025. 

Článek

Zbývající nedokončený úsek nejdelší české dálnice D1 z Přerova do Říkovic má být hotový o čtyři měsíce dříve, než původně silničáři zamýšleli. Seznam Zprávám to v pátek potvrdil ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Na novém dálničním úseku se tak řidiči zřejmě budou moct projet na konci příštího roku, ŘSD původně počítalo s termínem jaro 2026. „Věříme, že se termín podaří zkrátit. Všechny práce na stavbě tomu nasvědčují a vše ještě smluvně ladíme,“ uvedl Mátl.

Stavba D1 začala před 57 lety. Po dokončení bude měřit přes 370 kilometrů.

Podle Mátla jsou nejtěžší práce u Přerova z hlediska zakládání či přesunu tisíců tun zeminy prakticky hotové. „Dodělávají se mosty, naváží konstrukční vrstvy a pokládky vozovek. Myslíme si, že se tyto práce za jednu stavební sezonu dají stihnout,“ doplnil ředitel.

Silničáři chtějí v příštím roce dokončit přes 70 kilometrů nových dálnic.

Podle Mátla za zrychlením stojí dlouhodobě dobrá činnost zhotovitele. „Směřuje ke zvládnutí stavby v rychlejším tempu, než se původně předpokládalo. A pokud si to potvrdíme i smluvně, tak jsem optimista,“ řekl Mátl.

Poslední desetikilometrový úsek poslouží i jako obchvat Přerova, vyjde na téměř sedm miliard korun. Zahrnuje necelý kilometr dlouhou estakádu. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) patří mezi nejdůležitější dopravní stavby v Česku.

Foto: ŘSD, Seznam Zprávy

Poslední úsek D1, který ulehčí dopravě v Přerově.

Zprovozněný úsek má odlehčit šoférům v Přerově, doteď tranzit vede centrem města. Kompletní D1 má také snížit provoz D46, kterou řidiči část využívají na cestu mezi BrnemOstravou.

Dokončení posledního úseku se v minulosti opakovaně odsouvalo. Úřady a soudy řešily námitky místních sdružení i ekologů a spory trvaly skoro 15 let.

Stavba dálnice D1 začala (po prvních fázích ve 30. a 40. letech) v září 1967 na okraji Prahy. Původně měla vést přes Slovensko až k hranicím bývalého Sovětského svazu. Po rozpadu Československa ji projektanti nasměrovali k Ostravě směrem k Polsku.

Doporučované